Stereobänk - undersökning 5 viktigaste funktioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-13 19:02

adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.

Klokt förslag. Men det är mer än så, det är en lag!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-13 19:03

PerStromgren skrev:
adzer skrev:Mitt förslag är att vet man inte vad man gör så skall man inte pilla med starkström.

Klokt förslag. Men det är mer än så, det är en lag!

Helt rätt. Men om det står mellan att bryta lagen och att ha ihjäl sig själv så bryr jag mig nog liiite mer om livet :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-13 19:22

Bill50x skrev:Å andra sidan är det tillåtet att göra sådana installationer om "man har nödig kännedom". Kör på bara, säkringarna i "proppskåpet" ska väl få jobba någon gång :-)

/ B
Jag vill bara flinka in att detta inte stämmer. Med "nödig kännedom" får du bara byta trasiga eluttag, inte göra nyinstallationer.

Med en försänkt baksida skaffar man sig ett dolt utrymme för kabeldragning mellan enheter och strömförsöjning. Min bänk fick 55cm totaldjup med sådan lösning. Grendosor sitter i det dolda utrymmet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-01-14 17:13

Första frågan för prioritering är kanske tillåtet ”fotavtryck” i rummet för den där bänken.

Gott om plats => Låg och lång som ger avställningsyta på översta planet för TV, högtalare, pynt och krafs.
Dåligt med plats => Högbyggande, tunga slutsteg nederst, lättare saker och sådana man rattar på ofta överst för bekvämligheten.

I båda fallen skulle jag ha hjul med gummi- eller PU-slityta under bänken. -Underlättar ommöbleringar, kabelomdragning och städning något väldigt. Tillåten belastning 50-100 kg/hjul beroende på hur mycket du tror du ska lasta in i bänken. Med dubbla hjulbanor på varje hjul behövs lägre bygghöjd, ca 60 mm för 100 kg/hjul kan hittas. Kolla Tellus.se för stort sortiment både funktionsmässigt och estetiskt, även Jula, Biltema och Clas i Sjön har en del OK hjul.

Jag personligen skulle köra helt öppet bak och strunta glasdörrar och kabelgenomföringar, det blir sämre självcirkulation annars och en härva i vilket fall som helst …

Bilderna nedan:
Material: Jag körde på 20 mm fanerat lamellträ, starkt och mycket lättare än bänkskivor. ”Bänken”, ca 180 cm hög, byggdes 1978 och hänger med fortfarande. Belastningen har nog varit över 150 kg prylar i den som mest utan problem att skjuta runt den. Inga bågnande hyllplan heller trots ca 60 kg på ett och samma plan. Samtliga hyllplan är fasta med frästa 3 mm spår i hyllor och sidor för hoplimning med trälist utan skruv. Idag skulle jag kört 3 fasta plan plus ett gäng hål för hyllplansbärare. Försänkt längst ned (vid vertikala skivan) hade jag 12 st jordade kontakter fastskruvade med 1 st stickkontakt till vägguttag. Hade även en 3,2 kW kontaktor till dessa som styrdes av förstärkarpåslaget (på den tiden fanns inga sladdosor med strömbrytare).

Bild på fram- och baksida:
Bild
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-14 17:28

Det är lågspänning i allmänna elnätet.
Starkström är det som går i högspänningsledningar.

Så här säger Wikipedia:
Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en elektrisk spänning om högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning. Lågspänning kan vara farlig.

Nätspänning, det vill säga spänningen i det allmänna elnätet, är ett exempel på "lågspänning" som dessutom är dödligt farlig
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 17:29

paa skrev:

Så här säger Wikipedia:
Lågspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en elektrisk spänning om högst 1000 V växelspänning eller högst 1500 V likspänning. Lågspänning kan vara farlig.

Nätspänning, det vill säga spänningen i det allmänna elnätet, är ett exempel på "lågspänning" som dessutom är dödligt farlig

Där ser man.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-01-14 19:16

Jag har en Deltaco Grenuttag GT-8532 i min bänk,
Bild
Räcker för mig och är lagom stor.

Sen har jag en "slitslist"
Bild I den ligger alla kablar och överflödigt så bänken är clean och fin.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 20:33

adzer skrev:
paa skrev:

Så här säger Wikipedia:

Där ser man.
Oavsett - så får man inte utföra fasta nyinstallationer utan certifikat. Tänk på din brandförsäkring.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 20:54

MagnusÖstberg skrev:Oavsett - så får man inte utföra fasta nyinstallationer utan certifikat. Tänk på din brandförsäkring.

Sant, men att limma/skruva fast ett grenttag i en stereobänk kan väl dock knappast räknas som en installation?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 21:29

Nej, det är okej :)

Det pratades om nedfrästa eldosor - då har man passerat gränsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 21:30

MagnusÖstberg skrev:Nej, det är okej :)

Det pratades om nedfrästa eldosor - då har man passerat gränsen.

Ja det håller jag helt med om. Ta bara ett existerande grenuttag och sätt fast i bänken så slipper man framtida problem med försäkringen om olyckan är framme.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-01-14 21:31

Kan passa på att lägga upp en bild på min halvfärdiga bänk. Kanske inspirerar någon. Ska se till att få dit dörrar och hyllplan någon dag när familjelivet är lite lugnare....

Bild
Bänken är platsbyggd för att mina golvhögtalare precis får plats mellan fönster och bänk, samt att bänken inte går utanför dörren. Den har 3fack. Det till vänster huserar ps3, sega mega drive 16bitar, samt nintendo 8bitar. Facket i mitten har min monitor audio rs lcr center, en pioneer cd-växlare, ett netgear cg3100 modem och en netgear wd3700 router/switch. Det högra facket har min marantz sr6004 och min htpc.

Den har ventilationshål med stilrena galler så varmluft kan stiga upp ur bänken fast den står dikt emot väggen.

Bild
Bänken utrullad för foto, bild på mina MHB-gubbar och ventilationen.

Bild
Bilder på råttboet bakom, då är ändå mycket dolt i slitslisten. 5.1 med bi-amp ger ett par kablar på baksidan. Skulle behöva en kortare hdmi kabel mellan htpc'n coh förstärkaren. Samt lite andra kablar skulle kunna buntas ihop.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 21:36

Inte olik min bänk. Min blev i betsade limmträskivor där jag lekte med fräsen för att få mjukare kanter.

Jag gjorde dock ett infällt bakstycke och fick ett utrymme att hantera kablar snyggt och prydligt i. Ventilationen löste jag genom en extremt tystgående fläkt i varje fack bakåt. Luften tar sig ut på den centimetern som blir mellan bänk och vägg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 21:40

Talibankocken; Dom där gallerna hade passat perfekt till en sak jag håller på med, var hittar man dom?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-01-14 22:05

Aerob skrev:Talibankocken; Dom där gallerna hade passat perfekt till en sak jag håller på med, var hittar man dom?

Bauhaus för typ 150:- st men de var värda det då de ser riktigt bra ut.... :)

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2013-01-14 22:09

Aerob skrev:Talibankocken; Dom där gallerna hade passat perfekt till en sak jag håller på med, var hittar man dom?

här: http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilationsgaller-873830/
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-14 22:14

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte "Bestå" på IKEA, det e ju begränsat DIY, men platta paket som man får montera själv är det. Numera har jag två såna här moduler. Baksidan är skrämmande full av kablar ändå.

Bild

Dörrar har jag på ytterändorna och hyllorna är flyttade för att passa aktuella apparater. I mitten ryms ett urval LP-skivor och aktuella CD-skivor. Dumt nog monterade jag baksidorna. Varför gjorde jag det!? Blev ändå lite mindre stökigt än

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-15 11:55

Byggde en bänk i mitten på 90-talet som fortfarande fungerar bra. Den är byggd av 18 mm björkplywood som betsats och lackats. Ville inte ha några gavlar utan en öppen konstruktion med ett intryck av att hyllorna liksom svävade i luften. Alla delar är sammansatta med plugg och lim utom ett par förstärknings stag på baksidan som dessutom är skruvade. Bänken är tung och mycket stabil trotts dom frihängande skivorna. På baksidan finns fyra hyllor för kablar och en "elcentral".
Kanske denna kan vara inspirationskälla för någon.

Bild
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 20:44

För den som inte kan, orkar, eller vill bygga själv hittade jag det här fyndet. Halva priset nu! http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=6130
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-01-22 21:06

Så nu är lockorna på förutom framför cd-spelaren. Blir en annan lucka som viks ner och kollar på en bra lösning för det. Frugan är nöjd att hon slipper se allt i alla fall. Ska även tillverka en låda som ska sitta mellan center och cd-spelaren så man kan ha lite handkontroller till spelkonsollerna där.

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum