Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-15 11:46

lazyworm skrev:
NNord skrev:Det är ju dessa slutsteg man skall titta närmare på

http://www.stereotimes.com/amp031302.shtm

hmm jo K2 kanske är något bättre än Behringers stärkare out of the box men om man lyckas modda Behringer förstärkaren så lär den näppeligen ha lika hög dist mm som Crownstärkaren :P

Edit: Sen angående 40 000kr stärkaren som har specningen på samma höga (0,1%or less) dist så kan man ju säga så här, jippi, jag kan spela 1dB högre för 40 000kr extra, eller så kan man säga så här nedrans jag kan spela 4dB lägre än 2 Behringer för 37 000kr extra :)

obs! vet inte vad den kostar i Sverige så summorna är bara lite halvuppskattade men enl. mig är man dum om man lägger så mycket pengar på en stärkare som inte ens har medelmåttlig distorsion.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-15 12:51

hej kompis

Menar du "studio reference" ? så tror jag och har de senaste 5 åren trott att det är en dräpare !

har dock aldrig sett en i verkligheten :cry:
NN

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-15 13:34

Morello skrev:och resp emitter summeras till utgången via tvenne stora kopplingskondensatorer.

Detta innebär väl att det är intressant att mäta disten vid låga frekvenser? Vad är det för kondingar?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-15 13:40

NNord skrev:hej kompis

Menar du "studio reference" ? så tror jag och har de senaste 5 åren trott att det är en dräpare !

NN, det är garanterat en dräpare men om morello sätter lödkolven i Behringersteget så kommer det bli en dräpares dräpare :)

Vi började mäta dist vid låga frekvenser men det ställer högre krav på dator så vi kommer nog mäta det lite senare med en fetare burk men tokilla är det inte och den lämnar fortfarande 470W i 8ohm vid 20Hz vilket är mer än tillräckligt för de flesta.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-15 13:44

n3mmr skrev:
Morello skrev:och resp emitter summeras till utgången via tvenne stora kopplingskondensatorer.

Detta innebär väl att det är intressant att mäta disten vid låga frekvenser? Vad är det för kondingar?

12mF, 63 V elektrolyt. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-09-15 14:05

Ang det med fläktarna.
Zalmans fläktar tycker jag ger mycket trevlig ljudnivå om man kör dem i 5 eller 7 volt. :)
Om dom körs i 12 volt är dom inte särskilt imponerande.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-15 14:38

Morello skrev:
n3mmr skrev:

Och hur stiger disten mot låga frekvenser???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-15 16:00

n3mmr skrev:
Morello skrev:
n3mmr skrev:

Ganska rejält om jag minns electrolytens egenskaper men det varierar för vissa typer är bättre än andra, fråga mig inte vilka för det vet jag inte. Men det finns.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-15 16:13

mike34 skrev:
n3mmr skrev:
Morello skrev:
n3mmr skrev:

Ganska rejält om jag minns electrolytens egenskaper men det varierar för vissa typer är bättre än andra, fråga mig inte vilka för det vet jag inte. Men det finns.

Jag ville veta hur det blir i just den här Behringern. Men jag ser av ett Latmasksbrev att man ska mäta LF-disten, men det behövs väl en dator som orkar köra längre FFT-samples. Ser det ut som han säjer. Då väntar vi intresserat! Tjusigt företagsamt det här, Morello o Latmask!

Nu har jag inte sett schemat, förstås!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-15 16:25

Cirka 0.001% THD vid 20 Hz och 100 W RMS i 8 ohm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-15 16:28

lazyworm skrev:
NNord skrev:hej kompis

NN, det är garanterat en dräpare men om morello sätter lödkolven i Behringersteget så kommer det bli en dräpares dräpare :)

Vi började mäta dist vid låga frekvenser men det ställer högre krav på dator så vi kommer nog mäta det lite senare med en fetare burk men tokilla är det inte och den lämnar fortfarande 470W i 8ohm vid 20Hz vilket är mer än tillräckligt för de flesta.

Hej

Ja, alltså om man kan modifiera ett så billigt slutsteg så är det jätteintressant. Men är detta slutsteg en aktuell modell? Finns det o produktion fortfarande? Jag hittade det inte på deras hemsida, bara nått annat referens slutsteg med mindre uteffekt !

:D :?
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-15 16:29

Morello skrev:Cirka 0.001% THD vid 20 Hz och 100 W RMS i 8 ohm.

Jaha, så det är perfekt basslutsteg :? Bra värden det där, underligt.. fast ändå inte !
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-15 16:31

NNord skrev:Hej

Ja, alltså om man kan modifiera ett så billigt slutsteg så är det jätteintressant. Men är detta slutsteg en aktuell modell? Finns det o produktion fortfarande? Jag hittade det inte på deras hemsida, bara nått annat referens slutsteg med mindre uteffekt !

:D :?

http://www.behringer.com/EP2500/index.cfm?lang=ENG
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-15 16:33

puss

vad är det man ändrar på i ett slutsteg som detta då?
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-09-15 18:03

skriver JBL på fronten, så blir det kanske direkt mer intressant för NN :D

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-09-15 20:20

Latmasken och Morello,

Strålande initiativ! Ni får härmed Isidors officiella guldstjärna.

Jag har länge haft på känn att Behringers effektförstärkare har riktigt hög potential även för hifi och hade t.o.m. funderingar på att köpa på mig ett EP2500 bara för att mäta upp det. Latmasken och Morello var dock snabbare, vilket uppskattas högt! (Det är inte bara Masken som är lat. :wink:)

Morello, har du möjlighet att mäta brusnivå också? Kan du erbjuda ordentliga distresultat även för den högre tomgångsströmmen?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-16 12:54

Nej men nu går jag som en äggsjuk höna här, kan inte hålla mig.
Hur går det? Är så nyfiken på fler mätresultat, moddningar och allt.
Köper nog ett sånt själv om det går och få det till rimlig HIFI-nivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-16 12:56

8) Lugn och fin. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:37

Är det svårt att modda? Räcker det att pilla på trimpotar, eller måsta man löda?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-16 13:55

Max_Headroom skrev:Är det svårt att modda? Räcker det att pilla på trimpotar, eller måsta man löda?

Man måste ingripa med lödkolven. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-09-16 14:05

Det här låter intressant. Fördelarna pris och effekt väger ju lätt upp nackdelarna "ful som stryk" och PA-känsla om ni får ordning på fläktoväsen och mätvärden.

Kom ihåg att meddela tillverkaren sedan så vi kan få igång produktion av en "Faktiskt edition"... :lol:
MVH. Christian

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-16 14:07

Nä, gör inte det för då åker kanske priset upp eller apparaten slutar tillverkas... :-)

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-09-16 14:10

Sant. Håll det hemligt så moddar vi själv ute i stugorna. Stäng persiennerna Morello. :idea:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-09-16 14:36

AnotherDrinkPlease skrev:Sant. Håll det hemligt så moddar vi själv ute i stugorna. Stäng persiennerna Morello. :idea:

Å så gör vi en sammbeställning med fast pris på ett bräde så dom inte smyghöjer under stigande efterfrågan.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2005-09-16 14:39

Haha... ja, men vi kanske inte ska dra för stora växlar än. Får se om Morello lyckas få ordning på det utan att det blir allt för omfattande ombyggnationer. Sen är ju kylning utan oväsen ett måste i hemmiljö, tycker iaf. jag personligen.

Men hursomhelst, mycket intressant att följa.

MVH. Christian

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2005-09-18 17:52

Jag äger sedan ett år sagda förstärkare. Den blev omedelbart satt på basmodultjänst, men efter ett tag tröttnade jag på fläktljudet och slog av den.
Skulle ju va skitkul om man till att börja med kunde byta fläkt och/eller sänka spänningen till denna för att minska oväsendet. Är det förresten ac eller dc den går på?
Om man i andra hand, med enkla medel, kunde modda den och minska övergångsdisten en smula blir det ju perfekt.
Den här tråden ska jag följa noggrant.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 18:45

Nagrania: I'm right here.

Med tanke på att Behringersteget är en kopia på QSC's RMX2450 (var det va?) så tänker jag inte orda speciellt mycket, QSC är en av tre slutstegstillverkare för PAbruk som jag gillar! :wink:

Om det inte vore för att jag kommit över mina två 208:or för det pris som två EP2500 betingar hade jag kanske köpt något, t.o.m. 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-21 18:48

Efter att ha kikat på QSC's forum så ändrar jag mig.

Bob Lee är en person jag har stor respekt för, och skriver han att EP2500 är en ren kopia på RMX-serien så är det antagligen det. Om det rörde sig om OEM, då skulle väl inte QSC förneka detta, eller?

Att sno elektronikdesign är värre än att ladda hem musik. Det är stöld, men istället för att låta bli att betala för något så ska man dessutom tjäna pengar på det? Det är lågt tycker jag.

Nagrania, du känner du igen mig va? :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-21 20:39

Jag passade på att använda min mobilkamera i helgen och när jag susade förbi sthlmsområdet så tog jag en bild:
Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-09-21 21:53

dawen skrev:Efter att ha kikat på QSC's forum så ändrar jag mig.

Bob Lee är en person jag har stor respekt för, och skriver han att EP2500 är en ren kopia på RMX-serien så är det antagligen det. Om det rörde sig om OEM, då skulle väl inte QSC förneka detta, eller?

Att sno elektronikdesign är värre än att ladda hem musik. Det är stöld, men istället för att låta bli att betala för något så ska man dessutom tjäna pengar på det? Det är lågt tycker jag.

Nagrania, du känner du igen mig va? :wink:

Snarare så att de självklart skulle förneka att det var OEM. De tjänar ju prestige på att låtsas som om de designar sina egna prylar (vilket de med stor sannolikhet inte gör i full utsträckning) och om Behringer skulle uppges kopiera deras prylar så tjänar det ju som "bevis" på att det är bra grejor. Idag funkar ju världen så i stort att det finns ett fåtal tillverkare/designpersoner som skapar "allt" och sedan säljes det under många namn.

Jag tror inte att EP2500 är kopior. Samtidigt tror jag att de steg Alesis har som liknar A500 är designade och tillverkade av samma företag.

Ett klassiskt exempel på rykten om kopior är väl en av de första digitalprodukter som Behringer sades ha kopierat vilket spreds på forumen. Efter ett tag steg i diskussionen in en kille som jobbade på företaget som fått i uppdrag att ta fram den produkten (för som brukligt ofta är lade ju Behringer ut design på nåt de inte kunde in-house) och talade om att de gjort den produkten och dessutom den som hävdades vara förlaga åt Behringers kopia. IIRC.

En svårighet är naturligtvis när en tillverkare kontaktar dig och talar om att de just avslutat en design åt ett företag och att de kan släppa en likvärdig produkt med samma lösning åt dig också. Det händer och jag vet t.ex. fall där man tagit fram verktyg för att gjuta diskanthöljen vilka sedan plötsligt börjat säljas av nån annan ett par månader senare. Dock är det ju i detta fall kanske inte är beställaren som är största boven utan man tillämpar det vanliga att "låt första kunden betala hela utvecklingskostnaden så blir det bara vinst när vi låter efterföljande kunder betala samma utvecklingskostnad för samma sak" vilket är halvstandard i många branscher.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum