Moderator: Redaktörer
-Palle- skrev:Med risk för att gå off-topic så spelade Ingvar ett väldigt intressant spår när jag var där på demo där man väldigt tydligt hörde höjd. Vore kul att veta viad spåret hette samt om det går att få tag på så man kan pröva det hemma.
Martin skrev:Tack för svaret! Kan du ge en fingervisning inom vilket frekvensområde ungefär som den andra beskrivna metoden verkar?
Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Martin skrev:Peter: Det var ju tråkigt tycker jag.
Har fått en hel del intressanta inlägg och vinklar nu vilket jag är väldigt glad och tacksam för. En bra början kanske. La heller inte ribban i början av tråden att allt måste vara helt korrekt och komplett, var mera ute efter bra förklaringar och resonemang.
PappaBas skrev:Jag har inte använt wiki![]()
Har Blauert i botten men även läst "3D sound" av Begault.
Har läst en hel del artiklar som refererats i http://interface.cipic.ucdavis.edu/soun ... html#Han94
Och det jag länkade innan i tråden var från kursmaterial från denne snubbe http://www.umiacs.umd.edu/~ramani/
Han är rätt refererad i samband med HRTF projektet på sidan från UCDavis.
Jag säger det inte för att vara dryg men det står inte fantastiskt jättemycket där. Det finns en mängd olika artiklar som undersöker olika aspekter av detta som med all annan forskning så är det lätt att visa att en sak har betydelse i en viss försöksmijö men för den skulle behöver det inte vara allmängiltigt eller ge hela förklaringeni en tillämpning.
Som jag ser det så är det en sak att undersöka något i ett ekofritt rum eller utomhus och då isolerar man vissa processer. Men det hela är ju väldigt komplext för det är flera mekanismer som verkar samtidigt i ett lysningsrum.
Vidare är jag inte helt haj på fantomprojektionens intrikatare delar.
Har du några bra länkar Peter?![]()
Jag fegar inte på lite tekniskt material.
Book Description skrev:Psychophysical and physiological investigations of spatial hearing seem to be converging on common explanations of underlying mechanisms. These understandings have in turn been incorporated into sophisticated yet mathematically tractable models of binaural interaction. Thus, binaural and spatial hearing is one of the few areas in which professionals are soon likely to find adequate physiological explanations of complex psychological phenomena that can be reasonably and usefully approximated by mathematical and physical models.
Kronkan skrev:Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Innan vi fortsätter så en enkel fråga. Gäller just detta inlägg att bestämma läge i lod eller vågplanet? Svaret är ju helt beroende på detta. I lodplanet så är det 7000 Hz. Detta bestäms av ytterörats storlek. Vid 7000 Hz så är våglängden ca 50 mm, vilket tydlingen motsvarar höjden av ytterörat. Så denna sak är bestämd av vår fysiska utformning. Används axlar så kan längre våglängder användas.
Men de det var några forskare som hette Roffler och Butler som tydligen visade detta. Här en artikel som jag tror handlar om detta. Men orkar inte läsa den. Inte så att säga mitt ämne på engelska.
Länk!
Utifrån experimentet, hur vet man att ett noggrannt utformat vertikalt utstrålningsmönster inte kan göra högtalaren svårare att lokalisera? Nu går det kanske inte att göra så att det passar alla öron ovanför 7kHz beroende på de stora skillnaderna där öron emellan, men om det är så att hörseln även (eller kanske i huvudsak?) använder lägre frekvenser för att bedöma höjd när information om ljudets klangfärg finns i rummet (eller i hörselminnet) då kan man ju bara ta reda på det genom att skapa ett sådant vertikalt ustrålningsmönster i praktiken. Bygga en högtalare helt enkelt, utifrån de hypotetiska modeller man sammanställt.single_malt skrev:Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
single_malt skrev:Då och då stöter jag på påståenden på faktiskt som har med hörande av höjd att göra som tydligen härstammar från Ingvar Öhman. Senast i Cavemantråden
Dessa påståenden går ut på att koaxialhögtalare skulle vara lättare lättare för hörseln än vanliga högtalare att lokalisera och det skulle i sin tur leda till sämre kvalitet och färgningar på fantomprojektionen vid stereolyssning.
Baserat på vad jag vet så går en vanlig högtalare bra att lokalisera för hörseln. Förutsatt bredbandig signal lokaliseras ljudet till högtalarnas diskantelement. Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
Den intresserade kan läsa mer i "Vertical Localization of Sound from Multiway Loudspeakers"
här:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13406
Ett citat i allafall:Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Påståendena om att koaxialhögtalarens nackdelar när det kommer till kvaliteten på fantomprojektion ställer jag mig också undrande till. Särskilt när det kommer till förklaringen att det skulle bero på att de påstås vara lättare att lokalisera.
Som jag förstår Gunther Theiles avhandling "ON THE LOCALISATION IN THE SUPERIMPOSED SOUNDFIELD" är kvaliteten på fantomprojektionen tvärtom bättre ju bättre hörseln förmår lokalisera ljudkällorna.
Martin skrev:Kronkan skrev:Martin skrev:Om man tänker sig att öronen även använder klangfärgningen runt hela huvudet mot vardera öra och kombinerar ihop detta tillsammans med information om tidsskillnad och klangfärgsuppfattning från reflexer enligt "den andra metoden" så borde även öronen kunna höra vertikalt vid lägre frekvenser än 7kHz tänker jag. Kanske ner mot 1kHz?
Innan vi fortsätter så en enkel fråga. Gäller just detta inlägg att bestämma läge i lod eller vågplanet? Svaret är ju helt beroende på detta. I lodplanet så är det 7000 Hz. Detta bestäms av ytterörats storlek. Vid 7000 Hz så är våglängden ca 50 mm, vilket tydlingen motsvarar höjden av ytterörat. Så denna sak är bestämd av vår fysiska utformning. Används axlar så kan längre våglängder användas.
Men de det var några forskare som hette Roffler och Butler som tydligen visade detta. Här en artikel som jag tror handlar om detta. Men orkar inte läsa den. Inte så att säga mitt ämne på engelska.
Länk!
Ja, det är vertikalt hörande jag syftar på. Frågan var egentligen lite hypotetisk: alltså om andra metoden bidrar till att höra höjd, visst borde man då även kunna höra höjd vid lägre frekvenser än 7kHz. Ingvar bekräftade det med sin bedömning att 700-7000Hz var det mest betydelsefulla området.
IngOehman skrev:single_malt skrev:Då och då stöter jag på påståenden på faktiskt som har med hörande av höjd att göra som tydligen härstammar från Ingvar Öhman. Senast i Cavemantråden
Dessa påståenden går ut på att koaxialhögtalare skulle vara lättare lättare för hörseln än vanliga högtalare att lokalisera och det skulle i sin tur leda till sämre kvalitet och färgningar på fantomprojektionen vid stereolyssning.
Baserat på vad jag vet så går en vanlig högtalare bra att lokalisera för hörseln. Förutsatt bredbandig signal lokaliseras ljudet till högtalarnas diskantelement. Att bashögtalaren sitter bredvid(oftast under) diskanthögtalaren gör inte högtalaren mer svårlokaliserad för hörseln.
Den intresserade kan läsa mer i "Vertical Localization of Sound from Multiway Loudspeakers"
här:http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13406
Ett citat i allafall:Localization of the woofer was poor with synchronous presentation, and did not reach statistical significance. It seems that it is difficult to separate the two sources in the situation where high-frequency and low-frequency cues are presented simultaneously. As was shown previously by Morimoto et al. [20], the high-frequency source dominates in synchronous presentation.
Påståendena om att koaxialhögtalarens nackdelar när det kommer till kvaliteten på fantomprojektion ställer jag mig också undrande till. Särskilt när det kommer till förklaringen att det skulle bero på att de påstås vara lättare att lokalisera.
Som jag förstår Gunther Theiles avhandling "ON THE LOCALISATION IN THE SUPERIMPOSED SOUNDFIELD" är kvaliteten på fantomprojektionen tvärtom bättre ju bättre hörseln förmår lokalisera ljudkällorna.
Det Patrik Finn påstår härovan om vad jag skulle ha skrivit eller påstått är
från gravt förvrängt till helt osant. Något verkar göra att han inte vill att
folk skall läsa vad jag skrivit för att få veta vad jag menar - och därför
så uppvisar han svåra besatthetstendenser och gör sig till tolk för mina
texter och berättar för andra hur de skall uppfattas.![]()
Så den som vill veta hur diskussionen gick i verkligheten och vad jag på
riktigt har skrivit, vill jag hänvisa till tråden ifråga.
Jag tror ingen kommer att uppfatta att jag har uttalat mig på något sätt kritiskt mot koaxhögtalare.
IngOehman skrev:Och det övriga du skriver härovan får mig att tro att du inte förstod att det var de dynamiska (förändringsorsakade) mekanismerna som diskuterades i tråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster