dawen skrev:Efter att ha kikat på QSC's forum så ändrar jag mig.
Bob Lee är en person jag har stor respekt för, och skriver han att EP2500 är en ren kopia på RMX-serien så är det antagligen det. Om det rörde sig om OEM, då skulle väl inte QSC förneka detta, eller?
Att sno elektronikdesign är värre än att ladda hem musik. Det är stöld, men istället för att låta bli att betala för något så ska man dessutom tjäna pengar på det? Det är lågt tycker jag.
Nagrania, du känner du igen mig va?

Snarare så att de självklart skulle förneka att det var OEM. De tjänar ju prestige på att låtsas som om de designar sina egna prylar (vilket de med stor sannolikhet inte gör i full utsträckning) och om Behringer skulle uppges kopiera deras prylar så tjänar det ju som "bevis" på att det är bra grejor. Idag funkar ju världen så i stort att det finns ett fåtal tillverkare/designpersoner som skapar "allt" och sedan säljes det under många namn.
Jag tror inte att EP2500 är kopior. Samtidigt tror jag att de steg Alesis har som liknar A500 är designade och tillverkade av samma företag.
Ett klassiskt exempel på rykten om kopior är väl en av de första digitalprodukter som Behringer sades ha kopierat vilket spreds på forumen. Efter ett tag steg i diskussionen in en kille som jobbade på företaget som fått i uppdrag att ta fram den produkten (för som brukligt ofta är lade ju Behringer ut design på nåt de inte kunde in-house) och talade om att de gjort den produkten och dessutom den som hävdades vara förlaga åt Behringers kopia. IIRC.
En svårighet är naturligtvis när en tillverkare kontaktar dig och talar om att de just avslutat en design åt ett företag och att de kan släppa en likvärdig produkt med samma lösning åt dig också. Det händer och jag vet t.ex. fall där man tagit fram verktyg för att gjuta diskanthöljen vilka sedan plötsligt börjat säljas av nån annan ett par månader senare. Dock är det ju i detta fall kanske inte är beställaren som är största boven utan man tillämpar det vanliga att "låt första kunden betala hela utvecklingskostnaden så blir det bara vinst när vi låter efterföljande kunder betala samma utvecklingskostnad för samma sak" vilket är halvstandard i många branscher.