Vårt stora apparatintresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 12:54

phloam skrev:
bensnake skrev:... Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...

Absolut, kanske är det (som jag snuddade vid i annan tråd) långt viktigare för kör/musikupplevelsen att man älskar föremålet som förmedlar den - än att man rent objektivt kan få 8% bättre väghållnng med en trist Audi / 2% mindre dist med transistor istf rör.

Som i Top Gear när de testade en Corvette tror jag det var, egentligen sämre på flera sätt - men så mycket roligare! :) Eller när de konstaterade att nån Porsche var fantastiskt bra - men "för klinisk" :D

Sen kan ju någon älska den för att den är just klinisk, men hursomhelst är känslan betydelsefull :)

Detta ÄR intressant! Jag åker fan så mycket bekvämare, säkrare, tystare och på alla sätt mer behagligt i min SUV än i min roadster. När det kommer till vilken jag föredrar att köra av dem, är svaret dock givet... Kanske en skittaskig metafor till hifi-vidkommande men den belyser måhända i någon mån hur viktig UPPLEVELSEN är.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-28 12:56

Visst är design viktigt, förutom det rent användarvänliga som är vackert i sig när det är väl utfört så finns det mer irrationell design. Som att slutsteg med gigantiska ringkärnor, lytar som kaffeburkar och massor med kopparplåt eller som glöder i natten bara MÅSTE låta gudomligt ;-)

Eller att en volym aldrig blir kalibrerad lika bra som med en stor rund ratt i tung precisionssvarvad metall och som glider som på kullager men lagom trögt. Fjärrkontroll är bara SÅ dåligt i jämförelse.

Listan kan göras oändlig ...

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-28 13:41

Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 13:48

ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.

Jag tror att du har en poäng. Uppfattar det som att det är lite PK att hävda sitt ointresse. Lite fiiinare. Som att hävda att övriga som gillar prylar inte är intresserade av musiken. Men jag kan ha fått detta om bakfoten. Är ju trots allt en newbie här.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 14:46

bensnake skrev:
ThePreTor1aN skrev:Dom på det här forumet som säger sig vara ointresserade av apparater pratar i nattmössan. Det om något är objektiv fakta i ordets bemärkelse.

Jag tror att du har en poäng. Uppfattar det som att det är lite PK att hävda sitt ointresse. Lite fiiinare. Som att hävda att övriga som gillar prylar inte är intresserade av musiken. Men jag kan ha fått detta om bakfoten. Är ju trots allt en newbie här.

Nejdå. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 14:51

För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda. Men nu har jag ju inte hört så många säga sig vara ointresserade. Har du ThePreTor1aN?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 14:59

tvett skrev:För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda.

Du menar att det finns apparatintresserade individer som har planscher av Wilsonhögtalare och Krellförstärkare på väggarna hemma? 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 15:06

bensnake skrev:
tvett skrev:För att utnyttja den bilanalogi som används så skulle jag säga att det finns en skillnad på att skruva isär sin V4 bara på kul, och att ha Ferrari- och Veyron-plancher på väggarna hemma. Jag tror att de som säger sig vara ointresserade av hifi-apparater, kanske menar att de inte tillhör de sistnämnda.

Du menar att det finns apparatintresserade individer som har planscher av Wilsonhögtalare och Krellförstärkare på väggarna hemma? 8O

Det var en analogi, inte en anal-ogi.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 15:11

tvett skrev:
bensnake skrev:

Det var en analogi, inte en anal-ogi.

Aha... :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 15:19

phloam skrev:
IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.

Jag tror att du har ett undertryckt apparat/designintresse, om du nu är så känslig för när den är usel :D

Är en människa sko-intresserad för att han eller hon är känslig för att skor
man köpt knirkar, är hala, går sönder eller gör ont i fötterna?

Du får nog tänka en vända till tror jag. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 15:20

KarlXII skrev:Jag älskar fina apparater!

Sen sitter jag här med en jätteful champagnefärgad Bild receiver, ett ännu fulare slutsteg.
En DAC/Försteg som ser ut som en polisradio från 1982 och två andra monosteg vilka tydligen är av samma årgång och liknar ett par bilsteg som skroten sorterat ur bakluckan på en Ascona.

Vafan hände? 8O

Det kan nog bara du svara på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 15:35

Du påstår mycket men argumenterar inte överhuvudtaget för din tes.

En rimlig förmodan är att det beror på att du inte har några argument.
I själva verket är det du skrev nog bara ett sätt för dig att trolla. Det
roar dig att skriva något som du tror provocerar någon.

Jag kan tycka att det är bättre om du, liksom alla andra, ägnar dig åt
att berätta hur DU känner och tycker om apparater, än att du komma
med enfaldiga och spekulativa påståenden om vad andra tycker.

Extra trist blir det när du påstår att andra inte talar sanning om hur de
själva tycker och känner. Varför beter du dig så?

Vh, iö

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-28 15:47

Passa dig, sist jag sa något liknande på detta forum så blev jag anklagad för kopulering med mitt slusteg! :)

Sen är det nog vettigt att skilja på apparatintresse och intresse för ljudåtergivning eller teknik.

Jag är intresserad av programvara och elektronik t.ex. men jag är helt ointresserad av dito konsumentprodukter (typ persondatorer, surfplattor, mobiltelefoner).

Däremot tror jag att det är väldigt ovanligt med ett intresse för hifi om man inte har ett intresse för musik (det verkar så onödigt).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-28 15:53

Är man ointresserad av apparater så kan man inte ens rabbla upp 2 tillverkare av HiFi (ej stormarknadsmärken), typ merpartern av befolkningen.
Men här inne finns det ingen som jag inte skulle beteckna som inte apparatintresserad. Sen ser jag inget negativt i att ha ett visst apparatintresse för att kunna koppla ihop grejorna osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 15:56

Harryup skrev:Men här inne finns det ingen som jag inte skulle beteckna som inte apparatintresserad.

Många negationer, blev det ett inte för mycket?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 15:57

IngOehman skrev:
phloam skrev:
IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.

Jag tror att du har ett undertryckt apparat/designintresse, om du nu är så känslig för när den är usel :D

Är en människa sko-intresserad för att han eller hon är känslig för att skor
man köpt knirkar, är hala, går sönder eller gör ont i fötterna?

Nej, men borde kanske vara det? :D

De är ju lite synd om en köpare ständigt går miste om tillfredsställelsen över att äga en sko eller hifi-anläggning som har egenskaper som denne varkligen gillar, utöver att den funkar som den ska.

Tycker du att man ska rekommendera köpare att inte sträva efter den tillfredsställelsen utan enbart gå efter slitstyrka, passform, skinnkvalitet osv - men inte saker som gör att man giillar skornas utseende och hur man ser ut i dem? Ecco fur alle?

Du får nog tänka en vända till tror jag. ;)

Vh, iö

Om du tror att det är lustigt eller på nåt sätt behövligt att insinuera att din diskussionspart inte tänkt ordentligt, så är det nog du som behöver tänka en vända till. Det är enbart oförskämt. Men det är kanske avsikten? Ditt inlägg hade iaf varit mycket trevligare utan den raden.

Vh, phloam

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-28 16:25

tvett skrev:
Harryup skrev:Men här inne finns det ingen som jag inte skulle beteckna som inte apparatintresserad.

Många negationer, blev det ett inte för mycket?

Jo, håller med

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 16:31

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:Vafan hände? 8O

Det kan nog bara du svara på.

Lite torrt svar på en kul betraktelse från K12, kan jag tycka.

Men det jag har fått intrycket av, nämligen att det är (inte så) lite PK att förefalla totalt ointresserad av apparater, vad säger du om det? För mig är det så förutsägbart vem ska ska säga vad i en sådan här tråd att jag redan på förhand kan ana vilka inlägg som kommer att postas och av vem och detta trots att jag inte huserat här särskilt länge.

Fast detta gäller vid närmare eftertanke måhända generellt, i många trådar lite beroende på frågeställning, oavsett vilken "falang" man sällat sig till... :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-28 17:17

Det är klart det låter bättre när det ser ut så:

Bild

än så:

Bild

även fast det i verkligheten skulle vara tvärtom ....

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 17:19

Bensnake, orsaken till det ointresset tror jag beror på nåt slags purist-tänk - att materiella saker "stör" det immateriella musiklyssnandet, när de i själva verket lika gärna kan sägas förmedla och understödja detsamma.

Det finns liksom inget direkt rätt eller fel här, det enda man kan slå fast är att man inte kommer bort från att man måste ha något slags gränssnitt mot musiken och musiklyssnandet - vare sig det är datorer, fjärrkontroller, vintageprylar, skivor osv.

Hur det ser ut och hur vi förhåller oss till det är en mycket intressant fråga som just "apparatintresset" är en viktig del av.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-28 17:25

bensnake skrev:

Ganska bergsäkert. Alltid så kul och läsa för vissa vill verkligen "försäkra" sig och förklara för alla att man inte är apparatintresserad så det inte blir, ja vad missförstånd?. Det ser man på IÖ's svar även.
Samtidigt är det viktigt att påtala att man lägger hellre tid på lyssna på musiken, som om det vore inte en apparatintresserad kunde göra.

Vad gör man på en Hi-Fi mässa tex. om man är helt ointresserad av det som visas där, träffa nya kompisar eller?.
Jag är grymt intresserad av prylar och det är jag stolt för! :D
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 17:43

ThePreTor1aN skrev:
bensnake skrev:

Ganska bergsäkert. Alltid så kul och läsa för vissa vill verkligen "försäkra" sig och förklara för alla att man inte är apparatintresserad så det inte blir, ja vad missförstånd?. Det ser man på IÖ's svar även.
Samtidigt är det viktigt att påtala att man lägger hellre tid på lyssna på musiken, som om det vore inte en apparatintresserad kunde göra.

Vad gör man på en Hi-Fi mässa tex. om man är helt ointresserad av det som visas där, träffa nya kompisar eller?.
Jag är grymt intresserad av prylar och det är jag stolt för! :D

Jaha, det var iö du pratade om. Det kunde ju ingen förstå när de läste det första inlägget i citatet. :roll:
Varför denna personfixering? Det är nästan läskigt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-28 18:26

jag gillar saker som är intressanta för ögat, funktionen är oxå viktig, därefter kommer ljudkvaliteten
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 18:33

Harryup skrev:Är man ointresserad av apparater så kan man inte ens rabbla upp 2 tillverkare av HiFi (ej stormarknadsmärken), typ merpartern av befolkningen.

Varför påstår du att man inte kan kunna det?

Jag är extremt ointresserad av datorer också, ser dem som arbetsredskap
bara men jag kan namnet på rätt många tillverkare ändå. Att man kan ett
namn kan beror på väldigt många olika saker.

De flesta människor blir ju dessutom tvungna att sätta sig in i en massa
saker som de är helt ointresserade av.

Har du aldrig behövt lära dig en massa om sådant som inte intresserad dig,
men som du behöver använda för att kunna göra det ena eller andra som
du ÄR intresserad av?

Harryup skrev:Men här inne finns det ingen som jag inte skulle beteckna som inte apparatintresserad. Sen ser jag inget negativt i att ha ett visst apparatintresse för att kunna koppla ihop grejorna osv.

Men det är tydligen viktigt för dig att kunna säga att alla är apparatintres-
serade? Även de som säger att de inte är det.

Vad tror du det beror på att detta att få bestämma hur andra tycker och
känner, är så viktig för dig att du sätter dig över deras egna bedömningar?

(Jag rödmärkte det "inte" som jag tror du skrev av misstag. Om du menade
det så invänder jag av samma skäl, men tvärtom. Alla är knappast ointres-
serade.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-28 19:23

IÖ;
sluta hacka.
Det heter ju så fint att alla skall få tycka vad dom vill.
Men du hackar på mig i tråd efter tråd och vill hindra mig ifrån att ha egna åsikter.
Varför är det viktigt för dig att tala om att jag inte får tycka vad jag vill?
Ingen annan klagar som du.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-28 19:32

celef skrev:jag gillar saker som är intressanta för ögat, funktionen är oxå viktig, därefter kommer ljudkvaliteten

precis, just därför har jag köpt en klass D förstärkare OCH för att unna mig det goda blev det en till av samma sort.. om nu den första skulle knasa till sig :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 19:45

xeizo skrev:Det är klart det låter bättre när det ser ut så:

Bild

än så:

Bild

även fast det i verkligheten skulle vara tvärtom ....

Intressant inlägg!

Jag uppfattar att du säger att din intuition leder dig till olika förväntade
upplevelser. Och att den första bilden ger dig positiva förväntningar men
den sista.

När jag tittar på bilder så får jag inte någon tydlig "ljudassociation" från
någon av dem. Möjligen med undantag av en en väldigt "rätvinklig" och
"städad" konstruktion kan ställa till med problem. En sorts makroversion
av en dålig kretskortslayout helt enkelt.

Vad är det som du tycker ser ut att låta på det ena eller andra sättet?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-01-28 19:54

OJOJ, att bedöma prestanda utifrån elektromekanisk konstruktion är direkt olämpligt för att inte säga omöjligt!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 19:56

Harryup skrev:Det heter ju så fint att alla skall få tycka vad dom vill.

Ja, det tycker jag du skall börja låta dem göra.

Harryup skrev:Men du hackar på mig i tråd efter tråd och vill hindra mig ifrån att ha egna åsikter.

Dumheter.

Det är precis tvärtom. Jag uppmanade dig att låta andra få ha sina åsikter
utan att du skall anklaga dem för att tala osanning då, och utan att du
skall berätta vad de är intresserade av. Det vet de nog bäst själv.

Jag svarar praktiskt taget alltid på inlägg baserat på vad inläggen handlar
om, inte på vem som skrivit det.

Om du tror att jag hackar på dig så kanske du skall fundera på vad det är
du skriver för något.

Harryup skrev:Varför är det viktigt för dig att tala om att jag inte får tycka vad jag vill?
Ingen annan klagar som du.

Ledande fråga.

Ställ den till dig själv. Det var du som över huvudet på andra talade om
vad de andra tyckte och kände.

Jag lägger mig på intet sätt i vad du tycker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 20:05

Morello skrev:OJOJ, att bedöma prestanda utifrån elektromekanisk konstruktion är direkt olämpligt för att inte säga omöjligt!

Ja, till stor del blir det spekulativt.

Men har man både schema och layout finns det nog ofta fog att misstänka
problem när man ser hur layouter gjorts, och detsamma gäller kabeldragning
som ju är en sorts layout det också.

Det tillhör inte ovanligheterna att kablar som dragits i hop i "snygga" buntar
ställer till prestanda på apparater.

Men utifrån bilder där sådana lite mera intrikata samband inte framgår så är
jag helt på din sida - det finns inget skäl att suggerera sig till någon förut-
fattad mening om hur det skall komma att låta. Bättre då att undersöka den
saken. :)

För övrigt vete tusan om jag tycker att den övre apparaten (vilket jag an-
tar var den som skulle förmodas låta bättre) var estetiskt snyggare. Vad
är snyggt?

Snarare tycker jag att den om något såg rätt så ointressant ut. Liksom utan
något spännade att titta på, och utformad på ett ickefunktionellt sätt och
kapslad på sätt som ser delvis meningslösa ut.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi