adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.
Klokt förslag. Men det är mer än så, det är en lag!
Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.
PerStromgren skrev:adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.
Klokt förslag. Men det är mer än så, det är en lag!
Jag vill bara flinka in att detta inte stämmer. Med "nödig kännedom" får du bara byta trasiga eluttag, inte göra nyinstallationer.Bill50x skrev:Å andra sidan är det tillåtet att göra sådana installationer om "man har nödig kännedom". Kör på bara, säkringarna i "proppskåpet" ska väl få jobba någon gång
/ B

Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en elektrisk spänning om högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning. Lågspänning kan vara farlig.
Nätspänning, det vill säga spänningen i det allmänna elnätet, är ett exempel på "lågspänning" som dessutom är dödligt farlig
paa skrev:adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.
Det är lågspänning i allmänna elnätet.
Starkström är det som går i högspänningsledningar.
Så här säger Wikipedia:Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en elektrisk spänning om högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning. Lågspänning kan vara farlig.
Nätspänning, det vill säga spänningen i det allmänna elnätet, är ett exempel på "lågspänning" som dessutom är dödligt farlig
I den ligger alla kablar och överflödigt så bänken är clean och fin.Oavsett - så får man inte utföra fasta nyinstallationer utan certifikat. Tänk på din brandförsäkring.adzer skrev:paa skrev:adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.
Det är lågspänning i allmänna elnätet.
Starkström är det som går i högspänningsledningar.
Så här säger Wikipedia:Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en elektrisk spänning om högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning. Lågspänning kan vara farlig.
Där ser man.
MagnusÖstberg skrev:Oavsett - så får man inte utföra fasta nyinstallationer utan certifikat. Tänk på din brandförsäkring.
MagnusÖstberg skrev:Nej, det är okej
Det pratades om nedfrästa eldosor - då har man passerat gränsen.
Aerob skrev:Talibankocken; Dom där gallerna hade passat perfekt till en sak jag håller på med, var hittar man dom?
Aerob skrev:Talibankocken; Dom där gallerna hade passat perfekt till en sak jag håller på med, var hittar man dom?