Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 13:52

Tack paa, Bill och Magnus för inlägg och synpunkter.

Trådrubriken ändrad. Magnus har helt rätt.

Alltså jag är glad som en lärka avseende ljudet och jag tror inte att 100 ohms last är suboptimal, i alla fall inte i förhållande till det ljud som kommer ur högtalarna. Det är skitbra.
Saknar inget.

Men ändå......mitt ordningssinne blir lite påverkat, inte för att jag är så ordningsam av mig alla gånger.

Vad som retar mig lite är varför inte alla tillverkare kommer överens om en gemensam standard i specar för puppor och riaa-steg. Riaa steg med steglös kalibrering borde väl också vara en bra produkt.
Om sedan tonarmskablage har så stor påverkan på ljudet borde man väl även här införa en standard eller i alla fall en omräkningstabell utifrån kabels karakteristika?

Här tycker jag att Mörch ska en ros när han tillhandahåller olika tonarmsrör beroende på puppans complians och dessutom har omräkningstabeller publicerade.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 18:45

Bill50x skrev:Man kan ju diskutera i oändlighet vilket som låter bäst, CD eller vinyl. Men på ett område excellerar CD-spelaren och det är frekvensgång. Visserligen kan cd-spelare låta olika "ljust" men mäter man frekvensgången är den oftast snörrät. Och detta, om inte något annat, visar väl att frekvensgången inte är den viktigaste, eller enda, parametern att ta hänsyn till? MEN, om man vill justera sin vinylspelare just när det gäller belastning av riaa't så kan cd-spelaren vara ett lämpligt instrument, i alla fall om man inte tillgår andra mätmöjligheter.

Jag ser det inte som speciellt lämpligt att man använder sin riaa för att kompensera för brister i andra delar av kedjan (försteg/slutsteg/högtalare) utan vinylspelaren bör vara klangligt neutral. Har man en CD respektive en vinyl som man på goda grunder kan hoppas baseras på samma master så kan man nivåanpassa de båda källorna och sedan koppla om mellan dem för att höra eventuella klangförändringar. Här handlar det alltså inte om vad som kan låta "bättre" utan att de båda källorna ska låta så lika som möjligt. Eventuella förändringar som önskas gör man då med val av övrig utrustning eller med tonkontroller.

De album jag har använt för sådana jämförelser (mellan CD och vinyl) är:
- Mudcrutch - 'Same' (2008)
- Ane Brun - It All Starts With One (2011)
- Björk - Volta (2007)
- Carol Kidd - All my tomorrows (1985)

Med dessa skivor hör jag i princip ingen klangmässig skillnad mellan cd och vinyl, däremot en del andra skillnader som förmodligen inte har med någon riaa att göra :-)

Ett sätt att testa sin egen cd-spelare är att rippa av en vinyl och sedan göra en cd av denna. Dessa ska låta absolut lika klangmässigt, gör de inte så är cd-spelaren (också) en bov i dramat.

Gunnar, jag kan låna dig ovanstående skivor om du vill testa själv i lugn och ro. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Naims cd-spelare skulle jag rekommendera din 668, även om den är rätt tråkig i återgivningen är den klangligt neutral.

/ B

Bill.
Missade att tacka för ditt vänliga erbjudande angående dessa skivor.
Juste.

Jag hör av mig i så fall.

Jo detta med 668an. Alexi tyckte det var synd att jag inte hade den inkopplad också. Vi skulle nog ha gjort så på vinylkvällen.
Jag ska i alla fall testa med den också. Kan vara intressant att jämföra.
Min föredragna spelare är CDS 2 an som du förstår.

Tack än en gång för att du gjorde dig besväret och tog med din LP12a.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-18 13:54

Har nu kopplat upp min LP12:a igen efter utflykten till Bergsgatan. Den klippning som hördes på kraftigt utstyrda 12" maxi existerar inte hos mig. Så antingen fungerade inte hyllan spelaren stod på (LP12an är fånigt kitslig när det gäller underlaget och pickupen spårar mycket sämre när spelaren står på fel underlag) eller så var det en missanpassning mellan mitt riaa och din förstärkare. Linto'n (riaa't) levererar en hög utspänning och kan ha överstyrt ingången på förstärkaren. Jag har själv ingen erfarenhet av bio-förstärkare men det verkar som varje ingång är i hög grad konfigurerbar och jag vet inte alls vilka parametrar som var valda för den ingång vi använde.

Oavsett vilket, det var intressant med jämförelserna mellan LP12 och Herr Janssons Nottingham. Om man bortser från de tonala skillnaderna (och klippningen i min LP12a) så var det samma spelglädje och "drag" i musiken.

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-18 17:27

Hej Jansson och tack för senast för den supertrevliga aftonen! :)

Mycket trevlig svarv du har införskaffat. Jag gillade hanteringen av armen särskilt, t ex tonarmslyften kändes helt perfekt i fart och precision. Lite udda med starten av tallriken, men det var ju helt klart charmigt. Fin skivtvätt också! Smart lock också. Bullret från lagret verkade vara väldigt lågt, i alla fall inget som jag märkte något av under hela kvällen.

Jag är lite förvånad allmänt nu i dessa dagar, det är sällan man ser mätningar på skivspelare/pickuper/RIIA. I och med att det är lätt att mäta på sådana saker, lättare än det var förr, borde ju detta vara mer förekommande. Men det kanske kan vara så att vinlyfreaksen tycker att mätningar inte är viktiga då de hellre är fokuserade på "det analoga soundet". Kanske?

Och sedan en annan sak:

I min skivhög upptäckte jag i förrgår att det fanns en skiva som inte är min: Det är en Kraftwerk-platta (svart med gubbar på med ansikten av linjer). Är den din Jansson, eller någon annans?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-18 17:38

Det är Janssons Musique Non-Stop! Var jag som plocka den ur skivhyllan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-18 18:22

Vilket fylleslag :D
Bild
Hifi Is Great Everyday

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 18:46

Bill50x skrev:Har nu kopplat upp min LP12:a igen efter utflykten till Bergsgatan. Den klippning som hördes på kraftigt utstyrda 12" maxi existerar inte hos mig. Så antingen fungerade inte hyllan spelaren stod på (LP12an är fånigt kitslig när det gäller underlaget och pickupen spårar mycket sämre när spelaren står på fel underlag) eller så var det en missanpassning mellan mitt riaa och din förstärkare. Linto'n (riaa't) levererar en hög utspänning och kan ha överstyrt ingången på förstärkaren. Jag har själv ingen erfarenhet av bio-förstärkare men det verkar som varje ingång är i hög grad konfigurerbar och jag vet inte alls vilka parametrar som var valda för den ingång vi använde.

Oavsett vilket, det var intressant med jämförelserna mellan LP12 och Herr Janssons Nottingham. Om man bortser från de tonala skillnaderna (och klippningen i min LP12a) så var det samma spelglädje och "drag" i musiken.

/ B

Bill.

Jag kollade för säkerhetsskull den ingång du använde.
Inga som helst ljudliga skillnader som jag kan höra med min skivspelare mot den ingång du hade och den ingången jag brukar använda.

Det var inte skillnader i ingångar som var orsak.

Underlaget?
Vi använde, till din LP 12, en Regahylla med dubbla Mana-glas som hade tunna korkskivor mellan sig. Hyllorna låg sedan på SD-fötter i de skålar som Regahyllan har.

Akustisk återkoppling till din LP12a?

(Fast när jag demade LP12 i butiken High Fidelity sa butikens ägare ungefär att: -en LP12 behöver inga dedikerade rack eller annat. Den ska bara stå plant och stabilt. Vilken stabil möbel som helst skulle räcka.
Inte vet jag. )

Det vet du mycket bättre hur en Lp 12 reagerar på underlag.
Vi kanske skulle ha använt ditt Lackbord?

.......................................

Men inte kan väl ditt grammofonsteg vara så konstruerat att det ger klippning?
Är det så stor skillnad mot andra grammofonsteg?
.......................................

Är skivan bucklig?

Vad jag har märkt är DP-8 är väldigt bra på att ta hand om buckliga och ocentrerade skivor.

När jag demade skivspelare i butik hade jag med flit tagit med mig både buckliga och ocentrerade skivor.
Inga tonarmar som jag demade i butik fixade detta problem så bra som Jag upplever att DP-8 gör.

Bara spekulationer från min sida, jag vet faktiskt inte varför det klippte.

Kul att du gillade "draget" och spelglädjen!!

Bästa hälsningar

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 18:58

Johan_Lindroos skrev:Hej Jansson och tack för senast för den supertrevliga aftonen! :)

Mycket trevlig svarv du har införskaffat. Jag gillade hanteringen av armen särskilt, t ex tonarmslyften kändes helt perfekt i fart och precision. Lite udda med starten av tallriken, men det var ju helt klart charmigt. Fin skivtvätt också! Smart lock också. Bullret från lagret verkade vara väldigt lågt, i alla fall inget som jag märkte något av under hela kvällen.

Jag är lite förvånad allmänt nu i dessa dagar, det är sällan man ser mätningar på skivspelare/pickuper/RIIA. I och med att det är lätt att mäta på sådana saker, lättare än det var förr, borde ju detta vara mer förekommande. Men det kanske kan vara så att vinlyfreaksen tycker att mätningar inte är viktiga då de hellre är fokuserade på "det analoga soundet". Kanske?

Och sedan en annan sak:

I min skivhög upptäckte jag i förrgår att det fanns en skiva som inte är min: Det är en Kraftwerk-platta (svart med gubbar på med ansikten av linjer). Är den din Jansson, eller någon annans?

Hej Johan!

Tack för dina vänliga ord.

Jag är nog inget vinylfreak utan betydligt mer nyanserad, men jag var tvungen att skaffa en bra grammofon eftersom alldeles för många skivor kräver det om man ska få ut det bästa av inspelningen.
:)

Har varit och titta i skivhyllan och den där Kraftwerk-plattan saknas så den måste vara min precis som Alexi skriver.

Men då har vi kanske en anledning att ses?
Vi bor ju inte så långt från varandra så det är lätt att smita över nån gång.

Kom över nån gång fram över så sätter jag på en Lp-skiva till kaffet.

Bästa hälsningar

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 19:01

_Fredrik_ skrev:Vilket fylleslag :D

Gulle dej!

Du skulle vart me.
Synd att du inte kunde hänga på.
Men det går andra tåg från den här perrongen.

Bästa hälsningar

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-18 19:03

Ja, jag blir mer och mer övertygad om att cd inte duger när det ska va "hifi". Har sen i somras fått låna en skivspelare av en forumvän och det låter så hemskt mycket trevligare.
Hifi Is Great Everyday

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 19:12

_Fredrik_ skrev:Ja, jag blir mer och mer övertygad om att cd inte duger när det ska va "hifi". Har sen i somras fått låna en skivspelare av en forumvän och det låter så hemskt mycket trevligare.

F.

Trevligt? Ska "hi fi" verkligen vara trevligt också ?
Det här är allvarliga saker.

Nä, du får nog komma över så vi får utrett det här med trevlighet och "hi fi"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-01-18 19:13

Trevligt!
Hifi Is Great Everyday

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 19:36

_Fredrik_ skrev:Trevligt!

Kan bara hålla med.
:lol:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-18 19:39

Ni kanske gillar kul häftigt ljud. Inget fel med det. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-18 19:51

O.
Jag kan inte svara för _Fredrik_.

Jag vet bara vad som är rätt för mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-19 00:48

Jansson skrev:Bill.

Jag kollade för säkerhetsskull den ingång du använde.
Inga som helst ljudliga skillnader som jag kan höra med min skivspelare mot den ingång du hade och den ingången jag brukar använda.

Det var inte skillnader i ingångar som var orsak.

Underlaget?
Vi använde, till din LP 12, en Regahylla med dubbla Mana-glas som hade tunna korkskivor mellan sig. Hyllorna låg sedan på SD-fötter i de skålar som Regahyllan har.

Akustisk återkoppling till din LP12a?

(Fast när jag demade LP12 i butiken High Fidelity sa butikens ägare ungefär att: -en LP12 behöver inga dedikerade rack eller annat. Den ska bara stå plant och stabilt. Vilken stabil möbel som helst skulle räcka.
Inte vet jag. )

Det vet du mycket bättre hur en Lp 12 reagerar på underlag.
Vi kanske skulle ha använt ditt Lackbord?

Men inte kan väl ditt grammofonsteg vara så konstruerat att det ger klippning?
Är det så stor skillnad mot andra grammofonsteg?

Som jag skrev, LP12an är jättekänslig för underlaget, oavsett vad ägaren till HF tror/tycker/vet. Och det är inte så lätt att säga generellt - det verkar mer vara 'trial and error'.

Det är inte så att mitt riaa-steg är konstruerat för att ge klippning, men det har däremot en mycket hög utnivå och det ställer ibland till problem. Det finns en intern jumper som sänker utnivån med ca 12 dB men vi testade aldrig detta.

Intressant var det ändå att testa, och att se att det inte alltid är det mest uppenbara som är problemet.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-19 01:02

Nållagringen i puppan kanske har gett upp`?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-19 11:43

Ragnwald skrev:Nållagringen i puppan kanske har gett upp`?

Det har jag svårt att tro, det har varit lika känsligt med spårningen sedan pickupen var ny. Och om nålinfästningen har gett upp borde det väl vara likadant oavsett vilket underlag spelaren står på?

Men som sagt, det kan lika gärna vara en klippande förstärkare.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-19 12:47

Linton levererar Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz.

Låter högt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-19 12:51

Blir så så sugen att ta tag i projektet att bygga upp mina egna utrustning för vinylavspelning när jag läser här. Så mycket glädje, nöjdhet och entusiasm att det smittar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-19 13:14

Thomas_A skrev:Linton levererar Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz.

Låter högt.

Jo, det är högt. Man kan dock klippa av en tråd på kretskortet och sänka utnivån med 10 dB. Trodde det var en bygel man flyttade på. Som det nu är ger man sig inte på det hela om det inte är permanent. Trist att behöva löda för att komma tillbaka till normalläge.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-19 13:15

shifts skrev:Blir så så sugen att ta tag i projektet att bygga upp mina egna utrustning för vinylavspelning när jag läser här. Så mycket glädje, nöjdhet och entusiasm att det smittar.

Inte bara det, det låter rackarns bra också :D

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-19 14:14

Så klart, det var underförstått. Har däremot aldrig lyssnat på en vinylanläggning av den här kalibern, men en spetsad 1210:a jag gillat mycket!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-19 14:56

Så vad upplevdes det för skillnader mellan spelarna, förutom frekvensgångsskillnader som pickuperna kan orsaka?

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-19 15:02

Bill50x skrev:

Låter högt.

Jo, det är högt. Man kan dock klippa av en tråd på kretskortet och sänka utnivån med 10 dB. Trodde det var en bygel man flyttade på. Som det nu är ger man sig inte på det hela om det inte är permanent. Trist att behöva löda för att komma tillbaka till normalläge.

/ B

Varför ska det ligga på den höga nivån? Det kan väl inte vara normal utnivå för rimligt utstyrda vinyler? De flesta slutsteg behöver runt 1-2 V in för att ge full effekt. Ska det dessutom sitta ett försteg därimellan ska nivå sänkas rejält i det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-19 15:22

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:

Låter högt.

Varför ska det ligga på den höga nivån? Det kan väl inte vara normal utnivå för rimligt utstyrda vinyler? De flesta slutsteg behöver runt 1-2 V in för att ge full effekt. Ska det dessutom sitta ett försteg däremellan ska nivå sänkas rejält i det.

Nu ska man tänka på att det är max vad Linto kan leverera, inte en typisk nivå. Men dynamiskt material kan kräva det svinget, precis som dynamisk musik kräver högre effekt i topparna från ett slutsteg. Har då försteget/förstärkaren begränsad överstyrningsmarginal kan det dock resultera i klippning. Vissa förstärkare klipper för övrigt även av branta transienter även om nivån ligger inom spec.

När jag spelar CD och vinyl sida vid sida (cd-spelare Linn Ikemi) så är nivåerna relativt lika så det känns ganska välbalanserat. På många förstärkarkombinationer (och riaa) är vinylerna klart lägre i nivå än motsvarande CD (även om man räknar bort de senare komprimerade/topplimiterade excesserna).

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-19 17:19

Själv är jag ganska så övertygad om att någon ingång klippte . . . typ.
Att Bill inte hör någon större skillnad i nivå mellan CD å vinyl(med samma läge på potentiometern) tyder på en hög förstärkning hos RIIA:t.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-20 00:07

shifts skrev:Blir så så sugen att ta tag i projektet att bygga upp mina egna utrustning för vinylavspelning när jag läser här. Så mycket glädje, nöjdhet och entusiasm att det smittar.

Idag har jag spelat upp Bowies hela schuttitalskatalog.

Behöver knappast tillägga att jag kan dom utan och innan.
Bättre än min egen ficka.
Hur många gånger har jag hört dem?
Vet ej.

Ändå.....

!!!!! !!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:D
Senast redigerad av Jansson 2013-01-20 00:20, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-20 00:14

Laila skrev:Själv är jag ganska så övertygad om att någon ingång klippte . . . typ.
Att Bill inte hör någon större skillnad i nivå mellan CD å vinyl(med samma läge på potentiometern) tyder på en hög förstärkning hos RIIA:t.

Laila.

Men ändå.

Hos mig har vinylen högre utnivå än CDn.

Fasen vet om jag tror på klippning hos elektroniken.

Fast vad vet jag?

Jo just det där med inställning av riaat.
Kör på 100ohm. Skiter i matten. Det låter så underbart att det måste vara rätt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 00:20

Bill50x skrev:...
Nu ska man tänka på att det är max vad Linto kan leverera, inte en typisk nivå. Men dynamiskt material kan kräva det svinget, precis som dynamisk musik kräver högre effekt i topparna från ett slutsteg.
...

OP-ampen på ingången i ditt försteg behöver verkligen inga 10V i topparna för att försteget ska ge 10V ut till slutsteget, vilket inte heller behövs.
De allra flesta aktiva försteg har ju förstärkning.
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd