OD-11 Cloud speaker

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-11 23:19

Jag tycker iaf att det är ett helrätt val med od11 och håller med detaljeratljud.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-11 23:19

Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.
De som kokat ihop iden, konstruerat och marknadsfört har ju misslyckats totalt.
Jag avråder alla att befatta sig med denna flopp.

Detta lär ju sätta eld på någon som är lite för insyltad...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-12 00:15

Om man skall diskutera annat, så borde väl diskussionen även handla om frågan om det är rätt att bygga aktiva Carlssonhögtalare överhuvudtaget.
Själv tycker jag att jag vill välja förstärkningsalternativ o.s.v. själv, om högtalarmodellen är större och med bättre ljudkvalitet än de små OD11.
Lillstig skulle jag också vilja se en variant av med diskant också. Med dess snygga formspråk, kan det nog bli en hyfsad försäljningsframgång, tror jag.
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-12 00:29

Det är nog helt olika marknader. Jag tror att skall man ta sig utanför den uppenbara superentusiastgruppen så tror jag det är helt rätt väg att gå att integrera förstärkare med möjlighet till trådlös musiköverföring.
Anledningen tror jag till att många ser just OA-12 är att det är en ortoakustisk högtalare, den är relativt liten, den låter helt enkelt sk**tbra och är på så sätt en väldigt bra reklampelare för att väcka intresset för det som detta underforum på faktiskt sysslar med?

OD11 är inte dålig alls, bara att för det priset finns det formidabla konkurrenter.
Lillstig är lite för liten för att få in förstärkarmodul i. Men kanske med någon slags tillhörande basstöd (hint hint) med förstärkare i?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-12 01:00

Fjonkalicious skrev:Jag tycker iaf att det är ett helrätt val med od11 och håller med detaljeratljud.
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-12 01:36

Definitivt ett klockrent koncept! Stor tumme upp!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-12 01:57

Detaljeratljud skrev:I mitt tycke tror jag bara på OD11 och LillStig ( i någon variant) som konceptuella högtalare för moderna hem.

Du begränsr dina tankar för mycket, OA51 ( aka StorStig) ser jag absolut som passande i moderna hem.

Jag kan tom se ett utökar koncept med en kombination av OD11, OA51 och en eller två centralenheter som basmoduler i ett livsstilskoncept.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-12 04:27

tvett skrev:Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.

vad är som är urdumt? Det som dom har producerat tidigare är helt fantastiska saker, ta deras synth som exempel. Jag har lekt lite med den och användarvänligheten och designen är hur bra som helst. Hade jag massa deg över hade jag syltat in mig direkt med två av deras högtalare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-12 09:09

MÖ, visst begränsar jag mina tankar. Och det i denna tråd till vad den handlade om, nämligen; Teenage Engineering's högtalarvariant av OD11.
Men i ett bredare perspektiv kan jag visst hålla med dig, dock med den skillnaden att jag förr tror på att ersätta OA51 med Larsens sortiment. Men visst skulle nog OA51 ha ett visst utrymme i fullskala hos fullblodsentusiaster, samtidigt tycker jag nog att Bremens ägg är en modern arvtagare till OA51.
Jag tror nog att vi får vänja oss vid andra produkter som Larsen, Bremen och Teenage Engineering, istället för försök att blåsa liv i numera till historien förpassade produkter, som t.ex. försöket med MMX. I mitt tycke har de längre inget berättigande formmässigt i moderna hem. Men där måste nog också Larsen skärpa sig vad gäller formspråket, och ta hjälp av någon designer, för som de ser ut just nu, ser man tydligt, att funktion före form har varit en ledstjärna. Skall bli intressant att se hur de nya modellerna kommer att se ut.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-12 09:58

Gott så.

Jag har kanske följt tråden för dåligt, men faktum är att OA51 i många hem skulle göra sig bättre än Bremens ägg rent formmässigt. Där OA51 skulle passa in, skulle Bremen avvika som utbölingar formmässigt. Jag ser dem som lika tidlösa som OD11.

Larsen är småskaleproduktion och om man skulle se dagens L-serien som konceptbärare så vet man idag att ideerna håller, men att därifrån ta sig till ett annat formgivningsspråk kräver sina resurser och sin tid. Tror företaget har svårt att lösa det med egen kassa, både praktiskt och mentalt. Det vore ett vågspel.
Jag saknar dig.

JAT

Inläggav JAT » 2013-01-12 10:21

MagnusÖstberg skrev:
Du begränsr dina tankar för mycket, OA51 ( aka StorStig) ser jag absolut som passande i moderna hem.

Jag kan tom se ett utökar koncept med en kombination av OD11, OA51 och en eller två centralenheter som basmoduler i ett livsstilskoncept.

Måste säga att det är en mycket bra idé som jag tror skulle ha en verklig marknadspotential!

Hoppas någon "någonstans" läser här....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-12 11:39

_Fredrik_ skrev:

vad är som är urdumt? Det som dom har producerat tidigare är helt fantastiska saker, ta deras synth som exempel. Jag har lekt lite med den och användarvänligheten och designen är hur bra som helst. Hade jag massa deg över hade jag syltat in mig direkt med två av deras högtalare.

Men fripperino, läser du inte det finstilta? Tvett busar bara...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-12 12:04

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-12 13:48

Läs mer här:
http://blog.svd.se/siliconvalley/2013/0 ... rhandlare/

Lyssna på vad dessa grabbar säger:
http://www.youtube.com/watch?v=DIQ5DIlh ... e=youtu.be

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-12 15:50

Får en lite underlig känsla när det sägs att den ska tillverkas i Kina. En svensk klassiker "Made in China"? Om det varit en klassiker ifrån möbelbranschen hade det väl blivit ett ramaskri? Kan det tänkas bli massa tillverkade under något år och sedan är det slut?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-12 17:39

Vet man vad det kostar att få en lackad låda i Kina med ett resultat du knappt får här - förstår man produktionslandet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-12 17:47

MagnusÖstberg skrev:Vet man vad det kostar att få en lackad låda i Kina med ett resultat du knappt får här - förstår man produktionslandet.

Är det inte delvis beroende på att miljöhänsyn inte riktigt står i samma fokus som i Europa och Nordamerika?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-12 19:01

I artikeln står det "ca 7000 kr per styck". Man undrar om de skall säljas en och en som monohögtalare eller som stereopar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-12 19:17

RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vet man vad det kostar att få en lackad låda i Kina med ett resultat du knappt får här - förstår man produktionslandet.

Är det inte delvis beroende på att miljöhänsyn inte riktigt står i samma fokus som i Europa och Nordamerika?

Utan tvekan. Det finns svenska firmor som vid förfrågan svarat att "de vill inte riktigt veta", men samtidigt är arbetskostnaden mycket låg och defekter kan synas och bearbetas i mycket större omfattning och mer i detalj.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-13 00:27

/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-13 00:48

PappaBas skrev:I artikeln står det "ca 7000 kr per styck". Man undrar om de skall säljas en och en som monohögtalare eller som stereopar?

Både och. Det går att koppla om. OM jag nu fattat det hela rätt. Man kan tydligen köra 4 burkar i något sorts 4-kanal också.

/ B

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2013-01-13 10:17

Fan vad coolt.
hoppas det blir en hit.

Vad är det för element i! är det samma som i OD-11 eller är det något skräp element?

Jag hade lätt köpt en sådan men det skulle bli för jäkla dyrt att ta dom till Australien..

/Danne

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-13 10:21

Undras om de kan köpas utan nipponpippon-joxet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-13 11:47

Aerob skrev:
_Fredrik_ skrev:

Men fripperino, läser du inte det finstilta? Tvett busar bara...
Det vet man att jag gjorde om man läste vad jag skrev. Jag tror inte han bara busar, jag tror han menar vad han skriver.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-13 11:55

Vee-eight, jag slängde iväg en fråga om det, får se om de har tid att svara imorgon?
Kunde ju vara lite kul, det med.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-13 12:06

Detaljeratljud skrev:Vee-eight, jag slängde iväg en fråga om det, får se om de har tid att svara imorgon?
Kunde ju vara lite kul, det med.

Absolut. För egen del så har jag noll intresse i aktiva högtalare med trådlös överföring. Mitt musiklyssnarbeteende har inget behov av det. Men som rena högtalare så kan de rentav bli intressanta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-13 12:55

Gick det att få stereo med den trådlösa överföringen?
Den som vet mest, tror minst.

joseph

Inläggav joseph » 2013-01-14 00:47

En kul nyhet, men hur framtidssäker är den egentligen? Jag är lite skeptisk på den punkten, tror nog anslutningarna och gränssnittet snart känns lika mossigt som gamla mp3-spelare gör idag.. Jag är nog inte rätt målgrupp.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-14 01:25

joseph skrev:En kul nyhet, men hur framtidssäker är den egentligen? Jag är lite skeptisk på den punkten, tror nog anslutningarna och gränssnittet snart känns lika mossigt som gamla mp3-spelare gör idag.. Jag är nog inte rätt målgrupp.

Borde väl finnas någon ingång för att köra på annat sätt än streaming?

Kollade http://www.od-11.com/ och visst det finns både "3,5mm hörlursplugg och optisk. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-14 08:47

Hade hoppats på högtalarterminal. :)
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati