Moderator: Redaktörer
oa51 skrev:Tack Gunnar för en verkligt trevlig kväll!
Genom att jag fått höra hur bra det verkligen kan låta gav Du mig ytterligare inspiration att optimera min vinylrigg (Systemdek III/Helius aureum/Ortofon MC20/Linn LK1) som varit undanställd i flera år.Jag har sällan sjunkit in i musiken och njutit utan att över huvud taget " fokusera på HiFi" som under kvällen hemma hos dig. Som vanligt upptäckte (och återupptäckte) man ny
välljudande setup! :
D
Bäste Systemdek/Helius-frände, gör dig tjänsten att prova en Lyra-pickup i din rigg.
Det är den värd!
Jansson skrev:Hej på er!
En liten återkoppling är nog på sin plats.
Har ställt P75 an på 100 ohms last och 60 dB gain.
Efter att ha läst lite trådar här och var verkar det som att det är att föredra.
(Dynavectors low output MC phono enhancer mode i Low resistance coil var inte lämplig tycker jag trots att det skulle passa Lyras Dc resistans på spolen)
Om jag inte missminner, från någon tråd, har lennartj testat fram just den inställningen till sin Lyra Kleos dvs 100 ohm.
I Hi-Fi Choice No. 35 Turntables and Compact Disk Units by Marin Colloms från 1984 som jag scannat och lagt här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius%20Standard%20arm%20test%201.pdf
ser jag att din arm har fördelen/obekvämligheten av fast pickupskal medan mitt kan förskjutas och vridas så att jag kan kompensera för den konkava tallriken, men det är så marginellt att den tightare kopplingen i din arm kan vara mer värd.
Att skippa lådan runt modell III och skapa modell IIS visade sig vara ett lyckokast.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Systemdek%20IIS%20test%201.pdf
paa skrev:
K12 på lyssningstronen:
När man tittar den sista bilden, så tänker i alla fall jag att det borde vara ganska enkelt att uppgradera rumsakustiken genom att hänga upp veckade sammetsgardiner på vardera sidan om fönsternischen.
Det syns ju att rummets ideal är ljust och fräscht, men det finns säkert ljusgrå eller ljusbeige sammetsgardiner som inte skulle skämma ut sig.
Trots allt så upplevdes inte rumsklangen som besvärande på något sätt, men ändå så är jag ganska säker på att det finns förbättringspotential bara med en så pass enkel sak.
KarlXII skrev:Tack Jansson för en trevlig och upplysande kväll.
Du har verkligen anledning att vara nöjd med den där pjäsen och behöver nog inte byta upp dig på sådär 60 eller 70 år.
Men sen är det nog dags.
Stort tack även till alla andra som var där. Det är alltid lika kul att träffa er!
Jansson skrev:Kanske en annan lösning skulle vara att fälla in absorbenter på fönstervägg och vinkeln ut mot köket?
lennartj skrev:Jansson skrev:Hej på er!
En liten återkoppling är nog på sin plats.
Har ställt P75 an på 100 ohms last och 60 dB gain.
Efter att ha läst lite trådar här och var verkar det som att det är att föredra.
(Dynavectors low output MC phono enhancer mode i Low resistance coil var inte lämplig tycker jag trots att det skulle passa Lyras Dc resistans på spolen)
Om jag inte missminner, från någon tråd, har lennartj testat fram just den inställningen till sin Lyra Kleos dvs 100 ohm.
Det är förlåtligt att missminna sig. Som framgår av mitt förra inlägg har jag Lyras numera utgångna och allra "billigaste" modell, Dorian och tycker att den låter bäst hos mig med 200 ohm.
Använder du gult eller blått armrör och har du uppgift om den effektiva massan i 12"versionen?
Laila skrev:En sökning gav vid handen att Lyrans resistans("impedans"?) ligger på ca:8.2 Ohm* å därför kanske bör anslutas till "Low resistance coil --- approx 4 - 10 ohms" med "Phono Enhancer" . . . typ.
*Enligt Michael Fremer på Analog Planet.
Jansson skrev:....
Jag kunde inte ta med dp-8ans tonarmskabels kapacitans i ekvationen dock.
Den kanske inte påverkar så mycket?
Laila skrev:Jansson skrev:....
Jag kunde inte ta med dp-8ans tonarmskabels kapacitans i ekvationen dock.
Den kanske inte påverkar så mycket?
Påverkar nog mest tillsammans med MM/MI-puppar . . . typ
Jansson skrev:Fast ändå......
Läser man Lyras brux. Den tar upp kapacitansen på just tonarmskabeln.
"If you do not know the precise capacitance of your tonearm cale , 100 pF per meter is standard, while low-capacitance cable is likely to be around 50pF per meter. (We do not recommendation high-capacitance cable). As approximate loading figures we suggest 510 ohms for 1 m low capacitance cable. ,430 ohms for for 1,5 low-capacitance cable, 390 ohms for 1 m standard cable or 2 m low capacitance cable, 330 ohms for 1,5 m standard cable or 3 m low capacitance cable, 270 ohms for 2 m standard cable or 4 m low capacitance cable, 240Recommended ohms for 3 m standard cable, and 200 ohms for 4 m standard cable. "
Så vad kan jag läsa ut av detta?
Tidigare talar bruxen om förhållandet mellan den totala kapacitansen mellan Lyra-puppan och grammofonsteget men om jag förstår saken rätt är det mer inriktat mot att undertrycka RF-frekvenser?
Jansson skrev:Laila, THomas_A och lennartj!
Tack för era inlägg.
Men ändå...
Lyra Skriver ocskå i bruxen att för lyssnare som är intresserade av att matematisk beräkna rätt last måste man veta den totala kapacitansen mellan Lyra Delos och det grammofonsteg man har. Man kan då tämja Rf mellan dessa två som i sin tur triggar icke-linjäritet i grammofonsteget och som i sin tur skapar intermodulationsdistortion.
Det är då det blir knepigt för mig.
Det är helt riktigt att Mörchs tonarmskabel är på 100 pF men den är 80 cm lång och detta värde är dessutom per kanal.
Jag vet dessutom inte vad P75 mk2 har för kapacitans i detta resonemang eftersom uppgiften inte finns.
Men tydligen är tonarmskabelns kapacitans något som man bör ta i beaktande?
Hur som helst, Laila och lennartj, jag har inte legat och grubblat över detta.
Är bara lite nyfiken. Det verkar inte finnas någon standard?
Nån jäkla ordning på torpet får det väl ändå vara?
Skit det samma egentligen, jag är jätte nöjd. Väldigt mycket så.
Som Kalle Tolv brukar säga:
-Låter det bra så är det bra.
Jag sover mycket gott!
Jansson skrev:Laila och paa.
Har precis kommit hem från en konsert och klockan är sent.
Jag har lite tankar men behöver na na.
Ändå så grunnade jag på vägen hem om även vald last på grammofonsteget påverkar den tonkurva som sedan ges till försteget?
Påverkas frekvensomfånget också ?
Tänkte på när vi spelade upp PF dark side of the moon och det där riktigt lågfrekventa mullret som både fanns hos vinylen men även hos CDn.
Det Magnus trodde var en buss som parkerat utanför på gatan.
Dp 8 kan ge puppan förutsättningarna för att återge riktigt låga frekvenser.
Lastar man fel så försvinner en del av musiken/informationen kanske?
Nåväl nu ska huvet på kudden.
Återkommer.
paa skrev:Jo, lasten kan man ju prova fram så att det blir så bra frekvensgång som möjligt, eller så att det "bara" ger ett sound som man gillar. Men i det senare fallet så blir man nog aldrig färdig, eftersom olika musik och olika skivor kan låta så olika. Bättre då att sköta tonkontrollerna med något mer ändamålsenligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster