ftorsell skrev:Wolfie skrev:boom skrev:tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.
+1
Har faktiskt bara en endaste gång hört riktigt snygg bas i en bil...
Det var dock dsp kompenserat förstås både på tonkurva och tidsmässigt.
Fast varför inte liksom.
Det spelades då med baselement från Boston Acoustics.
I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.
Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok

Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas
Där kommer inte 4st Kove 15 tummare långt i jämförelse

Vi har räknat lite hastigt och kan säga att 8st Kove 15"
Flyttar lika mycket luft som 26.2 ino 12" på det har inte ino basen den fina
Tight heten Kove basen har så jo Kove elementen ska teoretiskt kunna spela
Högre trots mindre antal element

Jag trodde det var 4st 15 tummare du skulle köra på
4st kommer inte i närheten av 24st 12" element
Räknar man lite snabbt.
Sd för en 15" ~830 cm2
Sd för en 12" ~480 cm2
Ett förhållande på ~1,73.
Vi leker att w-121 och Kove 15" har samma Xmaxlin (vilket jag tror man kan anta).
Kove´s konstruktör anger +- 20mm för 15 tummaren.
Ingvar har väl inte angett detta direkt, men det borde ligga i samma härad. Men o andra sidan kan man väl räkna lägre där för säkerhets skull. Säg att vi räknar som XLS basen med +-12,5 mm.
För att matcha 24st w-121 behöver du alltså 14 st Kove 15" om den linjära slaglängden är lika för båda elementen.
Räknar vi ner w-121 till Xmaxlin +-12,5 mm så krävs det 8,67 Kove 15" för att matcha 24st w-121.
Hävdar fortfarande att 24st w-121 (eller Peerless XLS) är brutalare på alla sätt och vis
Oavsett om du kör med 8 eller 4st 15".
Har du hört Ino´s w-121 någon gång?
Grymt välspelande bas-element.
Skulle vara kul att höra Koves element någon gång också.
Hoppas att Magnus delar med sig av sina intryck utav 10" tummaren när den anländer