Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 15:36

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet :D


Pratar du om Xmech eller Xmax?

Vad är VD för elementet?

Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.


Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist :wink:

Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det :D


Du vet alltså inget eller väldigt lite om elementet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57862
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-26 15:41

Hur bygger man något med ett element man inte har data på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Raukman
 
Inlägg: 624
Blev medlem: 2005-05-12
Ort: Gotland

Inläggav Raukman » 2013-01-26 15:41

Det ger ett Xmax på +/-20mm, enligt ett sätt att mäta.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Inläggav darkg » 2013-01-26 16:10

Nattlorden skrev:Hur bygger man något med ett element man inte har data på?


Han bygger inte själv, tror jag. (?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 16:14

Nattlorden skrev:Hur bygger man något med ett element man inte har data på?


Gjorde du några egna beräkningar på dina Toagen 1259 basar innan du byggde?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57862
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-26 16:19

MagnusÖstberg skrev:Gjorde du några egna beräkningar på dina Toagen 1259 basar innan du byggde?


Nej, inte på elementen, men lådorna räknade jag lite på för skoj skull.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 16:24

Ja, det behövs ju inte om man har ett koncept att följa.

Min fråga till Fredrik var mest för att han ger information som inte riktigt...addar upp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 16:33

Sunde skrev:
Alexi skrev:Jag tycker det är märkligt att det inte finns bilder innuti dessa "bilar" vart micen är placerad. Jag gissar att man skapar någon slags mycket liten tryckkammare och sätter micken inne i denna kammare.

Här är en "bil" som är den enda i världen som nått 180dB med ett element.
http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-spl-forum/95793-2-180db-cars-alan-hal.html

Betongbunker på hjul, känns mer korrekt.

Betongbunker på hjul stämmer nog bra. :)

Jag har läst någonstans att micken skall placeras längst ner till höger vid framrutan eller a-stolpen.


Nej det finns inga genvägar för dessa sjuka ljudtryck men det är möjligt
Även om det känns korkat :wink:

Jag kommer sikta på en mer normal dB i rummet vill väll kunna uppnå
Runt låga 130db+ musik :D :D :D

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 16:37

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet :D


Pratar du om Xmech eller Xmax?

Vad är VD för elementet?

Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.


Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist :wink:

Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det :D


Du vet alltså inget eller väldigt lite om elementet.


Få på detta forum kan något om element det gäller dig och mig Magnus
Du och andra tror att ni kan men ni kan bara en sak bra det är att gnälla som käringar.
Om du vill kan jag ge dig ett telefon nr till någon som kan bashögtalare vilket
Du bara tror du kan så kan han berätta hur man ska bygga en bas?


Mekanisk x Max 80mm är det
Senast redigerad av ftorsell 2013-01-26 17:10, redigerad totalt 2 gånger.

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 16:40

darkg skrev:
Nattlorden skrev:Hur bygger man något med ett element man inte har data på?


Han bygger inte själv, tror jag. (?)


Helt rätt jag bygger inte själv jag nöjer mig med att lyssna på ljudet som dessa trevliga högtalare levererar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 16:46

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet :D


Pratar du om Xmech eller Xmax?

Vad är VD för elementet?

Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.


Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist :wink:

Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det :D


Du vet alltså inget eller väldigt lite om elementet.


Få på detta forum kan något om element det gäller dig och mig Magnus
Du och andra tror att ni kan men ni kan bara en sak bra det är att gnälla som käringar.
Om du vill kan jag ge dig ett telefon nr till någon som kan bashögtalare vilket
Du bara tror du kan så kan han berätta hur man ska bygga en bas?


Du känner inte att du reagerade lite konstigt nu?

Men jag tar gärna telefonnummret så att man kan få fram elementets parametrar.

Jag känner att jag har hyffsad chans att förstå mig på dem ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-01-26 16:49

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet :D


Pratar du om Xmech eller Xmax?

Vad är VD för elementet?

Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.


Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist :wink:

Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det :D


Du vet alltså inget eller väldigt lite om elementet.


Få på detta forum kan något om element det gäller dig och mig Magnus
Du och andra tror att ni kan men ni kan bara en sak bra det är att gnälla som käringar.
Om du vill kan jag ge dig ett telefon nr till någon som kan bashögtalare vilket
Du bara tror du kan så kan han berätta hur man ska bygga en bas?


Mekanisk x Max 80mm är det

varför inte lägga upp T/S parametrarna för elementet i stället för att skriva en massa som kanske inte ens stämmer jag vet hur pissiga bilstereo element är och hur dom kuk mäter i mellan tillverkarna se bara på mds .

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 17:12

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:Nja men krasst om ino basen bara har ett x- Max på 33mm så pumpar Kove basen mer en dubbelt så mycket luft ialla fall plus att om ino basen är en tolva och mina Kove är femton tum så är det ju mer konarea där med
Så inte är ino basen något riktigigt ballt pröva och och kör med 24 Kove tolvor så kommer det hända lite mer i rummet :D


Pratar du om Xmech eller Xmax?

Vad är VD för elementet?

Du verkar ju ha ett datablad? När man tittar på bilder du lagt på elementet ser jag inte hur det kan slå 79mm linjärt och utöver det ha marginal mot Xmech.


Jag behöver inget data blad för Kove eftersom jag tar uppgifterna från konstruktören på dom Kove elementen har talspolen i magnet gapet i 79mm
Alltså talspolen lämnar aldrig magnet gapet på x-Max
Den har även 100% lindning i magnet gapet under 40mm slag längd vilket
Ger väldigt lite dist :wink:

Vd är inget jag känner till var har jag lyckats skrivit det :D


Du vet alltså inget eller väldigt lite om elementet.


Få på detta forum kan något om element det gäller dig och mig Magnus
Du och andra tror att ni kan men ni kan bara en sak bra det är att gnälla som käringar.
Om du vill kan jag ge dig ett telefon nr till någon som kan bashögtalare vilket
Du bara tror du kan så kan han berätta hur man ska bygga en bas?


Du känner inte att du reagerade lite konstigt nu?

Men jag tar gärna telefonnummret så att man kan få fram elementets parametrar.

Jag känner att jag har hyffsad chans att förstå mig på dem ;)



Sänder Peters nummer via pm till dig

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 17:15

ftorsell skrev:
Sänder Peters nummer via pm till dig
Det blir ju toppen det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 17:24

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
Sänder Peters nummer via pm till dig
Det blir ju toppen det.


Hans nummer är i din pm korg väntar även här på att du skriver vad du lärt
Dig av någon som kan :wink:


Mvh Fredrik

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 17:27

Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 17:28

paa skrev:
IngOehman skrev:Över 180 dB betyder en peakmodulation om 28,3% av kupevolymen i en
riktning.
Vh, iö

Beror det inte på frekvensen också?


Helt rätt :D

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 17:31

Wolfie skrev:
boom skrev:
tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.


+1

Har faktiskt bara en endaste gång hört riktigt snygg bas i en bil...
Det var dock dsp kompenserat förstås både på tonkurva och tidsmässigt.
Fast varför inte liksom.

Det spelades då med baselement från Boston Acoustics.

I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.

Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok :D
Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas :twisted:

Där kommer inte 4st Kove 15 tummare långt i jämförelse ;)



Vi har räknat lite hastigt och kan säga att 8st Kove 15"
Flyttar lika mycket luft som 26.2 ino 12" på det har inte ino basen den fina
Tight heten Kove basen har så jo Kove elementen ska teoretiskt kunna spela
Högre trots mindre antal element :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 17:46

Ja, det är inte lätt att sätta ord på ljudupplevelser :D

Vad hette KOVE baselementet?

Eftersom du gissat slaglängden på Ino-elementet får man väl snarare säga att ni gjort en hastig gissning ;) :D

Jag tror det är att jämföra äpplen och päron. Helt ovässentligt, man får välja det man tycker om. Och vara nöjd med det. De där basarna är nog byggda kolossalt olika och har vitt skillda målsättningar i sin konstruktion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3059
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2013-01-26 18:25

ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 18:44

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
Sänder Peters nummer via pm till dig
Det blir ju toppen det.


Hans nummer är i din pm korg väntar även här på att du skriver vad du lärt
Dig av någon som kan :wink:


Mvh Fredrik


Nu har jag pratat med honom. Det var väldigt trevligt, och han kommer skicka över parametrarna. Jag tänker inte publicera dem här och det är bara för att jag lovat det. Han är är inte mätnissen, utan den delen har han kompanjoner till.

Jag kan konstatera iallafall att Komoroks bassystem och Fredriks har lite olika inriktning och målsättning och jag tror att det är helt fel att jämföra dem. Mitt egna system har väl mer likheter åt Komoroks, men förr var det nog viktat mer som Fredriks.

Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna. En prestigefri och trevlig kille som bygger det han tror på och inte är så fokuserad på vad andra gör.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 18:56

Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.


Ja kanske var otydlig 40.000watt ca 40 kW kanske jag skulle skrivit om man ska va petig :wink:

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2010-12-20

Inläggav single_malt » 2013-01-26 18:57

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
Sänder Peters nummer via pm till dig
Det blir ju toppen det.


Hans nummer är i din pm korg väntar även här på att du skriver vad du lärt
Dig av någon som kan :wink:


Mvh Fredrik


Nu har jag pratat med honom. Det var väldigt trevligt, och han kommer skicka över parametrarna. Jag tänker inte publicera dem här och det är bara för att jag lovat det. Han är är inte mätnissen, utan den delen har han kompanjoner till.

Jag kan konstatera iallafall att Komoroks bassystem och Fredriks har lite olika inriktning och målsättning och jag tror att det är helt fel att jämföra dem. Mitt egna system har väl mer likheter åt Komoroks, men förr var det nog viktat mer som Fredriks.

Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna. En prestigefri och trevlig kille som bygger det han tror på och inte är så fokuserad på vad andra gör.

Trevligt initiativ Magnus! Jag tycker inte heller att Fredriks system och Komoroks är intressant att jämföra.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-01-26 19:02

Jag tycker aldrig det är intressant att jämföra system med varandra. Det
är mycket bättre att titta på ett i taget.

Att jämföra apparater med varandra, eller än värre - att tro att man
måste göra det för att kunna säga något om en av dem, är lika tokigt
som att anse att man inte kan veta vad man tyckte om en måltid man
just ätit om man inte får äta något annat som man kan jämföra med... ;)

ftorsell skrev:
IngOehman skrev:
ftorsell skrev:Men jag hoppas du driver nu för det kommer aldrig gå att spela lika högt
I ett lite större rum som det går i en bilkupe med en sketen bas i en bil
Har det spelats över 180db vilket jag misstänker masserar sönder flertalet
Organ i kroppen :wink:

Över 180 dB betyder en peakmodulation om 28,3% av kupevolymen i en
riktning. Om en normal bilkupe har en volym om sisådär 4 m^2 = 4000
liter, så krävs alltså ett högtalarelement som kan pumpa 882 liter inåt
och 1579 liter utåt, alltså 2461 liter p-p.

Om det skall åstadkommas av ett element på 15" (ett sådant har typisk
en konarea på runt 800 cm^2) så krävs en p-p-slaglängd om dryga 30 m.
(Nollan slukades av tangentbordet = råkade ursprungligen skriva 3 meter.)

Någonstans börjar de flesta lugna ned sig med överdrifterna. Är det inte
dags för dig att börja göra det snart? Eller vad är målet med att påstå
sådana där dumheter?

- - -

Mina höftade uppskattningar är baserade på uppgifterna "en sketen bas"
och talet om "en bilkupe".

Om "en sketen bas" åsyftar något väsentligt större än 15" så tycker jag
att formuleringen är illa vald. Om "en bilkupe" åsyftar något annat, t ex
en specialbyggd minilåda runt elementet avsett att ge höga siffror vid en
tävling, så tycker jag igen att beskrivningen är mycket illa vald. Jag ut-
går ifrån att den som skriver bilkupe menar det, och att "en sketen bas"
åsyftar en ensam rimligt stor bas.

Och då talar vi alltså om flera meters slaglängd för att nå 180 dB. Därför
börjar jag ifrågasätta om ftorsell överhuvudtaget vet något om fysiken
som beskriver dessa saker, eller om han ens vet vad dB är.


Vh,


Oki jag ska vara ärlig jag är osäker på om man spelat 181.6 dB med en bas...

Det är väl klart att du skall vara ärlig när du skriver saker.

Jag föreslår att du från och med nu säger till varje gång som du skriver
saker utan att vara ärlig. Eller saker som på inte vet just något om.

Då kanske du slipper att någon annan behöver träda in och berätta att
det du skriver är uppåt väggarna fel.

Fast bäst vore förstås om du bara skrev sådana saker som du vet något
om. Tänk på att andra läser det du skriver. Att ta ansvar för det genom
att inte skriva saker som man inte vet är riktigt, är rimligt.

ftorsell skrev:...men man har nått över 180 db i bilarna massor av gånger men fler talet bilbasar som typ Kove 4x armageddon 12" klarar ialla fall runt 150db men jag ska leta upp hur högt man spelat med en bas

180 dB är 1000 gånger mera ljudeffekt än 150 dB, och med givna hög-
talare så kräver det minst 1000 gånger mera förstärkareffekt.

Om man spelar med ett ljudsystem som har en känslighet om 90 dB för
1 W in (vilket inte är en orimlig siffra för en bilbas som spelar i en kupe
(till skillnad från in i ett hanskfack - lånar det KXII ;)) så kräver 150 dB
en förstärkareffekt om 1 000 000 W.

180 dB kräver 1 000 000 000 Watt. En miljard watt är rätt så mycket.

Kort sagt - de där tävlingarna handlar inte om att mäta ljudtryck i några
normala bilkupeer. Och den som blir imponerade av siffrorna blir det bara
av okunskap.

150 dB (632 Pa) når man i vissa hifi-högtalare också. Inuti. Det är inte
speciellt bra konstruktioner dock. Högt ljudtryck i en liten kavitet är i
själva verket en rätt så dålig ide om ljudkvalitet är målet.

Men det allra intressantaste är kanske ändå att små element som regel
har mycket bättre potential att uppnå extremljudtryck om volymen man
gör det i är en fri variabel. Av alla element jag har konstruerat så är det
den lilla F38n (elementet som sitter i piM) som har den högst tryckfaktor
(närmare bestämt 179 Pa/V) och med det elementet man kan nå 150 dB
med en insignal om bara 3,5 volt RMS. ;)

[Tycker alla elementtillverkare borde redovisa elementens tryckfaktor.]

Skapligt många stora bilbasar har en rätt låg tryckfaktor. Om man tittar
på t ex Kicker 07S18X2, Solo X som är 18" stort, kostar 15 000:- och
anförs tåla "upp till 10 000 W", så är tryckfaktorn bara... Nä, det gick
inte att hitta data på det överhuvudtaget! ;)

ftorsell skrev:Kove basen nådde 148db men klarar mer om den får mer effekt en den fick. Vid testet :wink: i bil då vill säga nu är ju ioförsig det en stor skillnad
På 150-180 dB
hur lång slag längd behöver man iö för att nå 148 dB
Om kupén är 4000l Och basen är ett 12" element?

Ungefär +/- 57 cm.

ftorsell skrev:En vild gissning är att man mäter spl runt i kring 60hz möjligen högre har ingen koll hur högt man får gå i frekvens vid spl

Okej. Det är för högt för att man skall kunna fullt ut tillgodogöra sig kavi-
tetseffekten. Dessutom blir mätningen inte entydig då eftersom man får
så olika resultat beroende på var man mäter.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-01-26 21:12, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3059
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2013-01-26 19:04

ftorsell skrev:
Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.


Ja kanske var otydlig 40.000watt ca 40 kW kanske jag skulle skrivit om man ska va petig :wink:

Ok. Det var inte för att göra mig lustig - jag trodde faktiskt att du menade allvar. Det kan ju har varit nåt generellt för bilsteg eller nåt att man översatte till kg för att jämföra effekten tänkte jag...

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2013-01-26 19:04

ftorsell skrev:
Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.


Ja kanske var otydlig 40.000watt ca 40 kW kanske jag skulle skrivit om man ska va petig :wink:


För att vara petig så är det långt ifrån att vara en bil med.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2013-01-26 19:21

Vore intressant att veta hur mycket ljudtrycket skulle sjunka om man plockade ut allt ur den där bilen som kan spela 180 dB och stoppade in grejerna i ett normalstort vardagsrum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30028
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-26 19:44

Det är typ inte mer än en tonstöt som det pallar det, runt 5 sek.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 19:46

Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.


Ja kanske var otydlig 40.000watt ca 40 kW kanske jag skulle skrivit om man ska va petig :wink:

Ok. Det var inte för att göra mig lustig - jag trodde faktiskt att du menade allvar. Det kan ju har varit nåt generellt för bilsteg eller nåt att man översatte till kg för att jämföra effekten tänkte jag...


Var en dum angivelse av mig :wink:

ftorsell
 
Inlägg: 1195
Blev medlem: 2005-07-22

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 19:50

tvett skrev:
ftorsell skrev:
Stranne skrev:
ftorsell skrev:
Alexi skrev:Inser du hur gigantisk skillnaden är mellan 150dB och 180dB?
En fördubbling av ljudtrycket är 3dB. Om man kan nå 150dB med 10'000W, så behöver man 10'000'000W (TIO MILJONER WATT) för att nå 180dB.


För att nå 180 dB i bil behövs ca 40 kilo ren effekt långt ifrån din teori alltså
:wink:

40 kilo effekt? Hur menar du nu? Jag trodde att man mätte effekt i
energi per tidsenhet och inte i vikt, men jag har haft fel förr.


Ja kanske var otydlig 40.000watt ca 40 kW kanske jag skulle skrivit om man ska va petig :wink:


För att vara petig så är det långt ifrån att vara en bil med.


Ja visst är det så men men jag gillar ett bilbygge som sitter i en gammal doge royal en 50 tals bil från Gävle trakten han spelar väl närmre 150db
Musik med dörrarna öppna har för mig han har 15" i kickpanelerna på golvet i fram och den bilen körs till och från tävlingar och utställningar och en trevlig herre som äger den dessutom :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Byron och 37 gäster