phloam skrev:Är du audiofil eller?
Man kan inbilla sig mycket, sant, men poängen var att om skillnaderna är så små att de mycket lätt kan vara inbillning - hur stor praktisk betydelse har sådana småfel?
Blindtest används väl just för att säkerställa att väldigt små fel inte beror på inbillning? Stora fel som är uppenbara och odiskutabla har stor betydelse för musikupplevelsen i praktiken, mycket större än de "fel" som måste bindtestas för att säkerställas.
Att folk kan inbilla sig vad som helst behöver ju inte säkerställas
Kanske är det så att möjligheten att få inbilla sig saker är bra för musikupplevelsen? *ny tråd*
Ja det skulle jag utan tvekan klassificera mig själv som.
Vid små fel så håller jag med om att det kan finnas större viktigare fel att ta tag i först, men vill man ha en högklassig återgivning så förespråkar jag att man fixar samtliga fel, i den mån man kan dvs.
Folk underskattar hur mycket påverkan placebo har. Även riktigt stora skillnader kan missas om man inte lyssnar efter dem och riktigt stora skillnader kan höras som inte finns där.
Vi har ju sett exempel på det forum på folk som fasvänt ena högtalaren eller kört med delningen 10ggr högre än vad de vetat om. Trots detta har de lyssnat utan att reflektera över att något är fel. Och detta är vad jag skulle klassificera som mycket stora fel.
Mao kan man helt undgå stora fel i återgivningen om man vet om dem. När man väl upptäckt dem(tex fått dem utpekade för sig) så är de mycket tydliga.
Sen har vi andra sidan med folk som skulle kunna satsat sin högra hand på ett det blev bättre ljud med en annan USB-kabel till DACen och som totalt misslyckats med att ta ut detta i ett blindtest.
Ena sekunden är det "dag och natt skillnad". "Mer dynamik" "kan spela dubbelt så högt med mindre dist!!" osv. och sen i andra stunden så hör de ingen skillnad alls.
Min poäng är att du aldrig kan veta exakt vad du hör och vad du tror att du hör så länge som du inte blindtestar.
Blindtest handlar mao inte om nördar som försöker hitta små obetydelsefulla detaljer att gnälla på för skoj skull. Det handlar om att ta reda på vad du hör och vad du inbillat dig att du hör.
Örat är ett väldigt exakt instrument, men bara om det används på rätt sätt. I kombinatination med de andra sinnerna kan det bli helfel. Kolla tex på McGurk effekten. Alla som gått på den måste väl inse att de inte kan lita på allt de hör?
edit: stavning.se