Man är ju lite störd.
Går och knackar på allt möjligt för att höra hur egenljudet låter, typ frekvens och
avklingning.
Jag vet inte om någon i personalen på Bauhaus såg mig, en dag för några år sedan.
Och hur nära det i så fall var att ambulansen med killarna som har en fin vit tröja med
långa ärmar med sig skulle hunnit ta mig.
I vilket fall drog jag fram alla möjliga slags skivor och tjocklekar i deras skivställ
och knackade och lyssnade.
Jag la också ihop olika skivor på varandra och knackade.
Jag har sedan dess varit sugen på att limma 13mm gipsskiva på insidan av MDF, spån eller plyfa.
Med en tanke på att materialens olika egenskaper ska samverka till att gemensamt
bekämpa ringningar då dom var för sig har olika frekvenser och så.
Det är dock inte alls säkert att man egentligen har så stor nytta, ty det kan hända
att man fortfarande har samma mängd energi i ringningen, bara i en ny frekvens
som inte är samma som något av materialen.
Man måste testa helt enkelt.
Men en skiva gips har faktiskt en ganska rejäl "klang", vilket man inte riktigt tror.
När jag la ihop en MDF och en gips så tyckte jag det blev betydligt dödare ljud.
Men jag har för mig att jag glömde att helt enkelt lägga ihop två st MDF och jämföra.
Det kanske inte var kombinationen av material utan bara att det var totalt tjockare
samt att icke limmade skivor kanske käkar upp mer energi pga av rörelse mellan
skivorna och den friktionsvärme som då bildas.
Aja, det finns mycket att testa.
Trots allt så tror jag att de flesta högtalarbygge-amatörer inte har sina största
tillkortakommanden vad det gäller materialet i lådorna.
Utan största bristerna är nog som regel i filtret och baffelstegskompensation
och linjering av akustiskt centrum och sånt.
Så att ägna allt för mycket tid och energi åt att leta det bästa materialet är kanske
lite kontraproduktivt ibland.