Hur viktigt är ljudbilden för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mycket viktigt, jag kan välja bort annat!
10
14%
Den måste till, precis som allt annat!
43
60%
Jag tycker nog annat kan vara viktigare
18
25%
Hellre mono med allt annat perfekt!
1
1%

Antal röster : 72

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-26 19:37

Jag har egentligen aldrig hört hifi i meningen gestaltning i rummet, där man lätt kan peka ut hur stora instrumenten är och var de är placerade i förhållande till varandra. Därför har jag prioriterat andra paramterar, såsom tonkurva utan allt för stora oroligheter, frihet från resonanser (vilket ju också är tonkurva), låg distortion, utsträckning nedåt och liknande "vanliga" parametrar.

Hur är det för dig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-26 19:44

Det är inte så noga. Nästa ingen av den musik jag spelar här hemma har någonsin existerat som ett liveframträdande. En hel del har inte existerat alls innan det hamnade på band och härhör helt från elektroniska ljudkällor.

Kul grej, detta med ljudbild, men inte så viktigt för mig alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-26 19:45

Jag har definitivt hört HiFi där man kunnat "se" var alla står och spelar, alltså verkligen "släppt" från högtalarna, hemma hos mig till och med. Men det är bara vissa fonogram som har dom förutsättningarna. Och extremt bra högtalare var det över 20 år sen jag hade, när jag var i "branschen". Emellanåt kan dock mina nuvarande danska Avance-högtalare i vardagsrummet överraska än idag. Fast jag lyssnar mest i datorrummet eller i hörlurar. Där är det rent, och faktiskt även med bra stereobild, fast av naturliga skäl blir "storleken" på ljudbilden alldeles för liten för att vara "live".

Men det är en viktig aspekt tycker jag.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-26 19:52

Röstade "annat" pga att jag tycker att "ljudbild" är en hifiblaskefloskel (puh!) som eg inte säger ngt. Iom jag inte bara nördar inom hifi utan även musik och studio så finns det om möjligt fler varianter av "ljudbild" än vad det finns tyckare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-26 20:02

Det är inte i all musik det spelar någon roll, men där det verkligen finns en bra ljudbild är det ju viktigt att den målas upp.

Edit: tavsfle
Senast redigerad av Nattlorden 2013-01-27 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-26 20:16

förlåt en som inte vet varför, men det är så himla konstigt att man kan SE röstningen INNAN man röstar..
ska det verkligen vara så om omröstningar ska ha en objektiv klang :roll:

EDIT: tycker nog att omröstningen ska ske på villkor att OP säger till när 'tillräckligt' många synpunkter lämnats eller att tråden är så och så gammal att den bör summeras av någon mod
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-01-26 20:34

Jag tycker att mycket av ljudbilden beror på inspelningen, så det ligger utanför min möjlighet att påverka.
Så jag röstade annat.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-26 21:22

just det där att instrumenten får proportioner som känns riktiga ur det specifika rummet där begivenheterna ägde rum från början... ÄR väldigt viktigt för mig
(avstår från att rösta dock :wink: )

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-26 23:03

Viktigast för mig är artikulation och frihet från distorsion. Jag vill också att musiken ska klinga ofärgat, eller om den är färgad så ska det vara på ett för öronen vänligt vis som inte påverkar upplevelsen av upplösning och artikulation.

Jag försakar gärna ljudbilden när jag lyssnar med hörlurar. Det älskar jag att göra, för man kan få till så extremt god artikulation och upplösning i relation till hur det låter med högtalare i de flesta icke-perfekt akustikreglerade rum.

Däremot slår förstklassig återgivning med kompetenta högtalare i riktigt vettigt akustikbehandlade rum hörlurslyssningen 9 gånger av 10 för att det helt enkelt blir mer fysiskt och mer illusoriskt att kunna röra huvudet utan att ljudbilden följer med i rörelsen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-26 23:12

Den är otroligt viktig, så pass viktig att jag skulle kunna (motvilligt) offra en del annat för att få den som jag vill ha den :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-26 23:14

Nattlorden skrev:Det är inte i all musik det spelar någon roll, men där det verkligen finns en bra ljudbild är det ju vilktigt att den målas upp.

+1

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-27 01:17

Jag inbillar mig att jag mer fokuserar på ljudbild på bredden än djupet. Så nu var det sagt. :)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-27 01:19

Vi får inte glömma höjden!(som det finns en aktuell tråd om) :)

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-01-27 07:41

Det beror på hur man lyssnar. Som bakgrundsmusik så är det oviktigt, men sitter man och lyssnar aktivt mitt isweetspot så är det mycket viktigt. Många inspelningar är otroligt grötiga där alla instrument är 2 meter breda och spelar från samma plats. Även om musiken aldrig varit live så känns det omöjligt att framföra den så live vilket känns onaturligt.

Ok det är inte viktigast, dist är tex värre. Bara min åsikt självklart fel enligt många.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-28 11:51

Jag bumpar litet försiktigt om fler vill rösta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-01-28 11:59

Jodå det är otroligt viktigt för mig.

Sen jag fick en receiver som kan mäta avstånd själv (och jag slipper springa runt med måttstock), så har det blivit klart enklare att få till en riktigt bra ljudbild.

Sitter man och lirar ett klassiskt musikstycke så tycker jag det är extra viktigt :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 14:35

Viktig, men inte viktigast. Just ljudbild är en sådan sak som ofta utmärker bra rum och uppställningar.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 14:36

Ljudbilden är inte så viktig för mig. Jag satsar mer på ljudljudet.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 14:51

PerStromgren skrev:Jag bumpar litet försiktigt om fler vill rösta.

Jag röstade att den är viktig, precis som allt annat. Tycker nog att man med omsorgsfull uppställning och hyfsat rum tillika produkter ganska enkelt når en acceptabel eller bra ljudbild rent stereofoniskt. Klangbalansen liksom upplösning och en illusorisk upplevelse av att musikerna lirar i rummet (när inspelningen och genren tillåter) är andra parametrar som för mig är högst essentiella.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 14:53

KarlXII skrev:Ljudbilden är inte så viktig för mig. Jag satsar mer på ljudljudet.

Det är också mycket viktigt! :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hur viktigt är ljudbilden för dig?

Inläggav IngOehman » 2013-01-28 15:09

PerStromgren skrev:Jag har egentligen aldrig hört hifi i meningen gestaltning i rummet, där man lätt kan peka ut hur stora instrumenten är och var de är placerade i förhållande till varandra. Därför har jag prioriterat andra paramterar, såsom tonkurva utan allt för stora oroligheter, frihet från resonanser (vilket ju också är tonkurva), låg distortion, utsträckning nedåt och liknande "vanliga" parametrar.

Hur är det för dig?

Du skriver att du prioriterat utsträckning nedåt, men jag har i varje fall ett
svagt minne av att du flera gånger sagt eller skrivit saker som antytt att
basen inte är så viktig för dig. Inte så viktigt kanske, men jag blev lite för-
vånad att läsa det bara.

Att du sedan blandar subjektiva egenskaper (dit hela upplevelsen av ljud-
bilden nog får räknas) med objektiva egenskaper (tonkurvan berättar du
hur du vill att den skall mäta istället för att tala om huruvida du ställer
krav din upplevelse av klangen, du talar om distorsion snarare om att du
säger att du vill att det skall låta rent) gör det kanske lite svårt att svara
på frågan, tycker jag.

Vägningen jag gör beror ju inte på mig endast, utan mera på vilka problem
jag hör från den ena eller andra anläggningen. Det är viktigt för mig att få
en bättre klangåtergivning om den jag presenteras för är störande dålig,
men om det låter orent så är det DET som jag bryr mig mest om att slippa
ifrån.

- - -

Men den stora svårigheten är att du inte talar om VAD hos ljudbilden det
är som du vill relatera till andra egenskaper.

Dess storlek? Dess upplösning? Dess ursprungstrohet (vilket i sig är svårt
att definiera utan att även inkludera hur de ursprungsliga perspektiven är
enkodade till inspelningen) eller kanske ljudbildens holografiska kvaliteter?

Kort sagt - det finns ingen stereoanläggning som inte målar upp en ljudbild
av något slag, och att säga att man inte bryr sig om ljudbilden blir lite jäm-
förbart med att säga att man tycker mono duger prima.

Inget fel med det, men jag undrar alltså om det möjligen var det som du
egentligen frågade om?

- - -

Jag röstade på alternativ 2.

Därmed inte sagt att jag inte har en prioriteringsordning. Det har jag, och
där kommer ljudbilden långt efter att t ex kunna uppfatta vilken musik som
spelas eller något annat basalt.

Men jag har svårt att ta ställning till frågan när verkligheten ju inte ser ut
sådan att man behöver välja. Men behöver inte prioritera bort något. Det
vill säga i hifi-anläggningen.

Köper man en klockradio så får man kanske beredd på och får finna sig i.
att man behöver prioritera bort vissa kvaliteter, men var det för klockradio-
liknande situationer du menade?

- - -

Kanske är det så att största svårigheten med att besvara frågan för mig
är att svaret ju till så stor del beror på vilken anläggning man utgår ifrån.

Vad som är viktigt är att göra något åt "det fel som stör mest", och vilket
fel det är, det beror på vilken anläggning man lyssnar på. :?

Knepigt det här. Ursäkta att jag ställer frågor, men jag vill ju svara på ett
sätt som gör att jag hjälper dig att få svar på det du undrar över.

Just nu känns det lite som om jag blivit frågan vad som är viktigast på en
restaurang - att det finns bordssalt, att man får en stol att sitta på, att
det drar kallt och regnar in, att man får något att dricka till maten, eller
att besticken är diskade?

Visst är det en spännande fråga, men för normalfallet så är de nämnda ju
inte parametrar som man tvingas välja mellan, utan man får dem alla rim-
ligt väl uppfyllda av varje anständig restaurang. Detsamma kan jag tycka
borde gälla de basala egenskaperna för varje anständig hifi-anläggning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-28 15:29

Ingvar, du ställer frågor jag inte kan svara på.

De flesta som väljer anläggningar (här bland oss) har inga problem att undvika det värsta skräpet, dvs att besticken är diskade och att det inte regnar in. Frågan är vad de gör sedan? Några pratar lyriskt om basåtergivningen, andra om att gå runt bland instrumenten. Jag ville helt enkelt höra kommentarer baserat på detta, inget märkvärdigare än så.

Utsträckning nedåt är helt enkelt att jag köpte Gradient SW63. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-28 16:01

Röstade på alternativ två. Ljudbilden är viktigare för mig än att basen går ner i källaren eller att det går att spela för halva kvarteret. Jag är mera ute efter att reproducera en akustisk händelse, ett musikaliskt skeende än att skapa ljudsensationer.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-28 16:07

Alt 1. Superviktig. Att ljud placeras där jag kan se att de ska finnas på bilden krävs för att ge en övertygande upplevelse.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-01-28 16:23

Hör ni exakt utmejslade riktningar och avstånd på olika instrument i konsertsalen?
Det gör inte jag, mer ca-riktningar och ca-djup/höjd

Därför anser jag att inspelningar som har exakt utmejslade riktningar är artificiellt gjorda för att imponera. (dvs man spelar in varje instrument var för sig med flertalet mickar för att sedan mixa ihop allt)

För inte skulle inspelning med 2st mickar på parkett återge utmejslade riktningar?
Tänker jag fel?

Dvs som allt annat artificiellt som för mig bidrar till imponeringsfaktorn blir således inte ljudbilden så viktig.

Tror allt skulle bli bättre med mindre fixande med inspelningen!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 17:28

Nattlorden skrev:Det är inte i all musik det spelar någon roll,

Tänkte just skriva det, i hur många musikstycken är det egentligen viktigt att kunna går runt bland / exakt lokalisera musikerna..? :)

Trevligt om det går, men känns inte som något högprioriterat annat än ur rent återgivningsperspektiv.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-28 18:14

Kod: Markera allt

ja då förutom " the Art Of Noice" som är xxx codat

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-29 08:30

sportbilsentusiasten skrev:Hör ni exakt utmejslade riktningar och avstånd på olika instrument i konsertsalen?
Det gör inte jag, mer ca-riktningar och ca-djup/höjd

Därför anser jag att inspelningar som har exakt utmejslade riktningar är artificiellt gjorda för att imponera. (dvs man spelar in varje instrument var för sig med flertalet mickar för att sedan mixa ihop allt)

För inte skulle inspelning med 2st mickar på parkett återge utmejslade riktningar?
Tänker jag fel?

Dvs som allt annat artificiellt som för mig bidrar till imponeringsfaktorn blir således inte ljudbilden så viktig.

I en konsertsal med en symfoniorkester hör man inga exakta utmejslade placeringar av enskilda instrument, det är rätt diffust. Ni krymps ju formatet man har i konsertsalen en del när det ska in i lyssningsrummet men det blir ändå lite diffust. På mindre ensembler blir det mera skarpt, inte minst om det är få utövare.

På parkett brukar man inte placera mikronerna, i regel snarare rätt högt ovanför/strax bakom dirigenten. Några stödmikrofoner är rätt vanligt. Det är i varje fall rätt långt man kommer med par ett par mikrofoner i en för musiken lämplig lokal att spela in i. Det behöver inte vara samma lokal där man helst lyssnar, ett snäpp torrare kan vara fördelaktigt. Tydligheten i rumslighet kan vara slående. Tar man fram en modern CD märker man hur manipulationen slagit igenom. Det är främst dynamiken men även överdriven närhet. Tycker man kan säga att det går lite hand i hand. Sätter man en mikrofon nära källan blir dynamiken överdriven och då tar man kanske till kompressorn? Närheten till en mikrofon gör även att akustiken får läggas på i efterhand.

Det är inte så viktigt att kunna gå runt bland/exakt lokalisera musikerna men det bör låta som de finns i samma lokal och det är inte alltid fallet.

Lyssnade igår på ett av Harry Belafonte's framträdande i Carnegiehall från 1959. Den livespelningen tycker jag om även om den har ljudtekniska brister överväger helheten och direktheten i framförandet. Jo, sången ligger alldeles för stark men den atmosfär som förmedlas är det inget fel på. Ljudbilden? Nja...

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-01-29 10:01

Det är viktigt, precis som allt annat.

Måste jag kompromissa så är det en parameter som kan få stryka på foten till förmån för andra, till exempel utsträckning nedåt, "behaglighet" i ljudet och andra parametrar. Slipper jag kompromissa så vill jag inte vara utan förmånen att kunna peka ut exakt i vilken riktning musikerna sitter framför mig.

Under min hifiresa där det passerat högtalare i många prisklasser och där jag både uppgraderat och nedgraderat om vart annat så är det intressant att notera att just förmågan hos högtalaren att presentera en trovärdig ljudbild är den parameter som jag upplever är mest kopplad till det faktiska priset på högtalaren. Frekvensomfång, artikulation, röståtergivning och andra mer eller mindre seriösa parametrar är mycket mer särskilda från priset som parameter och där handlar det mer om att genom idogt sökande hitta den högtalare som bäst uppfyller parametrarna. Men är man ute efter en trovärdig ljudbild i första hand så är det priset man ska titta på, enligt mina undersökningar :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-29 10:21

Ljudbilden är inte så viktigt men tillräckligt viktig för att jag aldrig lyssnar i lurar utom möjligen om jag flyger men knappast då heller.
Samtidigt kan jag tycka att "släppet" ifrån högtalaren är viktigt men inte om jag får maximalt djup i stereobilden eller inte. Men jag vill inte höra var högtalarna står när jag spelar musik. Jag vill ha en bra mittbild och jag vill inte att olika toner ifrån samma instrumet skall hamna på olika platser i ljudbilden om det inte är realistiskt. Kanske ljudbilden är viktig i den bemärkelsen att man vill inte irritera sig på den utan att man kan lyssna utan att höra "samness ljudbild".

mvh/Harryup

Blir kanske så att jag måste rösta på viktigt då.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi