Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 22:34

StefanL skrev:Det är svårt att hänga med i om vad denna tråd egentligen handlar om.

Att Kove är det bästa sedan skivat bröd undgår inte, en allt det andra fattar jag inte.

Nej Kove är inte det bästa som finns men dom är prisvärda för det dom gör
Skulle jag säga. Och dom passar mig som handen i handsken :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 22:37

miaber skrev:
ftorsell skrev:Den här tråden är faktiskt helt makalös skulle jag skriva att Kove basen
Hade 1m linjär slag längd skulle flera skriva att ino gulli gull basen hade 1 km lång slag längd kom igen nu grabbar ino basen är inte den bästa basen som finns det är inte Kove basen heller men men känns som jag måste sluta
Skriva om detta då det tar på min energi för hårt jag börjar bli gammal :wink:

:oops: ligger nog något i vad du säger där. 8)

Ja lite ialla fall skulle vara kul att ställa ett gäng olika basar i vettiga lådor
Och växla imellan och se hur dom låter oavsett verkningsgrad slag längd
Utan bara lyssna på vad vilken bas man gillar bäst :D som person då :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 22:42

DVD-ai skrev:Nu läser ni Magnus inlägg som krattor båda två, läs om läs rätt... :lol:

Skulle nog säga att vi läser varandras inlägg som krattor allihop
Och vi missförstår varandra mer eller mindre hela tiden
En rejäl soppa som inte kommer ge någon något vettigt men det är väl det man gör på det här forumet :D :D Retas med varandra är ju alltid kul :P

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-01-27 23:04

MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:Klistrar in ett inlägg sen förra gången liknande diskussion var uppe:
Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle räkna w121 som 32mm p-p för övrigt!

Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.

Ja, det inlägget gjorde jag nog när någon angivit fantasisiffror för det elementets slaglängd. Det är ett bra dimensionerat 12" element, men en del tror att det är världens frälsare :D

Nu hänger jag inte med. Är 33mm p-p fantasisiffror? Du skriver ju själv 32mm i inlägget ovanför.

Nä, folk har framför +/-25 mm förr som användbar slaglängd. Det är det som varit befängt.

Jag vill egentligen inte bidra med bränsle till denna något irriterade debatt, men undrar ändå lite över det jag fetat ovan.
Är det verkligen "befängt" med +/- 25 mm användbar slaglängd för W121?

LMS5400 brukar (på de ställen jag sett att folk skriver om dem) oftast anges med ett X-max på +/- 38 mm (70 % av BL), trots att geometrisk X-max är under +/- 34 mm. Det finns även andra seriösa tillverkare som anger X-max längre än geometrisk X-max, t.ex. italienska B&C. Om en tillverkare lyckas ta fram ett element som beter sig snyggt utanför dess linjära slaglängd så är väl det intressant att veta och något som användarna borde ta hänsyn till vid eventuella jämförelser med annat? I ett gammalt inlägg skrev Ingvar:

IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.

Om distorsionen inte genererar hörbara problem vid +/- 25 mm, varför är det då fel att ange det som "användbar slaglängd", även om geometrisk X-max sannolikt är kortare?

Om jag får välja mellan ett element med +/- 10 mm geometrisk X-max som ger låg och trevlig dist även vid +/- 20 mm slaglängd, respektive ett element med 20 mm geometrisk X-max som distar illa redan vid +/- 10 mm slagdlängd, så vet i.a.f. jag vilket jag skulle välja. :) (Alla andra parametrar jämförbara)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-28 00:10

Kitchenmaster skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:Klistrar in ett inlägg sen förra gången liknande diskussion var uppe:
Naqref skrev:

Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.

Ja, det inlägget gjorde jag nog när någon angivit fantasisiffror för det elementets slaglängd. Det är ett bra dimensionerat 12" element, men en del tror att det är världens frälsare :D

Nu hänger jag inte med. Är 33mm p-p fantasisiffror? Du skriver ju själv 32mm i inlägget ovanför.

Nä, folk har framför +/-25 mm förr som användbar slaglängd. Det är det som varit befängt.

Jag vill egentligen inte bidra med bränsle till denna något irriterade debatt, men undrar ändå lite över det jag fetat ovan.

LMS5400 brukar (på de ställen jag sett att folk skriver om dem) oftast anges med ett X-max på +/- 38 mm (70 % av BL), trots att geometrisk X-max är under +/- 34 mm. Det finns även andra seriösa tillverkare som anger X-max längre än geometrisk X-max, t.ex. italienska B&C. Om en tillverkare lyckas ta fram ett element som beter sig snyggt utanför dess linjära slaglängd så är väl det intressant att veta och något som användarna borde ta hänsyn till vid eventuella jämförelser med annat? I ett gammalt inlägg skrev Ingvar:

IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Ino W121 är faktiskt ungefär 5 cm. Även i praktiken kan man konstatera att man vid slaglängdsutnyttjande i den graden fortfarande inte hör klagomål om hörbar distorsion från lyssnarna, fast mätbar är den förstås.

Om distorsionen inte genererar hörbara problem vid +/- 25 mm, varför är det då fel att ange det som "användbar slaglängd", även om geometrisk X-max sannolikt är kortare?

Om jag får välja mellan ett element med +/- 10 mm geometrisk X-max som ger låg och trevlig dist även vid +/- 20 mm slaglängd, respektive ett element med 20 mm geometrisk X-max som distar illa redan vid +/- 10 mm slagdlängd, så vet i.a.f. jag vilket jag skulle välja. :) (Alla andra parametrar jämförbara)

Ett mycket klokt inlägg :-)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-28 00:24

ftorsell skrev:
StefanL skrev:Det är svårt att hänga med i om vad denna tråd egentligen handlar om.

Att Kove är det bästa sedan skivat bröd undgår inte, en allt det andra fattar jag inte.

Nej Kove är inte det bästa som finns men dom är prisvärda för det dom gör
Skulle jag säga. Och dom passar mig som handen i handsken :D

Och det är jätteskoj, alltid kul när vi hittar saker som vi är nöjda med.

Men jag förstår inte varför ino (än en gång) skall in i debatten, de har helt olika tillämpningsområden, fast jag antar att det är för märket är tacksamt att hacka på för snabb respons här faktiskt.

Jag läser hellre om ditt projekt och är nyfiken på mätningar på stegen.

Eller byggbilder, de är absolut roligast.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-28 01:26

StefanL skrev:Men jag förstår inte varför ino (än en gång) skall in i debatten, de har helt olika tillämpningsområden, fast jag antar att det är för märket är tacksamt att hacka på för snabb respons här faktiskt.

Du kanske ska börja med att fråga de "inoiter" som drog in INO i tråden :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 01:29

Kitchenmaster skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Naqref skrev:

Att det finns de som uppger en längre användbar slaglängd för LMS än korgen kan hantera kan vi väl lämna därhän?

Det var ju ett inte lite styrt exempel du kom med i övrigt. Jag kan inte säga emot dig på någon punkt, borde jag kunna det? Jag har att välja mellan något du anser inte distar så farligt och något som distar mer 8O

Hoppas för guds skull att jag får göra något annat val än du lägger upp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 01:33

single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:
single_malt skrev:
Naqref skrev:

Ja, vi tycker båda att det är rimligt.

Magnus, Som jag förstår Naqref så skriver han att Ino w-121 och xls- identisk pumpkapacitet. Kan vi vara överens om det? Läs sedan i databladet för xls-12.
Om du anser att jag missförstår något, kan du förklara vad? Spydigheter är inte din paradgren.. :wink:

Både jag och Naqref anser att databladet för XLS är för konservativt.

Kunde du inte se den kopplingen?
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-28 06:43

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-01-28 08:28

ftorsell skrev:
Wolfie skrev:
boom skrev:
tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.

+1

Har faktiskt bara en endaste gång hört riktigt snygg bas i en bil...
Det var dock dsp kompenserat förstås både på tonkurva och tidsmässigt.
Fast varför inte liksom.

Det spelades då med baselement från Boston Acoustics.

I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.

Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok :D
Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas :twisted:

Där kommer inte 4st Kove 15 tummare långt i jämförelse ;)

Vi har räknat lite hastigt och kan säga att 8st Kove 15"
Flyttar lika mycket luft som 26.2 ino 12" på det har inte ino basen den fina
Tight heten Kove basen har så jo Kove elementen ska teoretiskt kunna spela
Högre trots mindre antal element :D

Jag trodde det var 4st 15 tummare du skulle köra på ;)
4st kommer inte i närheten av 24st 12" element ;)

Räknar man lite snabbt.
Sd för en 15" ~830 cm2
Sd för en 12" ~480 cm2
Ett förhållande på ~1,73.

Vi leker att w-121 och Kove 15" har samma Xmaxlin (vilket jag tror man kan anta).
Kove´s konstruktör anger +- 20mm för 15 tummaren.
Ingvar har väl inte angett detta direkt, men det borde ligga i samma härad. Men o andra sidan kan man väl räkna lägre där för säkerhets skull. Säg att vi räknar som XLS basen med +-12,5 mm.

För att matcha 24st w-121 behöver du alltså 14 st Kove 15" om den linjära slaglängden är lika för båda elementen.

Räknar vi ner w-121 till Xmaxlin +-12,5 mm så krävs det 8,67 Kove 15" för att matcha 24st w-121.

Hävdar fortfarande att 24st w-121 (eller Peerless XLS) är brutalare på alla sätt och vis ;)
Oavsett om du kör med 8 eller 4st 15".

Har du hört Ino´s w-121 någon gång?
Grymt välspelande bas-element.
Skulle vara kul att höra Koves element någon gång också.
Hoppas att Magnus delar med sig av sina intryck utav 10" tummaren när den anländer :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 08:32

single_malt skrev:Du kanske ska börja med att fråga de "inoiter" som drog in INO i tråden :wink:

Nu var det trådskaparen själv som börja göra jämförelser (som kanske kan betraktas avslutade nu?). "Inoiterna" i tråden lyckades låta bli att prata ino i 32 sidor, varav flera riktigt bra poster av Ingvar. Så om du håller din ömma tå utanför tråden, så minskar risken högst uppenbart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 08:34

Grym tråd.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-28 11:46

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Du kanske ska börja med att fråga de "inoiter" som drog in INO i tråden :wink:

Nu var det trådskaparen själv som börja göra jämförelser (som kanske kan betraktas avslutade nu?). "Inoiterna" i tråden lyckades låta bli att prata ino i 32 sidor, varav flera riktigt bra poster av Ingvar. Så om du håller din ömma tå utanför tråden, så minskar risken högst uppenbart.

Nja första inlägget som jag kan se där ino åsyftades men inte sas rakt ut var ju inlägget där det skrevs att Komoroks bassystem skulle vara bättre (vilket det kanske är lägger inga värderingar i det). Senare kom det ett inlägg om vad för basar som satt i detta monstersystem.

Det var mao inte ftorsell som drog in ino.

Kan tycka att detta är en ganska lång tråd med en massa personer som hackar på en kille och han i sin tur försöker försvara sig så gott han kan.

Förstår inte varför det ska behöva vara så hård stämning stundtals om något så banalt som hifi :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 12:24

Beakungen skrev:Nja första inlägget som jag kan se där ino åsyftades men inte sas rakt ut var ju inlägget där det skrevs att Komoroks bassystem skulle vara bättre (vilket det kanske är lägger inga värderingar i det).

Det skrevs väl bara (av Wolfie) att han skulle vilja höra Komoroks. Och där stod inget om Ino, det är ju enbart implicit, sen frågade TS om jämförelse på elementen. Och den jämförelsen är i princip inte avslutade ännu.

Kan tycka att detta är en ganska lång tråd med en massa personer som hackar på en kille och han i sin tur försöker försvara sig så gott han kan.

Det är väl ingen som HACKAT. Snarare som velat rädda honom ifrån något (potentiellt) dumt.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-28 12:34

Nattlorden skrev:
Beakungen skrev:Nja första inlägget som jag kan se där ino åsyftades men inte sas rakt ut var ju inlägget där det skrevs att Komoroks bassystem skulle vara bättre (vilket det kanske är lägger inga värderingar i det).

Det skrevs väl bara (av Wolfie) att han skulle vilja höra Komoroks. Och där stod inget om Ino, det är ju enbart implicit, sen frågade TS om jämförelse på elementen. Och den jämförelsen är i princip inte avslutade ännu.

Det är väl ingen som HACKAT. Snarare som velat rädda honom ifrån något (potentiellt) dumt.

Mnja nu har jag dubbelkollat två gånger. Det står mer än så faktiskt.

Vet inte varför det läses så konstigt ibland på detta forum? :)

Nu vill han dessutom inte bli räddad. Detta bygge är något han vill göra. Men på många här så verkar han inte få lov att göra det för att det är dumt?!

Kanske är det så att den del tror de är hans mamma/pappa? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 12:40

Beakungen skrev:Mnja nu har jag dubbelkollat två gånger. Det står mer än så faktiskt.

Det står:

Wolfie skrev:Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok :D
Där kan man med största sannolikhet snacka om välartikulerad bas med tryck om får dem flesta bilinstallationer att skämmas :twisted:

* Inte ett ord om Ino, det är implicit

* Det är konstaterat senare att kommentaren om 4st Kove är korrekt, däremot har TS 8, inte 4.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-28 12:49

Nattlorden skrev:
Beakungen skrev:Mnja nu har jag dubbelkollat två gånger. Det står mer än så faktiskt.

Det står:

Wolfie skrev:Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok :D

* Inte ett ord om Ino, det är implicit

* Det är konstaterat senare att kommentaren om 4st Kove är korrekt, däremot har TS 8, inte 4.

Är inte det senare en jämförelse?

Aja vem bryr sig egentligen. Kan bara tycka det är sjukt löjligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 12:59

Precis. Varför då ägna tid åt det, hjälp mig övertala TS att komma med lite fler bilder istället!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-28 13:06

Nattlorden skrev:Precis. Varför då ägna tid åt det, hjälp mig övertala TS att komma med lite fler bilder istället!

Ja det håller jag med om! Massor med bilder vill vi ha Fotrsell :-D

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-01-28 14:27

Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:Precis. Varför då ägna tid åt det, hjälp mig övertala TS att komma med lite fler bilder istället!

Ja det håller jag med om! Massor med bilder vill vi ha Fotrsell :-D

Jajjemän! Väntar!

Gimli: Certainty of death. Small chance of success. What are we waiting for?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-28 14:27

Wolfie skrev:

Räknar man lite snabbt.
Sd för en 15" ~830 cm2
Sd för en 12" ~480 cm2

Vi leker att w-121 och Kove 15" har samma Xmaxlin (vilket jag tror man kan anta).
Ingvar har väl inte angett detta direkt, men det borde ligga i samma härad. Men o andra sidan kan man väl räkna lägre där för säkerhets skull. Säg att vi räknar som XLS basen med +-12,5 mm.

För att matcha 24st w-121 behöver du alltså 14 st Kove 15" om den linjära slaglängden är lika för båda elementen.

Räknar vi ner w-121 till Xmaxlin +-12,5 mm så krävs det 8,67 Kove 15" för att matcha 24st w-121.

Hävdar fortfarande att 24st w-121 (eller Peerless XLS) är brutalare på alla sätt och vis ;)

Hoppas att Magnus delar med sig av sina intryck utav 10" tummaren när den anländer :D

Bra och sakligt inlägg, kompletterat med egna åsikter! Äntligen :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-01-28 14:34

ftorsell skrev:
Lazyworm skrev:
ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg
Som viker sig effekt mässigt först

Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.

När passar det dig då?

Hur blev det med det här då?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-29 01:23

Wolfie skrev:
ftorsell skrev:
Wolfie skrev:
boom skrev:
tvett skrev:Det är billjudskänslan du vill åt helt enkelt. Men med bragging rights.
= skit ljud utan dsp kompensering har hört så kallade sq byggen som har låtit som en kåt tjur bara bröl.

+1

Har faktiskt bara en endaste gång hört riktigt snygg bas i en bil...
Det var dock dsp kompenserat förstås både på tonkurva och tidsmässigt.
Fast varför inte liksom.

Det spelades då med baselement från Boston Acoustics.

I övrigt vette katten om jag hört några bilbas element som lirat riktigt snyggt. Högt, ja, men det är ju liksom bara en liten liten del av upplevelsen.

Ser däremot fram emot en lyssning hemma hos Komorok :D

Vi har räknat lite hastigt och kan säga att 8st Kove 15"
Flyttar lika mycket luft som 26.2 ino 12" på det har inte ino basen den fina
Tight heten Kove basen har så jo Kove elementen ska teoretiskt kunna spela
Högre trots mindre antal element :D

Räknar man lite snabbt.
Sd för en 15" ~830 cm2
Sd för en 12" ~480 cm2

Ino prylar saknar live känsla det är för mjukt och gosigt vilket inte jag tycker
Musik är i verkligheten :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-29 01:26

-Palle- skrev:
ftorsell skrev:
Lazyworm skrev:
ftorsell skrev:men som jag sagt tidigare vi kan väl mäta ett Kove 2000 pro mot ett rs 2000 så får vi se vilket steg

Det låter som en kul ide, om du står för Kove-stegen så kan vi mäta effekt och distortion och jämföra stegen.

När passar det dig då?

Ja det är ju bara boka en dag så kör vi ett kraft test på lågbas delen så får vi se hur mycket kraft rs2000 har i lågbas området under fast last i 5 sekunder
Mot Kove steget :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-29 01:27

Nä, du har självklart valt det som passar dig bäst i basväg. Det kommer bli potent och bra. Lagom för dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-29 10:50

Det behövs fler bilder!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-29 14:47

ftorsell skrev:Ino prylar saknar live känsla det är för mjukt och gosigt vilket inte jag tycker
Musik är i verkligheten :D

Ja jag är helt övertygad om att du får mer "stampa takten känsla" och lättare att följa basgångarna med Kove så kör på.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-29 15:40

ftorsell skrev:
-Palle- skrev:
ftorsell skrev:
Lazyworm skrev:

När passar det dig då?

Ja det är ju bara boka en dag så kör vi ett kraft test på lågbas delen så får vi se hur mycket kraft rs2000 har i lågbas området under fast last i 5 sekunder

Lågbasområdet? Men effektuttaget har ju inget att... 5 sekunder!? Men har vi inte redan..?

Äh, skit samma, det har redan varit uppe en gång tidigare.

Jag ser fram emot distmätningarna.

I övrigt håller jag men Magnus.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-29 17:27

StefanL skrev:
ftorsell skrev:
-Palle- skrev:Hur blev det med det här då?
Lågbasområdet? Men effektuttaget har ju inget att... 5 sekunder!? Men har vi inte redan..?

Äh, skit samma...
Mmm. var nog just därför det inte blev/blir något av det där...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi