rhenrics skrev:Som sagt så var det tankegången jag var ute efter. Om det är exempelvis nad eller rotel som bestämmer noggrannheten, så kan den noggrannheten aldrig överträffas, eller hur?
Det är ALDRIG nad 208 som bestämmer noggrannheten. Den bestäms av vår hörsel. Däremot fördärvas noggrannheten infernaliskt av vald kringutrustning och fonogram vid "lyssna och tyck".
Vi kan hitta steg som är tio ggr bättre än nad 208 och inte höra någon färgning. Vi kan dra slutsatsen att, ja vi hittade ett steg som presterade minst lika bra som nad 208, men vi kan inte säga om det presterar bättre, för det är nad 208 som bestämmer noggrannheten.
Om NAD 208 är ohörbar (vilket ingen påstått) så är det riktigt att ingen förstärkare som är bättre kommer att uppfattas annorlunda.
Det beror INTE på att NAD 208 skulle bestämma noggrannheten dock (hur nu det skulle gå till?) utan det beror på att HÖRSELN bestämmer noggrannheten för vad som går att höra. Det finns dock parametrar som korrelerar till lyssning och val av fonogram, med detta är överkurs. Den får anstå tills basal förståelse för F/E-lyssning uppnåtts.
Vi kan överhuvudtaget inte säga någonting om nad 208 :s eventuella förstörande egenskaper så länge den används som noggranhetsreferens.
Menar du att du tror att NAD 208 används i vår normala F/E-lyssningskedja? Det gör den inte. Och dessutom spelar det ingen större roll om det gjort det, för metoden fungerar inte som du tror - vi
JÄMFÖR JU F MED E!!! Det är ju det som är poängen!
Just de problem du anför vara svagheter är svagheter hon vanlig lyssning, men strykan med F/E-lyssning är att de eliminerats.
Skillnaden kvarstår ju - även om
både F och E är kontaminerade med färgningar. Det är lätt att visa att man med lätthet kan detaktera en förvrängning av storleken X i en kedja där färgningen är 100X.
Om du inte tro på detta, så tänk efter - hur stor är distorsionen i ett normalt högtalarsystem, exempelvis det du själv använder? Hur stora är tonkurvafelen? Med ditt resonemang skulle det inte gå att höra någon skillnad på praktiskt taget några förstärkare överhuvudtaget genom dina högtalare! Men det går utmärkt, eller hur? Man kan höra
skillnader genom även mycket färgande apparatur... Därför är det just skillnaderna som man bör använda, vilket är just det man gör när man F/E-lyssning.
Dito för rotel 1090. I själva verket kan det t o m vara så att både nad och rotel färgar, men att den maskerar sin egen färgning. Alla steg som är bättre än dessa kommer att klassas som minst lika bra, trots att de är bättre.
Igen - gör dina högtalare att alla andra färgningar i anläggningen blir ohörbara?
Vh, iö
- - - - -
PS. Ber om ursäkt för alla stora bokstäver och utropstecken. Det känns jobbigt bara att förklara samma sak hundratals gånger under snart 20 års tid.
Vid det här laget borde metodens upplägg och förtjänster ha framgått för alla, tycker jag. Men jag kan ha fel. Tydligen, för jag ser ju att ditt resonemang är ärligt menat.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).