Jag tycker aldrig det är intressant att jämföra system med varandra. Det
är mycket bättre att titta på ett i taget.
Att jämföra apparater med varandra, eller än värre - att tro att man
måste göra det för att kunna säga något om en av dem, är lika tokigt
som att anse att man inte kan veta vad man tyckte om en måltid man
just ätit om man inte får äta något annat som man kan jämföra med...
ftorsell skrev:IngOehman skrev:ftorsell skrev:Men jag hoppas du driver nu för det kommer aldrig gå att spela lika högt
I ett lite större rum som det går i en bilkupe med en sketen bas i en bil
Har det spelats över 180db vilket jag misstänker masserar sönder flertalet
Organ i kroppen
Över 180 dB betyder en peakmodulation om 28,3% av kupevolymen i en
riktning. Om en normal bilkupe har en volym om sisådär 4 m^2 = 4000
liter, så krävs alltså ett högtalarelement som kan pumpa 882 liter inåt
och 1579 liter utåt, alltså 2461 liter p-p.
Om det skall åstadkommas av ett element på 15" (ett sådant har typisk
en konarea på runt 800 cm^2) så krävs en p-p-slaglängd om dryga 30 m.
(Nollan slukades av tangentbordet = råkade ursprungligen skriva 3 meter.)
Någonstans börjar de flesta lugna ned sig med överdrifterna. Är det inte
dags för dig att börja göra det snart? Eller vad är målet med att påstå
sådana där dumheter?
- - -
Mina höftade uppskattningar är baserade på uppgifterna "en sketen bas"
och talet om "en bilkupe".
Om "en sketen bas" åsyftar något väsentligt större än 15" så tycker jag
att formuleringen är illa vald. Om "en bilkupe" åsyftar något annat, t ex
en specialbyggd minilåda runt elementet avsett att ge höga siffror vid en
tävling, så tycker jag igen att beskrivningen är mycket illa vald. Jag ut-
går ifrån att den som skriver bilkupe menar det, och att "en sketen bas"
åsyftar en ensam rimligt stor bas.
Och då talar vi alltså om flera meters slaglängd för att nå 180 dB. Därför
börjar jag ifrågasätta om ftorsell överhuvudtaget vet något om fysiken
som beskriver dessa saker, eller om han ens vet vad dB är.
Vh,
Oki jag ska vara ärlig jag är osäker på om man spelat 181.6 dB med en bas...
Det är väl klart att du skall vara ärlig när du skriver saker.
Jag föreslår att du från och med nu säger till varje gång som du skriver
saker utan att vara ärlig. Eller saker som på inte vet just något om.
Då kanske du slipper att någon annan behöver träda in och berätta att
det du skriver är uppåt väggarna fel.
Fast bäst vore förstås om du bara skrev sådana saker som du vet något
om. Tänk på att andra läser det du skriver. Att ta ansvar för det genom
att inte skriva saker som man inte vet är riktigt, är rimligt.
ftorsell skrev:...men man har nått över 180 db i bilarna massor av gånger men fler talet bilbasar som typ Kove 4x armageddon 12" klarar ialla fall runt 150db men jag ska leta upp hur högt man spelat med en bas
180 dB är 1000 gånger mera ljudeffekt än 150 dB, och med givna hög-
talare så kräver det minst 1000 gånger mera förstärkareffekt.
Om man spelar med ett ljudsystem som har en känslighet om 90 dB för
1 W in (vilket inte är en orimlig siffra för en bilbas som spelar i en kupe
(till skillnad från in i ett hanskfack - lånar det KXII

) så kräver 150 dB
en förstärkareffekt om 1 000 000 W.
180 dB kräver 1 000 000 000 Watt. En miljard watt är rätt så mycket.
Kort sagt - de där tävlingarna handlar inte om att mäta ljudtryck i några
normala bilkupeer. Och den som blir imponerade av siffrorna blir det bara
av okunskap.
150 dB (632 Pa) når man i vissa hifi-högtalare också. Inuti. Det är inte
speciellt bra konstruktioner dock. Högt ljudtryck i en liten kavitet är i
själva verket en rätt så dålig ide om ljudkvalitet är målet.
Men det allra intressantaste är kanske ändå att små element som regel
har mycket bättre potential att uppnå extremljudtryck om volymen man
gör det i är en fri variabel. Av alla element jag har konstruerat så är det
den lilla F38n (elementet som sitter i piM) som har den högst tryckfaktor
(närmare bestämt 179 Pa/V) och med det elementet man kan nå 150 dB
med en insignal om bara 3,5 volt RMS.

[Tycker alla elementtillverkare borde redovisa elementens tryckfaktor.]
Skapligt många stora bilbasar har en rätt låg tryckfaktor. Om man tittar
på t ex Kicker 07S18X2, Solo X som är 18" stort, kostar 15 000:- och
anförs tåla "upp till 10 000 W", så är tryckfaktorn bara... Nä, det gick
inte att hitta data på det överhuvudtaget!
ftorsell skrev:Kove basen nådde 148db men klarar mer om den får mer effekt en den fick. Vid testet

i bil då vill säga nu är ju ioförsig det en stor skillnad
På 150-180 dB
hur lång slag längd behöver man iö för att nå 148 dB
Om kupén är 4000l Och basen är ett 12" element?
Ungefär +/- 57 cm.
ftorsell skrev:En vild gissning är att man mäter spl runt i kring 60hz möjligen högre har ingen koll hur högt man får gå i frekvens vid spl
Okej. Det är för högt för att man skall kunna fullt ut tillgodogöra sig kavi-
tetseffekten. Dessutom blir mätningen inte entydig då eftersom man får
så olika resultat beroende på var man mäter.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).