PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
Pratar du diffekvationer och vill ha ordning, så får du precisera vilken ordning.
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
adzer skrev:Men klart det går om man har kunskapen för att göra det.
Så ni som vill spara några kronor kör på säger jag.
Vee-Eight skrev:PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
Pratar du diffekvationer och vill ha ordning, så får du precisera vilken ordning.
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning.
Ja absolut!
Du har väl börjat fila lite på någon?
BPM skrev:OBS!!! DETTA ÄR INGEN SD KONTRA SPIKFOTS-FRÅGA!!
Min fråga gäller vad det finns för alternativa mjukfötter som kan fungera hjälpligt.
Förslag på, och en diskussion kring, förbättrande åtgärder medelst sådant som kan finnas helt random i de flesta hem. Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.
ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
att det inte spelar knappt någon rull hur mjuk fjädrningen är om dämp-
ningen är för stor - bilen blir väldigt stötig och fjädringen uppfattas som
hård.
meanmachine skrev:ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
hård.
Pratar vi hjulupphängning på en bil så är det
1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.
DQ-20 skrev:
Liknande vaddå? Det är 24 produktgrupper på hemsidan.
Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.
DQ-20 skrev:Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.
Ja, den har spårat ur lite. Men hallå, du är väl inte ny på faktiskt.se, eller? Både jag och IÖ har för övrigt föreslagit "matta", gärna tjock. Var där det för fel på det? Är det inte ett juste svar? Jag kan hitta på en massa saker att ställa högtalare på och som finns i hemmet med vad är poängen om det inte innebär några särskilda förbättringar mot att ställa dem direkt på den audiofilanpassade matta man förhoppningsvis redan har. OM man däremot vill leda ned MINIMALT med ljud i golvet, i synnerhet om man har eftergivliga golv av trä, MÅSTE man ha en mjuk fjäder med RINGA dämpning. Något sådant finns inte i vanliga hem. Det är därför det finns en marknad för t.ex. SD-foten. Det var för övrigt trådskaparen som förde SD-foten på tal. Att det blir lite "rundsnack" får man tåla om man förväntar sig att andra skall bidra.
/DQ-20
Eri skrev:Det jag reagerat på är att det inte kommit fler förslag på enkla lösningar som ju faktiskt efterfrågades utan merparten av trådens sex sidor har ägnats åt mer eller mindre avancerade lösningar att hitta något med egenskaper likvärdigt med SD-foten.
DQ-20 skrev:meanmachine skrev:ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
hård.
Pratar vi hjulupphängning på en bil så är det
1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.
Hur menar du nu? Det låter som du anser att fjädrar och stötdämpare inte dimensioneras utifrån hänsyn till passagerarnas komfort. Men du måste mena något annat. Eller?
IngOehman skrev:Det finns helt enkelt inte så många exempel på mjuka material som tål
statisk belastning.
Men man kan ju alltid gjuta sina egna fötter i silikon. Det fungerar bra.
Jag gjorde en speciell gjutform för sådana för en massa år sedan, det
vill säga jag skissade formen och en snubbe på Gotland gjorde sedan
en ordentlig ritning och tillverkade.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.
Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.
/DQ-20
Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.
Det var fiffigt. Går du på kåttehå, eller?
/DQ-20
Svante skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.
Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.
/DQ-20
Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.
Det var fiffigt. Går du på kåttehå, eller?
/DQ-20
Jag har fått för mig att det är ungefär så SD-fötterna funkar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster