Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Man kan ju diskutera i oändlighet vilket som låter bäst, CD eller vinyl. Men på ett område excellerar CD-spelaren och det är frekvensgång. Visserligen kan cd-spelare låta olika "ljust" men mäter man frekvensgången är den oftast snörrät. Och detta, om inte något annat, visar väl att frekvensgången inte är den viktigaste, eller enda, parametern att ta hänsyn till? MEN, om man vill justera sin vinylspelare just när det gäller belastning av riaa't så kan cd-spelaren vara ett lämpligt instrument, i alla fall om man inte tillgår andra mätmöjligheter.
Jag ser det inte som speciellt lämpligt att man använder sin riaa för att kompensera för brister i andra delar av kedjan (försteg/slutsteg/högtalare) utan vinylspelaren bör vara klangligt neutral. Har man en CD respektive en vinyl som man på goda grunder kan hoppas baseras på samma master så kan man nivåanpassa de båda källorna och sedan koppla om mellan dem för att höra eventuella klangförändringar. Här handlar det alltså inte om vad som kan låta "bättre" utan att de båda källorna ska låta så lika som möjligt. Eventuella förändringar som önskas gör man då med val av övrig utrustning eller med tonkontroller.
De album jag har använt för sådana jämförelser (mellan CD och vinyl) är:
- Mudcrutch - 'Same' (2008)
- Ane Brun - It All Starts With One (2011)
- Björk - Volta (2007)
- Carol Kidd - All my tomorrows (1985)
Med dessa skivor hör jag i princip ingen klangmässig skillnad mellan cd och vinyl, däremot en del andra skillnader som förmodligen inte har med någon riaa att göra
Ett sätt att testa sin egen cd-spelare är att rippa av en vinyl och sedan göra en cd av denna. Dessa ska låta absolut lika klangmässigt, gör de inte så är cd-spelaren (också) en bov i dramat.
Gunnar, jag kan låna dig ovanstående skivor om du vill testa själv i lugn och ro. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Naims cd-spelare skulle jag rekommendera din 668, även om den är rätt tråkig i återgivningen är den klangligt neutral.
/ B
Bill50x skrev:Har nu kopplat upp min LP12:a igen efter utflykten till Bergsgatan. Den klippning som hördes på kraftigt utstyrda 12" maxi existerar inte hos mig. Så antingen fungerade inte hyllan spelaren stod på (LP12an är fånigt kitslig när det gäller underlaget och pickupen spårar mycket sämre när spelaren står på fel underlag) eller så var det en missanpassning mellan mitt riaa och din förstärkare. Linto'n (riaa't) levererar en hög utspänning och kan ha överstyrt ingången på förstärkaren. Jag har själv ingen erfarenhet av bio-förstärkare men det verkar som varje ingång är i hög grad konfigurerbar och jag vet inte alls vilka parametrar som var valda för den ingång vi använde.
Oavsett vilket, det var intressant med jämförelserna mellan LP12 och Herr Janssons Nottingham. Om man bortser från de tonala skillnaderna (och klippningen i min LP12a) så var det samma spelglädje och "drag" i musiken.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Hej Jansson och tack för senast för den supertrevliga aftonen!![]()
Mycket trevlig svarv du har införskaffat. Jag gillade hanteringen av armen särskilt, t ex tonarmslyften kändes helt perfekt i fart och precision. Lite udda med starten av tallriken, men det var ju helt klart charmigt. Fin skivtvätt också! Smart lock också. Bullret från lagret verkade vara väldigt lågt, i alla fall inget som jag märkte något av under hela kvällen.
Jag är lite förvånad allmänt nu i dessa dagar, det är sällan man ser mätningar på skivspelare/pickuper/RIIA. I och med att det är lätt att mäta på sådana saker, lättare än det var förr, borde ju detta vara mer förekommande. Men det kanske kan vara så att vinlyfreaksen tycker att mätningar inte är viktiga då de hellre är fokuserade på "det analoga soundet". Kanske?
Och sedan en annan sak:
I min skivhög upptäckte jag i förrgår att det fanns en skiva som inte är min: Det är en Kraftwerk-platta (svart med gubbar på med ansikten av linjer). Är den din Jansson, eller någon annans?
_Fredrik_ skrev:Ja, jag blir mer och mer övertygad om att cd inte duger när det ska va "hifi". Har sen i somras fått låna en skivspelare av en forumvän och det låter så hemskt mycket trevligare.
Jansson skrev:Bill.
Jag kollade för säkerhetsskull den ingång du använde.
Inga som helst ljudliga skillnader som jag kan höra med min skivspelare mot den ingång du hade och den ingången jag brukar använda.
Det var inte skillnader i ingångar som var orsak.
Underlaget?
Vi använde, till din LP 12, en Regahylla med dubbla Mana-glas som hade tunna korkskivor mellan sig. Hyllorna låg sedan på SD-fötter i de skålar som Regahyllan har.
Akustisk återkoppling till din LP12a?
(Fast när jag demade LP12 i butiken High Fidelity sa butikens ägare ungefär att: -en LP12 behöver inga dedikerade rack eller annat. Den ska bara stå plant och stabilt. Vilken stabil möbel som helst skulle räcka.
Inte vet jag. )
Det vet du mycket bättre hur en Lp 12 reagerar på underlag.
Vi kanske skulle ha använt ditt Lackbord?
Men inte kan väl ditt grammofonsteg vara så konstruerat att det ger klippning?
Är det så stor skillnad mot andra grammofonsteg?
Ragnwald skrev:Nållagringen i puppan kanske har gett upp`?
Thomas_A skrev:Linton levererar Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz.
Låter högt.
shifts skrev:Blir så så sugen att ta tag i projektet att bygga upp mina egna utrustning för vinylavspelning när jag läser här. Så mycket glädje, nöjdhet och entusiasm att det smittar.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Linton levererar Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz.
Låter högt.
Jo, det är högt. Man kan dock klippa av en tråd på kretskortet och sänka utnivån med 10 dB. Trodde det var en bygel man flyttade på. Som det nu är ger man sig inte på det hela om det inte är permanent. Trist att behöva löda för att komma tillbaka till normalläge.
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Linton levererar Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz.
Låter högt.
Jo, det är högt. Man kan dock klippa av en tråd på kretskortet och sänka utnivån med 10 dB. Trodde det var en bygel man flyttade på. Som det nu är ger man sig inte på det hela om det inte är permanent. Trist att behöva löda för att komma tillbaka till normalläge.
Varför ska det ligga på den höga nivån? Det kan väl inte vara normal utnivå för rimligt utstyrda vinyler? De flesta slutsteg behöver runt 1-2 V in för att ge full effekt. Ska det dessutom sitta ett försteg däremellan ska nivå sänkas rejält i det.
shifts skrev:Blir så så sugen att ta tag i projektet att bygga upp mina egna utrustning för vinylavspelning när jag läser här. Så mycket glädje, nöjdhet och entusiasm att det smittar.
Laila skrev:Själv är jag ganska så övertygad om att någon ingång klippte . . . typ.
Att Bill inte hör någon större skillnad i nivå mellan CD å vinyl(med samma läge på potentiometern) tyder på en hög förstärkning hos RIIA:t.
Bill50x skrev:...
Nu ska man tänka på att det är max vad Linto kan leverera, inte en typisk nivå. Men dynamiskt material kan kräva det svinget, precis som dynamisk musik kräver högre effekt i topparna från ett slutsteg.
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster