Moderator: Redaktörer
BPM skrev:OBS!!! DETTA ÄR INGEN SD KONTRA SPIKFOTS-FRÅGA!!
Det finns de flera av.. Inte för att jag har någon uppfattning om det.
Min fråga gäller vad det finns för alternativa mjukfötter som kan fungera hjälpligt.
Grejer jag hört föreslås är tillklippta bitar av liggunderlag, blu-tac (eller häftmassa som det oftast kallas här), squash-bollar delade på mitten, badrumsmatta (kort lugg med gummiundersida, ska va perfekt under baslådor (!)) och det som jag själv använder under mina baslådor: vanliga möbeltassar av lite kraftigare modell.
Har något av dessa alternativ någon positiv effekt?
Förslag på, och en diskussion kring, förbättrande åtgärder medelst sådant som kan finnas helt random i de flesta hem. Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.

RogerGustavsson skrev:Många mjuka material kollapsar ganska snabbt när de belastas för att ge en låg avkopplingsfrekvens. Blutac är väl vanlig häftmassa? Sådan blir väl hårdare med tiden? Hur mycket avfjädring ger häftmassa? Har själv provat med tunn isolermatta som används för täckning vid betonggjutning vintertid. Blir väldigt snabbt helt platt. Liggunderlag ser nästan likadana ut men de kanske har bättre hållbarhet?
MagnusÖstberg skrev:Var det ett seriöst inlägg MM?
Vee-Eight skrev:Man bör skilja på elasticitet, dvs fjädring, och dämpning. Det är inte samma sak.
Jag ville bara veta om det var okunskap eller fåneri.meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Var det ett seriöst inlägg MM?
Japp.
För att dämpa resonanser duger allt som är mjukt.
Jag ville bara veta om det var okunskap eller fåneri.
Skönt att det var okunskap.
meanmachine skrev:Skulle ett paket mjöl dämpa sämre än en SD-fot? Vad baserar du om så det påstående på?
MagnusÖstberg skrev:Ja, det skulle det.
Ett paket mjöl skulle inte alls kunna dämpa på samma sätt, så visst är det okunnigt av dig att tro att allt som är mjukt har samma egenskaper.
Men det är bra mycket bättre att vara okunnig än att lägga larvinlägg om bebisblöjor och disktrasor och sarkastiskt påstå att de har samma materialegenskaper och fyller samma funktion fullt ut. Så jag är glad att du är okunnig.
meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Mormors scarf eller lillebrors blöjor går troligt lika bra som SD-fötter.
meanmachine skrev:Jag har inte kunnat i min okunnskap höra skillnad på ett liggunderlag och en SDfot i direkt test. Dock mellan spikes och SDfot.
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:Jag har inte kunnat i min okunnskap höra skillnad på ett liggunderlag och en SDfot i direkt test. Dock mellan spikes och SDfot.
Det tror jag på. Skillnaden är förutom några grundläggande saker som är avgörande för full prestanda - långtidsstabiliteten.
Har dina test pågått under flera år?
MagnusÖstberg skrev:Du skrev så här:meanmachine skrev:Den vikta egenskapen är väl att den är mjuk och därmed dämpar. Då fungerar precis vad som hest
Mormors scarf eller lillebrors blöjor går troligt lika bra som SD-fötter.
Du kan skrika hur mycket du vill, men det är lika okunnigt som ditt exempel med en mjölpåse.
adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Du kanske har flertalet komponenter i din lyssningskedja. Om du byter en av dessa mot en som mäter bättre så kanske du inte hör skillnad, men byt samtliga mot något som mäter bättre så kanske den gemensamma förbättringen blir hörbar.
Många bäckar små och allt det där vet ni.
Jag blir dessutom tillfreds av vetskapen av att jag har det bäst. "Bra nog" är inte alls lika trevligt.
Inom rimliga gränser självklart. Av olika anledningar kanske det bästa inte fungerar för dig, men några små fötter tror jag de flesta kan förmå att skaffa.
meanmachine skrev:adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Du kanske har flertalet komponenter i din lyssningskedja. Om du byter en av dessa mot en som mäter bättre så kanske du inte hör skillnad, men byt samtliga mot något som mäter bättre så kanske den gemensamma förbättringen blir hörbar.
Jag blir dessutom tillfreds av vetskapen av att jag har det bäst. "Bra nog" är inte alls lika trevligt.
Inom rimliga gränser självklart. Av olika anledningar kanske det bästa inte fungerar för dig, men några små fötter tror jag de flesta kan förmå att skaffa.
Som med kablar?
adzer skrev:meanmachine skrev:adzer skrev:Hörbara skillnader är inte allt.
Som med kablar?
Med alla komponenter vilket inkluderar kablar.
meanmachine skrev:Jag tycker personligen att det är bättre att man hittar en lösning som passar för ändamålet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster