Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-14 00:06

Mr Prelbook ser pigg ut!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-14 00:08

oa51 skrev:Tack Gunnar för en verkligt trevlig kväll!
Genom att jag fått höra hur bra det verkligen kan låta gav Du mig ytterligare inspiration att optimera min vinylrigg (Systemdek III/Helius aureum/Ortofon MC20/Linn LK1) som varit undanställd i flera år. :oops: Jag har sällan sjunkit in i musiken och njutit utan att över huvud taget " fokusera på HiFi" som under kvällen hemma hos dig. Som vanligt upptäckte (och återupptäckte) man ny
välljudande setup! :
D

Bäste Systemdek/Helius-frände, gör dig tjänsten att prova en Lyra-pickup i din rigg.
Det är den värd!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-14 01:12

Tack Jansson för en trevlig och upplysande kväll.
Du har verkligen anledning att vara nöjd med den där pjäsen och behöver nog inte byta upp dig på sådär 60 eller 70 år.

Men sen är det nog dags. :)

Stort tack även till alla andra som var där. Det är alltid lika kul att träffa er!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-01-14 11:16

Bäste Systemdek/Helius-frände, gör dig tjänsten att prova en Lyra-pickup i din rigg.
Det är den värd!

Tack för uppmuntran, Lennart! Jag har alltid gillat spelaren som jag har för mig uppskattades av Stig Carlsson, som ägde en. Den utmanade LP12 på sin tid och är mycket lättare att justera. Enda nackdelen är "Nextel"- ytbehandlingen som mjuknar med åren och drar till sig smuts.
Tänkte mig följande plan:
1. Rengöra själva spelaren, byta olja i lagret och skaffa en ny rem.
2. Skicka armen: http://www.heliusdesigns.co.uk/aurum.html till UK för genomgång och justering.
3. Börja lyssna på lite pickuper där Lyra är en av kandidaterna.

Tacksam förslag på andra bra "puppor" som passar denna arm. Efter den 12/1 är jag så klart också sugen på en Mörch, men jag vet inte om den är optimal i fjädrade chassin? Se´n har vi ju kostnaden......... :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-14 11:37

Det finns många goda pickuper. Och vilka som passar i vilka armar kan man nästan räkna ut med hjälp av vikt, effektiv massa, fjädringsmjukhet osv.

Vad som är näst viktigast är den elektriska anpassningen till riaa't. Och speciellt viktigt är det med MC-pickuper. Har man inte tillgång till mätmöjligheter är det ofta enklast att köpa pickup/riaa från samma tillverkare. Trots detta kan det bli krångel eftersom tonarmskabeln (inkl kabeln till riaa't) kan vrida till det hela. Så allra säkrast är tonarm/pu/riaa från samma tillverkare. Dvs om man som jag är lat och saknar möjligheter att mäta. Ett undantag här är om tex en riaa-tillverkare designat sin apparat efter en specifik pu. Tex som Sentec en gång i tiden, eller Lejonklou i modern tid.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-14 12:44

@OA51:
Min urgamla Heliusarm, den första modellen som tillverkades, har 12 gram som angiven rörlig massa vilket verkar passa Lyra-pickuperna, åtminstone min Dorian. Beyer mikrofonkabel var den bästa Helius fick tag på för 30 år sedan och den verkar inte vara någon större välljudssabotör idag heller.

I Hi-Fi Choice No. 35 Turntables and Compact Disk Units by Marin Colloms från 1984 som jag scannat och lagt här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius%20Standard%20arm%20test%201.pdf
ser jag att din arm har fördelen/obekvämligheten av fast pickupskal medan mitt kan förskjutas och vridas.

Vad är det för kablage i din Aurum -arm?
I mitt försteg kan jag justera belastningsimpedansen från fjärrkontrollen under pågående spelning.
200 ohm tycker jag är bäst.

Har du den tunga konkava Mazak-tallriken också?
Då rekommenderar jag Michells skivklämma med skruvchuck för originalklämmans fjäder är sannolikt förslappad vid det här laget och orkar inte hålla ner skivan mot tallriken.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Systemdek%20IIS%20test%201.pdf

Edit: städat upp de värsta tokigheterna Android-mobilen ställde till med när jag skrev inlägget.
Senast redigerad av lennartj 2013-01-14 17:39, redigerad totalt 3 gånger.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-01-14 14:07

@lennartj:
Roligt med gamla tester, snart 30 år gamla. Visst har jag MaZak- tallriken! Klämman är sedan mer än tio år försvunnen i en flytt ( hade fler en 10 adresser i Sthlm under 90- talet)
Tack- jag kollar upp Michell- klämman! Hade annars ideer om att gänga övre delen av axeln för att den vägen kunna skruva på en egentillverkad klämma ungefär som på de gamla Ariston- spelarna på 80. talet. Ingen aning om vilket kablage det är i armen.....

@Bill50x:
Mina Linn LK1:or har jag lyssnat mig till, ger aningen fet bas men ett enormt driv och "luftgitarrfaktor", klart bättre än Denon AVR2105, Yamaha CX2 och Quad 44 med specialbeställd phonomodul för Ortofon MC20.
Senast redigerad av oa51 2013-01-14 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-14 17:37

Jansson skrev:Hej på er!

En liten återkoppling är nog på sin plats.

Har ställt P75 an på 100 ohms last och 60 dB gain.
Efter att ha läst lite trådar här och var verkar det som att det är att föredra.
(Dynavectors low output MC phono enhancer mode i Low resistance coil var inte lämplig tycker jag trots att det skulle passa Lyras Dc resistans på spolen)

Om jag inte missminner, från någon tråd, har lennartj testat fram just den inställningen till sin Lyra Kleos dvs 100 ohm.

Det är förlåtligt att missminna sig. Som framgår av mitt förra inlägg har jag Lyras numera utgångna och allra "billigaste" modell, Dorian och tycker att den låter bäst hos mig med 200 ohm.

Använder du gult eller blått armrör och har du uppgift om den effektiva massan i 12"versionen?
Senast redigerad av lennartj 2013-01-14 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Systemdek/Helius

Inläggav lennartj » 2013-01-14 19:41

@oa51:
Det är dumt att editera och lägga till ny info i gamla inlägg.
Den passerar ofta obemärkt, därför tar jag om den:

I Hi-Fi Choice No. 35 Turntables and Compact Disk Units by Marin Colloms från 1984 som jag scannat och lagt här
http://user.faktiskt.io/lennartj/Helius%20Standard%20arm%20test%201.pdf
ser jag att din arm har fördelen/obekvämligheten av fast pickupskal medan mitt kan förskjutas och vridas så att jag kan kompensera för den konkava tallriken, men det är så marginellt att den tightare kopplingen i din arm kan vara mer värd.
Att skippa lådan runt modell III och skapa modell IIS visade sig vara ett lyckokast.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Systemdek%20IIS%20test%201.pdf

i slutet av 1980-talet kompletterade jag med en Flutterbuster som jag tycker tillför ytterligare stadga och pondus i återgivningen samt bekvämligheten att spela 45-varvare "with a flick of a switch" och slippa lyfta den tunga tallriken och pilla på remmen och utsätta den för hudfett vilket inte är bra.
Produktblad
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNews_Flutterbuster%20sheet.pdf

Schema
http://user.faktiskt.io/lennartj/HiFiNews_Flutterbuster%20schema_L.jpg

Den finns sannolikt inte att köpa numera och om någon Speedbox från Pro-Ject
http://box-designs.com/main.php?prod=speedbox&cat=archive&lang=de
kan vara en god ersättare vet inte jag, men det finns nog någon som följer tråden som vet.

Michells skivklämma finns att köpa på många ställen t.ex.
http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/skivpuckar_45-varvsadaptrar/1?l=info&pid=16632

Sedan jag spänt chucken drar jag liksom med en reflexrörese igång skivtallriken
med tummen och pekfingret till ca 33 rpm innan jag slår till motorströmbrytaren.
Det är sannolikt mycket skonsamt för remmen, eftersom reservremmen fortfarande ligger oanvänd.

@Jansson:
Det börjar kännas som jag är på väg att kapa din tråd.
Säg till om det är dags för mig att öppna en egen tråd för oa51 och mig m. fl. Systemdek/Helius-ägare

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 21:05

paa skrev:

K12 på lyssningstronen:
Bild

När man tittar den sista bilden, så tänker i alla fall jag att det borde vara ganska enkelt att uppgradera rumsakustiken genom att hänga upp veckade sammetsgardiner på vardera sidan om fönsternischen.
Det syns ju att rummets ideal är ljust och fräscht, men det finns säkert ljusgrå eller ljusbeige sammetsgardiner som inte skulle skämma ut sig.

Trots allt så upplevdes inte rumsklangen som besvärande på något sätt, men ändå så är jag ganska säker på att det finns förbättringspotential bara med en så pass enkel sak.

paa.
Hoppas att det går bra att jag klipper lite i ditt inlägg.

Tack för dina vänliga ord men också tack för att du tog dig tid att ta bilder och lägga upp dem.

Toppen!

Jag tänker på din kommentar där vi ser Kalle sittandes och njuta av det svarta guldet. :wink:

Kanske en annan lösning skulle vara att fälla in absorbenter på fönstervägg och vinkeln ut mot köket?
(Klädda med specialmått för att smälta in så mycket som möjligt)
Annars har jag tänkt gardiner precis som du föreslår.
Nu vill frugan flytta så det blir nog inget.

Gillespie-skivan var både musikaliskt såväl som välljudmässigt en pärla. Den ska jag skaffa.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 21:12

KarlXII skrev:Tack Jansson för en trevlig och upplysande kväll.
Du har verkligen anledning att vara nöjd med den där pjäsen och behöver nog inte byta upp dig på sådär 60 eller 70 år.

Men sen är det nog dags. :)

Stort tack även till alla andra som var där. Det är alltid lika kul att träffa er!

Vännen.

Vi tar och plockar fram en grammofon till dig också vad det lider.
:wink:

Jag kan nog sitta nöjd ett bra tag.
Känner mig rätt så klar................ha! det finns ju både riia-steg, försteg och slutsteg som kan fresta i framtiden.

Det här blev nog en fit and forget-spelare. Fast det är riktigt meditativt att sitta och pula med tonarmar och pickup-inställningar.
Skönt att ha nåt i händerna även på fritiden.
Jag tänker också på ditt projekt med dina Vegor.

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-14 21:24

Jansson skrev:Kanske en annan lösning skulle vara att fälla in absorbenter på fönstervägg och vinkeln ut mot köket?

Absolut, det skulle säkert bli ännu bättre än gardiner!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 21:29

lennartj skrev:
Jansson skrev:Hej på er!

En liten återkoppling är nog på sin plats.

Har ställt P75 an på 100 ohms last och 60 dB gain.
Efter att ha läst lite trådar här och var verkar det som att det är att föredra.
(Dynavectors low output MC phono enhancer mode i Low resistance coil var inte lämplig tycker jag trots att det skulle passa Lyras Dc resistans på spolen)

Om jag inte missminner, från någon tråd, har lennartj testat fram just den inställningen till sin Lyra Kleos dvs 100 ohm.

Det är förlåtligt att missminna sig. Som framgår av mitt förra inlägg har jag Lyras numera utgångna och allra "billigaste" modell, Dorian och tycker att den låter bäst hos mig med 200 ohm.

Använder du gult eller blått armrör och har du uppgift om den effektiva massan i 12"versionen?

Hej lennartj!

Du ska känna dig mycket välkommen om du är i trakten och vill ta en lyssning.

Till ämnet:

Ok, så du kör 200 ohm.
Det kan inte jag.

Min Dynavector p 75 mk II kan lastas med 25, 30, 100 eller 470 ohm. Jag gissar att 100 ohm är bästa kompromissen?

Testade en av de tre Phono enhancer inställningarna men gav en dynamikfattig återgivning. Jag kanske räknade fel?

Har du lust att kasta ett öga i manualen och se om jag förbisett något?

http://www.dynavector.com/products/amp/e_p75mk2.html

Tonarmsröret är en precision red 12-tum.
Jag mailade HH Mörch och han räknade på det och återkom med svaret att Lyran complians passade fint ihop med prec red.

Du kapar inte tråden lennartj, bara fortsätt, det är bara intressant.

Med vänliga hälsningar :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-14 22:02

En sökning gav vid handen att Lyrans resistans("impedans"?) ligger på ca:8.2 Ohm* å därför kanske bör anslutas till "Low resistance coil --- approx 4 - 10 ohms" med "Phono Enhancer" . . . typ.

*Enligt Michael Fremer på Analog Planet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 22:35

Laila skrev:En sökning gav vid handen att Lyrans resistans("impedans"?) ligger på ca:8.2 Ohm* å därför kanske bör anslutas till "Low resistance coil --- approx 4 - 10 ohms" med "Phono Enhancer" . . . typ.

*Enligt Michael Fremer på Analog Planet.

Laila du är en klippa.
:D

Men då räknade jag rätt med andra ord.
Precis den inställningen hade jag från början men jag tyckte inte att det var tillräckligt med stake i ljudet. Ingen botten och väl blygsam dynamik.
Nu var inte puppan riktigt inspelad då eftersom jag valde den inställningen från början innan jag växlade till 100 ohms inställningen.
Hmm. Kanske skulle gå tillbaks och testa igen.
Det är lätt, bara flytta jumpersarna.

Jag kunde inte ta med dp-8ans tonarmskabels kapacitans i ekvationen dock.
Den kanske inte påverkar så mycket?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-14 22:46

Jansson skrev:....

Påverkar nog mest tillsammans med MM/MI-puppar . . . typ

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 22:57

Laila skrev:
Jansson skrev:....

Påverkar nog mest tillsammans med MM/MI-puppar . . . typ

Tackar.

Användarvisningsbild
lennartj

Strömingång

Inläggav lennartj » 2013-01-14 23:01

Din Dynavector p 75 mk II verkar vara ett riktigt spännande och prisvärt litet phonosteg. Jag har aldrig sett något med ström-ingång i den prisnivån tidigare.

Det billigaste jag träffat på tidigare är tyska Aqvox (ca 1.000 Euro)
http://www.aqvox.de/download/PHONO2CI_flyer_eng.pdf
men har bara hört BMC av samme konstruktör (över 2.000 Euro)
http://www.bmc-audio.com/index.php/bmc-phono-mcci-30.html
som var nästan jättebra till kompisens Clearaudio Insider på en Rockportspelare. Pinsamt nog har jag glömt på vilken parameter den stupade och blev bortvald.

Såvitt jag har förstått ska man ha impedansanpassning när man använder strömingång, så jag håller helt med om att lägsta ingången verkar mest rätt för din pickup.
Använder du den konventionella MC-ingången och inte kan välja 200 ohm skulle jag också välja 100 ohm hellre än det högsta värdet, då den nog skulle låta för ljust.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-14 23:26

Fast ändå......

Läser man Lyras brux. Den tar upp kapacitansen på just tonarmskabeln.

"If you do not know the precise capacitance of your tonearm cale , 100 pF per meter is standard, while low-capacitance cable is likely to be around 50pF per meter. (We do not recommendation high-capacitance cable). As approximate loading figures we suggest 510 ohms for 1 m low capacitance cable. ,430 ohms for for 1,5 low-capacitance cable, 390 ohms for 1 m standard cable or 2 m low capacitance cable, 330 ohms for 1,5 m standard cable or 3 m low capacitance cable, 270 ohms for 2 m standard cable or 4 m low capacitance cable, 240Recommended ohms for 3 m standard cable, and 200 ohms for 4 m standard cable. "

Så vad kan jag läsa ut av detta?

Tidigare talar bruxen om förhållandet mellan den totala kapacitansen mellan Lyra-puppan och grammofonsteget men om jag förstår saken rätt är det mer inriktat mot att undertrycka RF-frekvenser?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-14 23:58

Jansson skrev:Fast ändå......

Läser man Lyras brux. Den tar upp kapacitansen på just tonarmskabeln.

"If you do not know the precise capacitance of your tonearm cale , 100 pF per meter is standard, while low-capacitance cable is likely to be around 50pF per meter. (We do not recommendation high-capacitance cable). As approximate loading figures we suggest 510 ohms for 1 m low capacitance cable. ,430 ohms for for 1,5 low-capacitance cable, 390 ohms for 1 m standard cable or 2 m low capacitance cable, 330 ohms for 1,5 m standard cable or 3 m low capacitance cable, 270 ohms for 2 m standard cable or 4 m low capacitance cable, 240Recommended ohms for 3 m standard cable, and 200 ohms for 4 m standard cable. "

Så vad kan jag läsa ut av detta?

Tidigare talar bruxen om förhållandet mellan den totala kapacitansen mellan Lyra-puppan och grammofonsteget men om jag förstår saken rätt är det mer inriktat mot att undertrycka RF-frekvenser?

Att du kan komma att få ett rent litet helsike med att få till en helt igenom korrekt* last . . . typ :wink: :D

*Men själv skulle jag inte ligga sömnlös över en lätt "mismatch"(tror jag** :? ) :D

**Men varför inte kontakta tonarmstillverkaren å ta reda på vilken kapacitans som kabeln har . . rätt resistans kanske kan fixas med ett parallellmotstånd ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-15 00:18

Kapacitansen är....

http://www.moerch.dk/spec1.htm

28 pF för kabel i tonarm. 100 pF för tonarmskabeln.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-15 01:18

Som sagt, jag kan skifta lastresistansen under pågående spelning med fjärrkontrollen och det är verkligen inga stora klangförändringar mellan stegen 100 - 200 - 500 ohm (min 25 - max 1000), klart mindre än de flesta stegade tonkontroller (dock inte mina som har 1 dB/steg, 2 dB är vanligare).

Jag skulle inte kalla det missmatch utan sova gott.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-15 20:07

Laila, THomas_A och lennartj!

Tack för era inlägg.

Men ändå...

Lyra Skriver ocskå i bruxen att för lyssnare som är intresserade av att matematisk beräkna rätt last måste man veta den totala kapacitansen mellan Lyra Delos och det grammofonsteg man har. Man kan då tämja Rf mellan dessa två som i sin tur triggar icke-linjäritet i grammofonsteget och som i sin tur skapar intermodulationsdistortion.

Det är då det blir knepigt för mig.
Det är helt riktigt att Mörchs tonarmskabel är på 100 pF men den är 80 cm lång och detta värde är dessutom per kanal.
Jag vet dessutom inte vad P75 mk2 har för kapacitans i detta resonemang eftersom uppgiften inte finns.

Men tydligen är tonarmskabelns kapacitans något som man bör ta i beaktande?

Hur som helst, Laila och lennartj, jag har inte legat och grubblat över detta.
Är bara lite nyfiken. Det verkar inte finnas någon standard?
Nån jäkla ordning på torpet får det väl ändå vara?

Skit det samma egentligen, jag är jätte nöjd. Väldigt mycket så.

Som Kalle Tolv brukar säga:
-Låter det bra så är det bra.

Jag sover mycket gott!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-15 23:59

Jansson skrev:Laila, THomas_A och lennartj!

Tack för era inlägg.

Men ändå...

Lyra Skriver ocskå i bruxen att för lyssnare som är intresserade av att matematisk beräkna rätt last måste man veta den totala kapacitansen mellan Lyra Delos och det grammofonsteg man har. Man kan då tämja Rf mellan dessa två som i sin tur triggar icke-linjäritet i grammofonsteget och som i sin tur skapar intermodulationsdistortion.

Det är då det blir knepigt för mig.
Det är helt riktigt att Mörchs tonarmskabel är på 100 pF men den är 80 cm lång och detta värde är dessutom per kanal.
Jag vet dessutom inte vad P75 mk2 har för kapacitans i detta resonemang eftersom uppgiften inte finns.

Men tydligen är tonarmskabelns kapacitans något som man bör ta i beaktande?

Hur som helst, Laila och lennartj, jag har inte legat och grubblat över detta.
Är bara lite nyfiken. Det verkar inte finnas någon standard?
Nån jäkla ordning på torpet får det väl ändå vara?

Skit det samma egentligen, jag är jätte nöjd. Väldigt mycket så.

Som Kalle Tolv brukar säga:
-Låter det bra så är det bra.

Jag sover mycket gott!

Det av maj fetade ligger nog en bit utanför min egen kompetens å erfarenhet för å kunna ge en vederhäftig kommentar till . . . typ
men enligt spec så är ju den sammanlagda tonarmskabelns(intern+extern) kapacitans ca: 128 pF.

P75ans kapacitans är välan något som du får ta som hemuppgift å fixa fram.:wink:(Gissningsvis ligger den någonstans mellan 10-1000 pF).

Någon standard finns, mig veterligen, inte, men nån jäla ordning borde dä ju ändå va . . . typ ? Jag tror tyvärrer inte att så är fallet.

Vad jag förstår(av Lyras info) så är det den sammanlagda kapacitansen av tonarmskabeln(intern+extern) å P75:ans ingång som avgör, den av Lyra, rekommenderade belastningsresistansen . . . som i detta fallet troligtvis går att uppnå genom att parallellkoppla(shunta) ett motstånd över ingången(470 Ohm:s) på P75:an . . . tror jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-16 01:11

Klart man kan räkna på kapacitanser, men det är ändå rak frekvensgång som är målet, och då är väl bästa kollen att mäta just frekvensgången?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-16 01:20

Nusåskaruvälanintevasån . . . va(typ) ? 8O :D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 01:34

Laila och paa.

Har precis kommit hem från en konsert och klockan är sent.

Jag har lite tankar men behöver na na.

Ändå så grunnade jag på vägen hem om även vald last på grammofonsteget påverkar den tonkurva som sedan ges till försteget?
Påverkas frekvensomfånget också ?

Tänkte på när vi spelade upp PF dark side of the moon och det där riktigt lågfrekventa mullret som både fanns hos vinylen men även hos CDn.
Det Magnus trodde var en buss som parkerat utanför på gatan.
Dp 8 kan ge puppan förutsättningarna för att återge riktigt låga frekvenser.

Lastar man fel så försvinner en del av musiken/informationen kanske?

Nåväl nu ska huvet på kudden.

Återkommer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-16 09:46

Jansson skrev:Laila och paa.

Har precis kommit hem från en konsert och klockan är sent.

Jag har lite tankar men behöver na na.

Ändå så grunnade jag på vägen hem om även vald last på grammofonsteget påverkar den tonkurva som sedan ges till försteget?
Påverkas frekvensomfånget också ?

Tänkte på när vi spelade upp PF dark side of the moon och det där riktigt lågfrekventa mullret som både fanns hos vinylen men även hos CDn.
Det Magnus trodde var en buss som parkerat utanför på gatan.
Dp 8 kan ge puppan förutsättningarna för att återge riktigt låga frekvenser.

Lastar man fel så försvinner en del av musiken/informationen kanske?

Nåväl nu ska huvet på kudden.

Återkommer.

Jo, lasten kan man ju prova fram så att det blir så bra frekvensgång som möjligt, eller så att det "bara" ger ett sound som man gillar. Men i det senare fallet så blir man nog aldrig färdig, eftersom olika musik och olika skivor kan låta så olika. Bättre då att sköta tonkontrollerna med något mer ändamålsenligt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-16 11:41

paa skrev:Jo, lasten kan man ju prova fram så att det blir så bra frekvensgång som möjligt, eller så att det "bara" ger ett sound som man gillar. Men i det senare fallet så blir man nog aldrig färdig, eftersom olika musik och olika skivor kan låta så olika. Bättre då att sköta tonkontrollerna med något mer ändamålsenligt.

Man kan ju diskutera i oändlighet vilket som låter bäst, CD eller vinyl. Men på ett område excellerar CD-spelaren och det är frekvensgång. Visserligen kan cd-spelare låta olika "ljust" men mäter man frekvensgången är den oftast snörrät. Och detta, om inte något annat, visar väl att frekvensgången inte är den viktigaste, eller enda, parametern att ta hänsyn till? MEN, om man vill justera sin vinylspelare just när det gäller belastning av riaa't så kan cd-spelaren vara ett lämpligt instrument, i alla fall om man inte tillgår andra mätmöjligheter.

Jag ser det inte som speciellt lämpligt att man använder sin riaa för att kompensera för brister i andra delar av kedjan (försteg/slutsteg/högtalare) utan vinylspelaren bör vara klangligt neutral. Har man en CD respektive en vinyl som man på goda grunder kan hoppas baseras på samma master så kan man nivåanpassa de båda källorna och sedan koppla om mellan dem för att höra eventuella klangförändringar. Här handlar det alltså inte om vad som kan låta "bättre" utan att de båda källorna ska låta så lika som möjligt. Eventuella förändringar som önskas gör man då med val av övrig utrustning eller med tonkontroller.

De album jag har använt för sådana jämförelser (mellan CD och vinyl) är:
- Mudcrutch - 'Same' (2008)
- Ane Brun - It All Starts With One (2011)
- Björk - Volta (2007)
- Carol Kidd - All my tomorrows (1985)

Med dessa skivor hör jag i princip ingen klangmässig skillnad mellan cd och vinyl, däremot en del andra skillnader som förmodligen inte har med någon riaa att göra :-)

Ett sätt att testa sin egen cd-spelare är att rippa av en vinyl och sedan göra en cd av denna. Dessa ska låta absolut lika klangmässigt, gör de inte så är cd-spelaren (också) en bov i dramat.

Gunnar, jag kan låna dig ovanstående skivor om du vill testa själv i lugn och ro. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Naims cd-spelare skulle jag rekommendera din 668, även om den är rätt tråkig i återgivningen är den klangligt neutral.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-16 13:14

ÄR det bara jag som tycker att trådrubriken är lite deprimerande?

"Min sista grammofon/vinylkväll"

8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd