Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Som monitorer handlar det nog om vilka ljudtryck du jobbar med. Kan ju lugnt påstå att ju mindre kompression du använder desto högre blir det!Motsägelsefullt? Javisst!!
tvett skrev:Har jag förstått det rätt att pr-modeller har högre frekvensgång?
Osse skrev:Jocke skrev:Som monitorer handlar det nog om vilka ljudtryck du jobbar med. Kan ju lugnt påstå att ju mindre kompression du använder desto högre blir det!Motsägelsefullt? Javisst!!
Ursäkta men jag förstår nog inte riktigt vad du menar, kompressionen sitter ju i produktionen och har inget med högtalarna att göra, hurvida kompression ökar eller minskar ljudtrycket är en annan debatt..
Osse skrev:Hej!
Är ute efter en låda som fungerar bra som närfälts studiomonitor
Osse skrev:iochmed att mycket av den musiken jag producerar är elektronisk med mycket lågt basinnehåll så är det viktigt att det går lågt, gärna ner till 30 hz med auktoritet. antar det får bli en separat sub enhet + närfäldtare som tar allt över ~80 hz. klart mellanregister och en luftig diskant i satelliterna och en stor detaljrikedom.. stora krav m.a.o
vet även om att rummet + placering är minst lika viktigt som lådorna i sej.
DVD-ai skrev:Osse skrev:iochmed att mycket av den musiken jag producerar är elektronisk med mycket lågt basinnehåll så är det viktigt att det går lågt, gärna ner till 30 hz med auktoritet. antar det får bli en separat sub enhet + närfäldtare som tar allt över ~80 hz. klart mellanregister och en luftig diskant i satelliterna och en stor detaljrikedom.. stora krav m.a.o
vet även om att rummet + placering är minst lika viktigt som lådorna i sej.
piPsignatur (skrivs piPs) ska du ha då, och dom går ner till ca 30hz, ibland lägre och ibland ger dom upp lite över detta, helt beroende på rum och placering m.m. (detta gör även piP)
piPs kan du även spela ganska hårthänt (det kan du, av mina erfaranheter INTE gör med piP...) om du vill utan att behöva vara rädd, har själv haft iP/iPs, piP och piPs och bla testat att köra nya piPs VÄLDIGT hårt och med bottning som följd, måååånga gånger.
Ingen fara på taket där inte...![]()
piPs är, enligt mina erfaranheter mycket tålig mot just bottning, jag körde mina i konstant bottning genom en hel låt utan att några deffekter kunde varesig ses eller höras efteråt.
piPs disstar mindre men komprimerar även något mindre i basen än piP när man krämar på och det blir mycket konfladder.
Dessutom mindre disst i mellanregistret om man pressar dom, det är en trevlig egenskap och jag tycker att, ska du använda dom som redskap så är piPs klart att föredra tack vare dessa två egenskaper.
tålighet och lägre disst.
Ta dom i rå MDF och bara rolla på någon svart färg om du vill ha dom så billigt som möjligt.
Blir då ca 6500kr för ett par piPs i monteringssats, vilket du ska klara av själv att montera ihopp om du har byggt tidigare.
Och dessa är gjorda för närfälltlyssning, det närmaste jag suttit är 1m från och det har fungerar mycket bra !
Lycka till
Osse skrev:tack för de utförliga svaren! om jag skulle välja att köra satelliter + sub, finns det nån anledning att köra piPs över iPs?
Osse skrev:tack för de utförliga svaren! om jag skulle välja att köra satelliter + sub, finns det nån anledning att köra piPs över iPs?
Fostex skrev:Och glöm inte att piPs är najs då du har möjligheten att slå av basmodulerna (beroende på ens filter såklart) för att höra hur mixen kan låta i en högtalare som inte går ned till ~23Hz, eller vad P-2 nu klarar.
LypsylateX skrev:Som vanligt pratar människor om att piP inte klarar så mycket, och att dom bottnar baselementen.
Liksom, vafan?
Jag pumpar dom med 160W-stärkare och Yello så pappren på bordet två meter från högtalarna fladdar, det skallrar i fönstren och konerna jobbar vilt.
Men inte fan har jag bottnat dom.
Man ska inte luras att tro att piP inte kan spela starkt. Människor här inne har annorlunda referenser.
adzer skrev:Allt är ju relativt. Det som duger för en person kommer inte nödvändigtvis göra det för någon annan.
I vilken miljö och vilken typ av material som spelas är nog så viktigt det med.
Så mitt tips är som vanligt att lyssna innan köp.
LypsylateX skrev:Vi här är inte... ehum... vanliga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster