För en tid sedan köpte jag nya (nåja) högtalare igen, denna gång PMC FB1+. Jag köpte dem ohörda, baserat på positiva recensioner och ett attraktivt pris. Jag vet att det är okonventionellt förfarande här på faktiskt, men jag tycker att det är lite kul att köpa grisen i säcken…
Nåväl. Högtalaren har i grunden många goda egenskaper och några mindre goda. Till de goda hör en bra botten för en tvåvägare. Musik levereras med tyngd och pondus, där saknas inget eller litet för mina behov. För er infrabasknarkare är det förstås för vekt…
Även nedre mellanregister låter bra och hänger ihop väl med basområdet. Sedan börjar problemen. Registren verkade inte helt hänga ihop och ljudbilden är något ”suddig”. Rummet tänker ni nu! Nej, den förklaringen duger inte, även om rummet har viss betydelse i detta fall. Mina tidigare Gurus var mer detaljerade, lite som frisk porlande vårbäck jämförts PMC: s lite murriga heltäckningsmattekaraktär. För att hårdra det.
Så vad var problemet?
Jag gjorde en mätning med XTZ room analyzer och skickade till en god vän som tittade på resultatet. Han gillade inte frekvenskurvan i diskantområdet som visar en tydlig höjning. Vi resonerade fram och tillbaka och kom överens om att ses hemma hos honom för fler mätningar. Därefter skulle vi titta på möjligheten att konstruera ett nytt filter för att åstadkomma en jämnare frekvensgång.
Efter några timmars mätning och lyssning med hjälp av en 31 bands eaualizer hittade vi ett resultat som vi var nöjda med och som presterade bättre än originalet (vi använde en EQ för testandet).
Jag beslutade mig för att gå vidare och testa ett nytt filter så min snälle gode vän tog på sig att bygga det åt mig, vilket var bra eftersom jag själv inte kan ett smack om detta. Arbetet i fråga tog några kvällar att göra. Det skall tilläggas att han är högtalarkonstruktör och inte gissar utan mäter sig fram till ett fullgott resultat.
Resultat:
Bild på mätning av PMC
Original: rosa kurva,
EQ: grön kurva,
Mjuk:
Här syns problemen i röd kurva (original) ganska tydligt med en rejäl hängmatta mellan 1000 - 5000 k och därefter sticker kurvan iväg upp.
Impedans
25, 40 och 100 centimeter
Mjuk enligt ovan
Nytt filter
Ljudligt resultat:
Som referensmusik har jag och min främst använt oss av Bruce Springsteen låt av äldre snitt, New York City serenade. Det är en dynamisk inspelning med piano, gitarr, blås och sång. I introt som är ganska långt ljuder klassisk piano varvat med en rockig spelstil. Det här är en inspelning som har låtit lite tunn tidigare på alla andra högtalare jag har haft, så även PMC. Nu har en förändring skett. Pianot i introt återges betydligt fylligare och den hårdhet som tidigare fanns i återgivningen har delvis försvunnit. Klangbalansen verkar ha förbättrats väsentligt vilket ger en förbättrad, mer naturlig återgivning.
Tack till min vän som har hjälpt mig med denna moddning. Tyck gärna till!