Närfälts monitor för musikproduktion?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Osse

Närfälts monitor för musikproduktion?

Inläggav Osse » 2013-01-20 22:59

Hej!

Är ute efter en låda som fungerar bra som närfälts studiomonitor, anser att de flesta lådor jag lyssnar på i <20k klassen har diverse svagheter så tänkte kolla hurvida nån Ino design skulle passa till ändamålet?

hur fungerar t.ex. piP som närfälts monitor?

Annars kanske ni har tips på någon annan design som passar? har erfarenhet av att bygga högtalare, både hornlådor och frontladdade basreflex golvare så jag är inte nybörjare.

jag försökte även hitta nån mailadress till herr Ingvar för att ev. få ett manifest skickat till mej, hittade någon men har ännu inte fått något(var nog 2 månader sedan minst) så jag funderar över om det var fel adress, skulle någon i annat fall kunna ge mej adressen alt. skicka över manifestet till mej?

min adress är: Osse1987[at]hotmail.com

Tack så mycket!

/Ossian

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-01-20 23:15

Tror ingen kan svara på dessa frågor bättre än Ingvar, men det finns folk här på forumet som jobbar med musikproduktion och använder just piP.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 23:16

Jag använde piPs en längre tid som för närfältslyssning och jag upplevde att det fungerade mycket bra.

Men som sagt ring Ingvar så får du ett mer utförligt svar.

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-20 23:19

kan någon PM:a mej numret till honom?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 23:21

Du har pm.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 23:23

Som monitorer handlar det nog om vilka ljudtryck du jobbar med. Kan ju lugnt påstå att ju mindre kompression du använder desto högre blir det! ;-) Motsägelsefullt? Javisst!! 8)

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-20 23:25

Jocke skrev:Som monitorer handlar det nog om vilka ljudtryck du jobbar med. Kan ju lugnt påstå att ju mindre kompression du använder desto högre blir det! ;-) Motsägelsefullt? Javisst!! 8)

Ursäkta men jag förstår nog inte riktigt vad du menar, kompressionen sitter ju i produktionen och har inget med högtalarna att göra, hurvida kompression ökar eller minskar ljudtrycket är en annan debatt..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-20 23:27

Har jag förstått det rätt att pr-modeller har högre frekvensgång?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 23:29

tvett skrev:Har jag förstått det rätt att pr-modeller har högre frekvensgång?

Inte i alla fall. pr10 tror jag inte går högre än piP.
På de större modellerna har studiovarianterna en högre övre gränsfrekvens. Kan det vara pr60 och uppåt kanske?
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-20 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-20 23:31

Osse skrev:
Jocke skrev:Som monitorer handlar det nog om vilka ljudtryck du jobbar med. Kan ju lugnt påstå att ju mindre kompression du använder desto högre blir det! ;-) Motsägelsefullt? Javisst!! 8)

Ursäkta men jag förstår nog inte riktigt vad du menar, kompressionen sitter ju i produktionen och har inget med högtalarna att göra, hurvida kompression ökar eller minskar ljudtrycket är en annan debatt..

Absolut men högtalarna ska ju palla med...^^

Användarvisningsbild
Nasjo

Re: Närfälts monitor för musikproduktion?

Inläggav Nasjo » 2013-01-21 00:28

Osse skrev:Hej!

Är ute efter en låda som fungerar bra som närfälts studiomonitor

Vad har den där närfält för krav då?
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-21 04:55

iochmed att mycket av den musiken jag producerar är elektronisk med mycket lågt basinnehåll så är det viktigt att det går lågt, gärna ner till 30 hz med auktoritet. antar det får bli en separat sub enhet + närfäldtare som tar allt över ~80 hz. klart mellanregister och en luftig diskant i satelliterna och en stor detaljrikedom.. stora krav m.a.o

vet även om att rummet + placering är minst lika viktigt som lådorna i sej.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 08:51

Osse skrev:iochmed att mycket av den musiken jag producerar är elektronisk med mycket lågt basinnehåll så är det viktigt att det går lågt, gärna ner till 30 hz med auktoritet. antar det får bli en separat sub enhet + närfäldtare som tar allt över ~80 hz. klart mellanregister och en luftig diskant i satelliterna och en stor detaljrikedom.. stora krav m.a.o

piPsignatur (skrivs piPs) ska du ha då, och dom går ner till ca 30hz, ibland lägre och ibland ger dom upp lite över detta, helt beroende på rum och placering m.m. (detta gör även piP)

piPs kan du även spela ganska hårthänt (det kan du, av mina erfaranheter INTE gör med piP...) om du vill utan att behöva vara rädd, har själv haft iP/iPs, piP och piPs och bla testat att köra nya piPs VÄLDIGT hårt och med bottning som följd, måååånga gånger.
Ingen fara på taket där inte... ;)
piPs är, enligt mina erfaranheter mycket tålig mot just bottning, jag körde mina i konstant bottning genom en hel låt utan att några deffekter kunde varesig ses eller höras efteråt.

piPs disstar mindre men komprimerar även något mindre i basen än piP när man krämar på och det blir mycket konfladder.
Dessutom mindre disst i mellanregistret om man pressar dom, det är en trevlig egenskap och jag tycker att, ska du använda dom som redskap så är piPs klart att föredra tack vare dessa två egenskaper.
tålighet och lägre disst.
Ta dom i rå MDF och bara rolla på någon svart färg om du vill ha dom så billigt som möjligt.
Blir då ca 6500kr för ett par piPs i monteringssats, vilket du ska klara av själv att montera ihopp om du har byggt tidigare.

Och dessa är gjorda för närfälltlyssning, det närmaste jag suttit är 1m från och det har fungerar mycket bra !

Lycka till :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-21 15:53

DVD-ai skrev:
Osse skrev:iochmed att mycket av den musiken jag producerar är elektronisk med mycket lågt basinnehåll så är det viktigt att det går lågt, gärna ner till 30 hz med auktoritet. antar det får bli en separat sub enhet + närfäldtare som tar allt över ~80 hz. klart mellanregister och en luftig diskant i satelliterna och en stor detaljrikedom.. stora krav m.a.o

piPsignatur (skrivs piPs) ska du ha då, och dom går ner till ca 30hz, ibland lägre och ibland ger dom upp lite över detta, helt beroende på rum och placering m.m. (detta gör även piP)

piPs kan du även spela ganska hårthänt (det kan du, av mina erfaranheter INTE gör med piP...) om du vill utan att behöva vara rädd, har själv haft iP/iPs, piP och piPs och bla testat att köra nya piPs VÄLDIGT hårt och med bottning som följd, måååånga gånger.
Ingen fara på taket där inte... ;)
piPs är, enligt mina erfaranheter mycket tålig mot just bottning, jag körde mina i konstant bottning genom en hel låt utan att några deffekter kunde varesig ses eller höras efteråt.

piPs disstar mindre men komprimerar även något mindre i basen än piP när man krämar på och det blir mycket konfladder.
Dessutom mindre disst i mellanregistret om man pressar dom, det är en trevlig egenskap och jag tycker att, ska du använda dom som redskap så är piPs klart att föredra tack vare dessa två egenskaper.
tålighet och lägre disst.
Ta dom i rå MDF och bara rolla på någon svart färg om du vill ha dom så billigt som möjligt.
Blir då ca 6500kr för ett par piPs i monteringssats, vilket du ska klara av själv att montera ihopp om du har byggt tidigare.

Och dessa är gjorda för närfälltlyssning, det närmaste jag suttit är 1m från och det har fungerar mycket bra !

Lycka till :)

En till grej man kan göra med piP samt elektronisk musik om man inte är snabb nog att säkna, är att "böja" konen när kantupphängningen inte vill ge med sig längre, resulterar i ett "veck" runt den :x

Inte piPs dock!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 15:56

Jepp, som sagt piPs kan bottnas "så mycket man vill" (inom rimliga gränser såklart :D )

medan piP INTE tål att bottnas så speciellt mycket...
inte mer än "lite lätt", där piPs kan bottna ganska ordentligt utan att någon skada verkar ske... :)

DET är en egenskap som JAG tycker är jävligt bra ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-21 16:16

Osse, min rekommendation är i alla fall piP(s) ihop med profundus P-2.
Det bör räcka till de flesta när det gäller närfält, jag själv körde så under en tid. Med basmodulerna är det dessutom lite flexiblare att placera piP ( inte lika viktigt att de står dikt an mot vägg t.ex.).

Det jag kan jämföra med i sammanhanget är i en kompis studio, där de har Genelec 1031A + motsvarande sub (vad den nu kan heta), och jag upplevde (ej mätt) att mitt system spelade högre med bibehållen renhet.

Tror faktiskt att man (med måttliga volymkrav) kan sitta nöjd med piP(s) också. De är "fullregistrigare" än det mesta i storleksklassen.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2013-01-21 16:26

Jag använder själv ett par piPs som närfältsmonitorer.
Dessa står på ett par vägghyllor på ungefär en meters höjd, alltså lagom öronhöjd när jag sitter ner. Väggen i fråga är heldämpad.
Avståndet från högtalarna till lyssnaläget är lite drygt en meter.

Det jag själv upplever är att upplösningen på ljudet är väldigt bra, däremot så fattas det riktiga trycket i basen när du sitter så nära, flyttar du dej bort nån meter till ifrån högtalarna så blir det rejält mycket bättre.

Senast jag var uppe hos Ingvar så pratade vi om basprestandan när man anväder piPs som närfältsmonitorer och enligt honom så är den bästa lösningen att komplettera systemet med ett par separata basar, för min del blev det ett par Profundus P.
Har inte haft tid att bygga i hop dem ännu men det får bli nu under våren.
I samma veva ska jag bygga om piparna till ett par iP.

Är helt säker på att det kommer bli ett kanonsystem!

Användarvisningsbild
Osse

Inläggav Osse » 2013-01-21 18:04

tack för de utförliga svaren! om jag skulle välja att köra satelliter + sub, finns det nån anledning att köra piPs över iPs?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-21 18:11

Osse skrev:tack för de utförliga svaren! om jag skulle välja att köra satelliter + sub, finns det nån anledning att köra piPs över iPs?

Ingen alls om man inte räknar med förmågan att köra utan basar i framtiden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-21 18:29

Osse skrev:tack för de utförliga svaren! om jag skulle välja att köra satelliter + sub, finns det nån anledning att köra piPs över iPs?

En tänkbar fördel är om du vill ta med dig monitorlyssningen ut i fält, så kan du använda piPs nästan lika bra som "hemma" med basmoduler.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-21 18:30

Och glöm inte att piPs är najs då du har möjligheten att slå av basmodulerna (beroende på ens filter såklart) för att höra hur mixen kan låta i en högtalare som inte går ned till ~23Hz, eller vad P-2 nu klarar.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-21 20:18

Som vanligt pratar människor om att piP inte klarar så mycket, och att dom bottnar baselementen.

Liksom, vafan?

Jag pumpar dom med 160W-stärkare och Yello så pappren på bordet två meter från högtalarna fladdar, det skallrar i fönstren och konerna jobbar vilt.

Men inte fan har jag bottnat dom.

Man ska inte luras att tro att piP inte kan spela starkt. Människor här inne har annorlunda referenser.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-21 20:21

Fostex skrev:Och glöm inte att piPs är najs då du har möjligheten att slå av basmodulerna (beroende på ens filter såklart) för att höra hur mixen kan låta i en högtalare som inte går ned till ~23Hz, eller vad P-2 nu klarar.

Med tanke på att piP har -3dB vid 34Hz tror jag nästan man gör bäst i att koppla in ett högpassfilter på 18dB/oktav med brytfrekvens 80Hz för att få en mer rimlig bild över vilken bas många människors ljudsystem/TV/whatnot kan leverera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-21 20:26

LypsylateX skrev:Som vanligt pratar människor om att piP inte klarar så mycket, och att dom bottnar baselementen.

Liksom, vafan?

Jag pumpar dom med 160W-stärkare och Yello så pappren på bordet två meter från högtalarna fladdar, det skallrar i fönstren och konerna jobbar vilt.

Men inte fan har jag bottnat dom.

Man ska inte luras att tro att piP inte kan spela starkt. Människor här inne har annorlunda referenser.

Allt är ju relativt. Det som duger för en person kommer inte nödvändigtvis göra det för någon annan.
I vilken miljö och vilken typ av material som spelas är nog så viktigt det med.
Så mitt tips är som vanligt att lyssna innan köp.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-21 21:49

adzer skrev:Allt är ju relativt. Det som duger för en person kommer inte nödvändigtvis göra det för någon annan.
I vilken miljö och vilken typ av material som spelas är nog så viktigt det med.
Så mitt tips är som vanligt att lyssna innan köp.

Absolut! Ville bara sätta saker lite i perspektiv, för läser man i det här forat kan man lätt få för sig att allt över fisvolym bottnar piP-elementen.

Sanningen är snarare den att ytterst få (någon procent) "vanliga" människor skulle tycka att dom inte kan spela starkt nog.

Vi här är inte... ehum... vanliga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-21 21:57

LypsylateX skrev:Vi här är inte... ehum... vanliga.

Så sant som det är sagt.

Skall man dock ha högtalarna för syftet att producera musik så anser jag att man bör ha mycket höga krav.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2013-01-21 23:01

Vilka avstånd ryms inom "närfältet"?

0,5 meter på ett skrivbord vid datorn till 4-5m som det ganska vanligt är mellan soffa och tv/stereo??

Vad händer om man vill skjuta "långt" med en närfältsmonitor?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-21 23:11

studio blue skall tydligen ha ett par pi25 och det står i manifestet.Och det här visste tydligen inte ino maffian utan dom trodde.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-01-21 23:16

Hade inte dom r56?

Edit: det hade dom: http://www.studioblue.se/studion men dom kanske även har ett par pi25?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-21 23:24

Jag kör med piP som montiorer (bara som hobby). Det fungerar bra. Det är bara när man skall ned ritkigt djupt i basen, under 30 Hz som man mer eller mindre får gissa. Men det får man med alla små högtalare. PiP går djupare än nästan allt annat i samma storlek, så man skall absolut inte klaga på basförmågan, tvärtom.

Jag står ofta med ryggen vänd mot högtalarna när jag rattar ljud på min lilla favoritsynth, och ibland när jag håller på med något (o)ljud så undrar jag hur det låter i basen, och trycker till långt till vänster på klaviaturet. Så - poff - så får man en rökare från basreflexen i ryggen :)
Det låter inte alls illa på något sätt när basreflexen gör så här, något som en del basreflexhögtalare har problem med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino