Alternativ till SD-fötter (bland mjuka material)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-14 11:40

PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning. :evil:

Pratar du diffekvationer och vill ha ordning, så får du precisera vilken ordning. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-14 11:45

PerStromgren skrev:Vad den här tråden behöver är några diffekvationer, så det kan bli någon ordning. :evil:

Ja absolut!

Du har väl börjat fila lite på någon?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-14 11:58

adzer skrev:Men klart det går om man har kunskapen för att göra det.
Så ni som vill spara några kronor kör på säger jag.

Visst kan det finnas pengar att spara om man anser att tiden man lägger ned smakar lika mycket som den kostar i termer av alternativ användning, dvs. man har inget bättre för sig än att sitta och stansa skumgummi och mäta resonansfrekvenser. Om man BARA gör det för att spara pengar kan man lika gärna lägga ned med en gång.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-14 12:07

Vee-Eight skrev:

Pratar du diffekvationer och vill ha ordning, så får du precisera vilken ordning. ;)

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-14 12:11

aisopos skrev:

Ja absolut!

Du har väl börjat fila lite på någon?

Det behövs inte alls, det är gjort sedan länge, se http://en.wikipedia.org/wiki/Damping . Se stycket "Example: mass–spring–damper".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: Alternativ till SD-fötter (bland mjuka material)

Inläggav Eri » 2013-01-14 13:44

BPM skrev:OBS!!! DETTA ÄR INGEN SD KONTRA SPIKFOTS-FRÅGA!!

Min fråga gäller vad det finns för alternativa mjukfötter som kan fungera hjälpligt.

Förslag på, och en diskussion kring, förbättrande åtgärder medelst sådant som kan finnas helt random i de flesta hem. Och jag menar såklart inte att man ska uppnå effekter i klass med viktanpassade SD-fötter utan mer små tweaks som kan innebära en förbättring jämfört med att ställa en högtalare platt på golvet.

Det var dom här formuleringarna jag själv tog fasta på. Alltså enkla lösningar och inte ersättare för SD fötter. För det var ju vad trådskaparen efterfrågade. Om någon tog illa upp av mitt inlägg ber jag om ursäkt. Men jag tyckte tråden drog iväg i fel riktning med allt för avancerade förslag.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2013-01-14 13:47

ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
att det inte spelar knappt någon rull hur mjuk fjädrningen är om dämp-
ningen är för stor - bilen blir väldigt stötig och fjädringen uppfattas som
hård.

Pratar vi hjulupphängning på en bil så är det
1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.

2. Vi kan ha motorn som egenskap av ljudskapare och förare av vibration.
Tror du Ingvar att komforten i bilen skulle bli bra med spikes mellan motorblocket och chassit?
SKulle det vara bättre med SDfötter?
Jag tror det senare faktiskt. Men i verkligheten är det så att som isolator mellan motor och chassi fungerar det absolut bäst med bussnignar av gummi som är avvägt ändamålet och skulle jag ersätta dem skulle jag alltid välja ett mjukt och elastiskt material.

Skulle jag dock ser detta till att vi kör racing och prestandan är viktast är det så att dem mjukare fötterna tas bort direkt och ersätts med bussningar som är stenhård eftersom man INTE vill offta något av motorn rörelseenrgi utan den tas tilvara på och komforten offras.

Så skulle man utifrån detta se att rent kasst skulle spikes vara mer racing än mjukisfötter. Även om jag nu inte håller denna lilla tes för sanning.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2013-01-14 14:25

Jag har funnit att solida infästningar för motorn i racingsammanhang har mer med hållfasthet att göra, än med prestanda eller komfort.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-14 14:34

meanmachine skrev:
ingohman skrev:Mjuk är inte det första ordet man kommer att tänka på... Och faktum är
hård.

1. INTE vägens beskaffenheter vi vill isolera ut utan tvärt om bilen ljud och vibrationer som inte skall ut och vidare in i vägbanan. SÅ den håller liksom inte riktigt även om jag ser tanken.

Hur menar du nu? Det låter som du anser att fjädrar och stötdämpare inte dimensioneras utifrån hänsyn till passagerarnas komfort. Men du måste mena något annat. Eller?
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Callahan

Inläggav Callahan » 2013-01-14 14:54

Något liknande kanske fungerar.

http://www.mecmove.se/vibrationsdampare/

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-14 15:01

Callahan skrev:Något liknande kanske fungerar.

Liknande vaddå? Det är 24 produktgrupper på hemsidan.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-14 16:21

Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-14 16:52

Ta en lagom liten cykelslang och fyll den bara med så lite luft så att högtalarn inte "bottnar".
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Callahan

Inläggav Callahan » 2013-01-14 17:30

DQ-20 skrev:
Callahan skrev:Något liknande kanske fungerar.

Liknande vaddå? Det är 24 produktgrupper på hemsidan.

Ok, mer specifikt då:
http://www.mecmove.se/vibrationsdampare/M.pdf

Bara välja efter vikt på högtalaren.
Man kan ju kanske t.o.m. skruva fast dem i hålen där spikarna suttit. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-14 17:38

Callahan, tyvärr så tror jag de där har för högt k-värde.

För att inte säga för högt kr-värde.
/J

Cygnus resurectum

Callahan

Inläggav Callahan » 2013-01-14 17:40

tvett skrev:Callahan, tyvärr så tror jag de där har för högt k-värde.

För att inte säga för högt kr-värde.

Jo, du har nog rätt. Är nog mer för specifika frekvenser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-14 17:57

Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.

Ja, den har spårat ur lite. Men hallå, du är väl inte ny på faktiskt.se, eller? Både jag och IÖ har för övrigt föreslagit "matta", gärna tjock. Var där det för fel på det? Är det inte ett juste svar? Jag kan hitta på en massa saker att ställa högtalare på och som finns i hemmet med vad är poängen om det inte innebär några särskilda förbättringar mot att ställa dem direkt på den audiofilanpassade matta man förhoppningsvis redan har. OM man däremot vill leda ned MINIMALT med ljud i golvet, i synnerhet om man har eftergivliga golv av trä, MÅSTE man ha en mjuk fjäder med RINGA dämpning. Något sådant finns inte i vanliga hem. Det är därför det finns en marknad för t.ex. SD-foten. Det var för övrigt trådskaparen som förde SD-foten på tal. Att det blir lite "rundsnack" får man tåla om man förväntar sig att andra skall bidra.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-14 19:00

DQ-20 skrev:
Eri skrev:Den här tråden har verkligen spårat ur. Var är de enkla lösningarna som är bättre än att ställa högtalarna direkt på golvet. Som dessutom är lätta att få tag på. Det var ju det som efterfrågades.

Ja, den har spårat ur lite. Men hallå, du är väl inte ny på faktiskt.se, eller? Både jag och IÖ har för övrigt föreslagit "matta", gärna tjock. Var där det för fel på det? Är det inte ett juste svar? Jag kan hitta på en massa saker att ställa högtalare på och som finns i hemmet med vad är poängen om det inte innebär några särskilda förbättringar mot att ställa dem direkt på den audiofilanpassade matta man förhoppningsvis redan har. OM man däremot vill leda ned MINIMALT med ljud i golvet, i synnerhet om man har eftergivliga golv av trä, MÅSTE man ha en mjuk fjäder med RINGA dämpning. Något sådant finns inte i vanliga hem. Det är därför det finns en marknad för t.ex. SD-foten. Det var för övrigt trådskaparen som förde SD-foten på tal. Att det blir lite "rundsnack" får man tåla om man förväntar sig att andra skall bidra.

/DQ-20

Nej jag är inte ny på faktiskt. Och nej det är inget fel på ditt förslag med matta. Själv lämnade jag ett förslag i början av tråden som jag själv använt. Nämligen mindre modeller av dörrstoppar. Dom verkar lite mjukare än vanliga gummifötter som används under apparater och liknande.
Det jag reagerat på är att det inte kommit fler förslag på enkla lösningar som ju faktiskt efterfrågades utan merparten av trådens sex sidor har ägnats åt mer eller mindre avancerade lösningar att hitta något med egenskaper likvärdigt med SD-foten.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-14 19:17

Det finns helt enkelt inte så många exempel på mjuka material som tål
statisk belastning.

Men man kan ju alltid gjuta sina egna fötter i silikon. Det fungerar bra.

Jag gjorde en speciell gjutform för sådana för en massa år sedan, det
vill säga jag skissade formen och en snubbe på Gotland gjorde sedan
en ordentlig ritning och tillverkade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 20:26

Eri skrev:Det jag reagerat på är att det inte kommit fler förslag på enkla lösningar som ju faktiskt efterfrågades utan merparten av trådens sex sidor har ägnats åt mer eller mindre avancerade lösningar att hitta något med egenskaper likvärdigt med SD-foten.

Jag tycker mig ha sett de flesta lösningar jag stött på i tråden:

- liggunderlag
- dörrstoppar
- tvättsvampar
- möbeltassar av olika slag
- hjul (gummi)

Tilläggas kan väl vikta handdukar.

Sedan har vi sett förslag som påstås ha samma egenskaper/effekt i form av mjölpaket, snusnäsdukar och blöjjor men det tror jag är fastslaget inte riktigt fungerar.

Egentligen finns ju inget material vad jag vet som faktiskt har samma funktion fullt ut som SD-foten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-14 20:38

Tja, skum och gel har ju nämts.

Vad sägs om att slänga in några fläskotletter under högtalarna? Eller att paket profil? Perfekt en fredagkväll innan man skall ut på byn; Ta en av fläskotletterna och fixa till frisyren och några profil i byxfickan, så är du klar för stora stan!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-14 20:42

DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:
hård.

Hur menar du nu? Det låter som du anser att fjädrar och stötdämpare inte dimensioneras utifrån hänsyn till passagerarnas komfort. Men du måste mena något annat. Eller?

En bilmotor ska naturligtvis stå på spikes, bättre ljud och bättre komfort.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-14 20:42

Får man "varmare" klang om man ställer högtalarna på frigolit??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-14 20:47

Jag slår ett slag för häftmassa.
Vid snabb test fungerade det rätt hyffsat i alla fall. Men jag vet inte exakt vilka dämpsegenskaper det har under last.
Gjorde som en sandwich med papper/häftmassa/papper.
Men jag köpte SD-fötter för att slippa kladdet.
Var en pina när man skulle flytta högtalarna.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-14 22:58

IngOehman skrev:Det finns helt enkelt inte så många exempel på mjuka material som tål
statisk belastning.

Men man kan ju alltid gjuta sina egna fötter i silikon. Det fungerar bra.

Jag gjorde en speciell gjutform för sådana för en massa år sedan, det
vill säga jag skissade formen och en snubbe på Gotland gjorde sedan
en ordentlig ritning och tillverkade.

Vh, iö

Det där var ju ett intressant förslag. Det får du gärna utveckla vidare. Lite tips på hur man skall dimensionera en sådan fot t.ex.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-14 23:00

Kanske skulle testa med byggsilicon.

Fylla en pepparkaksform 4 ggr/ högtalare.

Kanske blir bra...

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-14 23:19

DQ-20 skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:
sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.

Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.

/DQ-20

Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.

Det var fiffigt. Går du på kåttehå, eller?

/DQ-20

:)

Jag har fått för mig att det är ungefär så SD-fötterna funkar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-15 09:40

Svante skrev:
DQ-20 skrev:
Svante skrev:
DQ-20 skrev:
sebatlh skrev:Spontana ideer:
Vanliga spiralfjädrar med något lagom mjukt skumgummi i är nog görbart att få till.

Problemet är väl att fjädringsvägen vid en viss resonansfrekvens blir g/ω^2 för en linjär fjäder, om jag räknade rätt. I takt med att man sänker resonansfrekvensen, ökar fjädringsvägen kvadradiskt. Vid ca 7 Hz blir det ca 0,5 cm, vid 5 Hz ca 1 cm, vid 2 Hz ca 6 cm och vid 1 Hz ca 24 cm. Sproooiiing.

/DQ-20

Man kan ju tänka sig ett "bord" med förspända spiralfjädrar. Alltså tag två plattor, fyra st 25 cm långa spiralfjädrar och fyra genomgående skruvar som spänner ihop fjädrarna 23 cm. När man sedan ställer högtalaren på övre plattan trycks fjädrarna ihop till 24 cm och kraften från skruvarna släpper.

Det var fiffigt. Går du på kåttehå, eller?

/DQ-20

:)

Jag har fått för mig att det är ungefär så SD-fötterna funkar.

Det där får du nog förklara lite närmare. Jag får inte ihop det. Men så har jag aldrig haft något med kåttehå att göra heller.

Alltså:

25 cm långa spiralfjädrar spänns ihop 23 cm. Då blir dom 2 cm långa? Är detta möjligt? Eller menas det att dom spänns ihop till 23 cm:s längd. Verkar mer rimligt. Sen då. När övre plattan belastas av högtalarna trycks fjädrarna ihop till 24 cm? Jag fattar ingenting.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-01-15 09:51

Måste blitt fel.

Gissar på 25 cm långa fjädrar, dras ihop till 24 cm, när de sedan belastas så sjunker de till 23 cm......men ja kan ha fel.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-01-15 09:57

eller att dom spänns ihop till 23, man ställer högtalaren, släpper spärren och dom stiger till 24, eller?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi