av Zeke » 2005-09-15 00:23
Suck! Att man bland (trodde jag i alla fall) likasinnade ska behöva bli hånad när man försöker lämna tips på riktigt bra tweaks som är verkligt billiga. Men OK, jag uttryckte mig rätt kortfattat och klumpigt, så jag gör väl ett försök till.
Det här med sandsäckar är för det första inget nytt och inget jag själv kommit på, utan det var efter att ha hittat en web-sida där någon var helt eld och lådor över detta med sandsäckar som jag för drygt 5 år sedan prövade på det själv, och då kombinerat med sorbothane-puckar som sagt. Puckarna i sig ger en klart hörbar förbättring, och det gör sandsäckarna också (åtminstone med mina komponenter). Men kombinationen gav en förbättring långt över vad jag hade kunnat drömma om. Och som sagt både min av audio ointresserade fru kunde med lätthet identifiera samma förbättringar som jag och beskriva dem själv utan att jag hade gett henne någon förhandsinformation. Även flera ljudvänner fick jämföra och noterade den tydliga förbättringen.
Men efter det gjorde jag egentligen inga mer jämförelser utan spelade ständigt med puckar och sandsäckar, det lät ju ändå bäst så. Tills jag då en dag ovetandes av misstag utan sandpåse på slutsteget började lyssna på en skiva vars ljudbild jag är mycket väl bekant med (en skiva jag mycket ofta använder vid ljudjämförelser). Det tog alltså inte mer än 10 sekunder innan jag insåg att det inte lät som vanligt. (Jag uttryckte mig klumpigt tidigare. Det lät inte som något var trasigt, ljudbilden var bara helt klart rörigare och sladdrigare än jag var van vid. Det lät i princip som någon komponent i kedjan skulle ha bytts ut mot en något simplare variant.) Detta nämnde jag mest för den skull att jag alltför ofta får höra kommentaren att "det är bara för att du förväntar dig att det ska låta bättre som du tycker det. I blindtest skulle du inte ha en chans att höra vilket som är vilket." Som sagt, i den ofrivilliga "blind"-testen fick jag inte ens höra båda alternativen, ändå insåg jag att anläggningen lät som den brukar.
Den kommentar som Thomas_A gör tror jag åtminstone är en del av orsaken till varför det blir så stor skillnad i min anläggning. Locket på Kreslutsteget är nämligen inte dämpat. Knackar man på den så låter den som en bongotrumma (bong bong), och slår man riktigt hårt så är det väl snudd på att det skallrar. Med en sandsäck på locket så låter det ungefär som en massiv trästock (tock tock). Nu tror jag inte att akustisk återkoppling är den stora boven. Jag känner då inga vibrationer i locket då jag spelar musik på normalvolym, och dessutom så får man lika mycket ljudförbättring då man spelar stillsam musik (t.ex. solo-harpa) som vid stor orkestermusik. En källa till vibrationer är annars nätaggregaten, även om dessa inte är så kraftiga i någon av mina komponenter att man uppfattar något mekansikt brum.
Lika plåtigt är min Bremen-DAC, försteget har också viss plåtighet då man knackar på det, men universalspelaren har ett dämpat höje (fast det blir ännu mer dämpat med en sandsäck på), och det blir som sagt tydligt hörbara skillnader på varje komponent.
Jag tycker gott att man kan prova detta tweak i sin egen anläggning, även om man tvivlar på att det fungerar. (Det gjorde även jag innan jag prövade, men den artikeln jag läste var så entusiastisk så jag bestämde mig för att prova.) Sand är ju gratis för den som har en sandlåda i närheten att nalla av, eller billig för den som tvingas köpa. Enligt artikeln ska sanden vara torr då den förpackas i påsar. Jag har själv inte prövat med våt sand, så jag kan inte svara på om det egentligen spelar så stor roll.
Nu kan jag givetvis inte garantera att det blir så dramatiska förbättringar i alla tänkbara system. Jag har bara provat i min egen anläggning, men där är det som sagt som natt och dag. Det är tänkbart att högtalarna, Martin Logan reQuest, är en bidragande orsak till varför det blir så oerhört stor skillnad. De har en viss förmåga att göra ljud stort och rynligt, vilket lätt gör att inspelningar med mycket efterklang lätt blir röriga och grötiga om inte ljudkedjan är i bra trim. Just ljudbild (soundstage) är en av de viktigaste parametrarna i en anläggning för mig. Rätt uppställda (och det har jag aldrig upplevt i någon affär eller på någon mässa) så ger de en väldigt realistisk, djup och bred ljudbild sin fungerar väldigt bra på både orkestermusik, kammarmusik och jazz, vilket är 95% av vad jag lyssnar på. Det är just upptagningar med stort ljudrum där sandsäckarna gör så stor nytta, t.ex. inspelningar gjorda i kyrkor eller konsertsalar med mycket efterklang. Ta t.ex. ett stort körverk med orkester, utan sandsäckarna låter det visserligen enormt rymligt och stort, men kören blir mest en stor ljudmassa och det är svårt att höra postionering av instrument eller att urskilja enskilda röster. Med sandsäckar på blir det en helt annan stabilitet i ljudbilden, instrumentplaceringar blir plötsligt tydliga och enskilda röster går alldeles utmärkt att urskilja. Även min frus Enya-plattor är bra att ta till då man vill dema effekten för den tvivlande.
Skillnaden är (i mitt system) helt klart mycket större än då man jämför olika signalkablar.
Slutligen vill jag poängtera att jag har prövat på en hel rad med olika tweaks jag har läst om, och det är rakt inte så att jag alltid upplever dem som några förbättringar. Tvärtom, rätt många har visat sig ge klara försämringar av ljudet. Några av de mest misslyckade jag har provat på (fast andra uppenbarligen tycker fungerar):
- Tennisbollar under slutsteget. Sorbothane-puckar klarar ju inte tyngden från ett Krell-slutsteg, men enligt många skulle tennisbollar fungera. Efter att ha hittat några gummikoppar som höll bollarna på plats så gick det att placera slutsteget ovanpå, men det hela blev rysligt svajigt, och ljudet var en besvikelse (minns inte hur det lät dock, detta gjorde jag för drygt 5 år sedan).
- Halvt uppblåst cykelslang under skivspelaren skulle vara en fattigmans Townshend Seismic Sink. OK, jag fick nog inte till någon vidare uppställning, för skivspelaren ville knappt stå still.
Och jag hoppas att folk prövar sandsäckar och sorbothane-puckar/Vibrapods själva innan man sätter igång och hånar mig.
/Zeke