Rhenriks!
Signalerna från musikinstrumenten passerar hundratals, ibland tusentals transistorer innan den kommer fram till dina högtalare.
För att kunna lyssna på en musiksignal i elektrika form behöver man alltid en hifi-anläggning. Den får vi förutsätta att du har redan. I en F/E-lyssning lyssnar de på signalen F
utan att några för F/E-lyssningen nödvändiga manipulationer görs på den. På precis samma sätt som när du lyssnar på utsignalen från en CD-spelare till exempel, när du själv lyssningstestar en sådan.
Har jag förstått dig rätt så menar du att man
kan avgöra hur en CD-spelare låter, eller har ett försteg låter, trots att man måste ha antingen ett par hörlurar (som drivas av en extra förstärkare i CD-spelaren eller i försteget, som ofta är sämre än restan av tstobjektets egenskaper), eller en yttre hifi-anläggning, läs en förstärkare och ett par högtalare för att kunna göra CD-spelarens eller förstegets utsignal?
Jag håller inte med dig om att det går att göra bedömningar av något annat än hur en CD-spelare eller ett förstag låter jämfört med en annan. De absoluta återgivningskvaliteterna är dolda av den undermåliga testmetodiken.
Men, trots detta är just så vi lyssnar på F! På samma sätt som du försöker avgöra hur ett försteg låter som du "testar", kontrollerar vi hur F låter. I ditt fall är beroendet av resten av anläggningen ett start problem, men för F/E-lyssningens del spelar berendet inte så stor roll, för det kommer att vara precis samma som nr vi lyssnar på E.
Skillnaden Mellan en "vanlig lyssning" och F/E-lyssning är alltså att man i en vanlig "lyssna och tyck-lyssning" (som du tycks tro har fördelar framför F/E-lyssningen) färgas i sitt omdöme om apparaten X, på grund av alla andra apparater i kedjan, inklusive inspelningen!
Vi talar om färgningar som kan vara tusenfalt större än testobjektets(!) och som du låter fördunkla din möjlighet att bedöma testobjektets återgivningsegenskaper.
När man F/E-lyssnar kan man däremot jämföra med den av testobjektiet" oförstörda signalen F. Låter E annorlunda är det just testobjektets påverkan som hörs.
Genom att de ibland tusenfaldigt större färgningarna från fonogram och kringutrustning, på detta vis blir separerbara från det eventuella tillägga av hörbara förvrängningar från testobjektet, är det möjligt att med lika mycket större noggrannhet uppfatta testobjektiets karaktär.
I en F/E-lyssning är det därför ALDRIG några tveksamheter om huruvida ett testobjekti färgar ljust, färgar mörkt, grumlar renheten, tillför en artificiell klarhet på glest programmaterial, ändrar stereoperspektivet genom att öka eller minska bredden, öka eller minska höjden, öka eller minska djupet, förminska eller förstora objekt i ljudbilden, matta av dynamiken, tillföra en artificiell slagkraftighet, rubba rytmiken så att det blir otight, eller så att det låter tightare... eller vad det vara må!
I en vanlig öppen lyssning är det
helt omöjligt att veta någonting om hur testobjektet persterar på någon av de nämnda punkterna! Man kan nämligen inte veta om de karaktärer som kännetecknar det man hör från uppspelningen kommer från testobjektet, eller om det kommer från någon annan del av kedjan.
Det enda värdefulla man får veta i en vanlig lyssning, är hur testobjektet fungerar subjektivit med just de av dina skivor du spelat, tillsammans med just dina andra apparater. Intressant informatin för just dig, men helt onressant för den som inte bor i ditt rum och använder dina hifi-aparater och spelar bara de av dina skivor som du använde för att avgöra om du gillade apparaten.
Kort sagt - "lyssna och tyck-lyssning" är en oseriös metod om man vill kunna ge generella omdömen
(som gäller i andra sammanhang än just med de skivor och i den anläggning som använts) om en apparats ljudliga egenskaper.
F/E-lyssning är det motsatta!
Capice?
Vh, iö
- - - - -
PS. De reglar som finns i signalvägen kan hypotetiskt kontaminera signalen från testobejktet och skapa en skillnad mellan F och E som man tillskriver testobjektet. Signalen F är dock okontaminerad.
Inverkan av den regel som nivåanpassar E är dock mycket lätt att undersöka - det är bara att F/E-lyssna den!

Riggen är som gjord för detta.
Dessutom kan man konstatera att riggen bevisningligen visat sig var tillräckligt bra för att det skall ha gått att hitta (förvisso bara några få) apparater vars färgning är så låg att vi ännu inte lyckats detektera dem! Då är alltså eventuell kontaminering från nivåregeln med i lopen.
Quod Erat Demonstrandum.
Som vanligt gäller att man kan spekulera hur mycket man vill, men det är bättre att undersöka hur det är! Då slipper man gissa.
Det förvånar mig mycket att du tror att vi använder F/E-lyssning utan att ha undersökt metodens giltighet. Det vore ju lika oseriöst som att använda "lyssna och tyck-metoden" (vars giltighet som metod att karlägga testobjektets egenskaper faller i förta analysen), vilket ju är just vad vi vill undvika.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).