Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 12:51

Jag vad säger man.. Kabelfeticht som man är så stog man ju inte emot då man besökte kjell&co häromdan.. Jag såg ett paket det stog HIGHEND på ju

Det var en kabeltyp som har denna beteckning...Märket heter det superheta numera highend "Clicktronic" Skratta ni bara... Jag gör det själv...

Jag skulle ha en bra kabel till småungarnas lilla lekrumrum. Så varför inte prova tänkte jag. Så efter att lämnat lite dygt en hundring så var kabeln på 1,5 meter min...

Jaja tänkte ja. Den kan omöjligt vara sämre än dom orginal som är med. I vilket fall SER den bättre ut..och det är ju viktigt...

Hemma sedan sattes den in i stället för mina silver res ifrån min cd och första tonen kom...

njaaa... Inte va detta direkt highend inte. Men vänta lite .. vad är detta Efter två låtar så började man notera att det FAKTISKT lät "rätt ok" ändå. Ja för denna hundring va det absolut inte illa....

Kabeln fick sitta kvar och inbränningsskiva fick gå över natten..

Dagen efter sattes vanlig musik in. och fick stå på i några timmar utan ljud. I går kväll lyssnades det lite till...

Och faktisk låter det inte tokigt alls tvärt om så spelar denna kabel rätt trevligt här i systemet..

Så trevligt så barnen får klara sig ett par dagar till så mer utvärdering kan ske. Jag har INGEN aning om detta att den spelar så trevligt är beroende på att den rättar till massa problem med mitt rums akustik via att dölja saker. Men mina rätt "lyssningsvana" öron säger mig att med den "öppenhet" den kan prestera är detta TROLIGEN inte fallet..

Finns någon annan som har en dylig stump inkopplad i sina grejor här? eller finns det nån fler som kan "offra en dryg hundring o köpa sig en dylig liten stump i detta långa land och prova. För OM den är så bra som jag just i MITT system finner den så bör detta vara ett MYCKET bra alternativ för en fattig student eller så att få rätt hyfsat mycket bättre än dom medföljande. Även för folk som inte VILL lägga mycket kr på bra kablar..

Jag jämförde den snabbt med en biltema liknande som jag haft i en gammal bil.. Och biltemas "låter" inte alls liknande ens

Se INTE detta som jag nu säjer detta är världens bästa kabel. Utan endast exakt som jag skriver.. Jag blev nyfiken om fler kan hjälpa till och "utvärdera" här. Så kanske detta är ett snudd "gratistips" till många som finns här.

Jag finner hur som helst starka skäl som ni förstår då jag ändå går ut och frågar här
Antingen är mitt system helt enkelt så fel just nu så det INTE talar om vad som är vad.vilket jag inte tror, akustiken JA. Men inte ljud direkt. Eller så är denna ultrabilliga kabelsnudd rätt ok faktiskt..Att den ÄVEN har guldkontakter är ju inte dåligt för denna dryga hundring ju..

Denna tråd spårade totalt ur på hf.nu. kopierar den hit så ska vi se om HÄR den kan fungera som den är tänkt.

DVS som enbart en skoj stereotråd med humor o skoj.

Vem vet. Det kan ju här finnas en del som finner den rent kul faktiskt.se :)

Men vid debatter av ej ämnat slag så får den "dö ut" för mitt vidkommande. Så jag kommer INTE gå in i olika kabeldebatter om ekk osv. Och dom SKALL inte heller finnas här..

Och märk mina ord noga. Jag påstår INTE denna 119 kr kabel vara sk highend. Inte heller bättre än ditt o datt..

Jag frågar om andra har hört musik genom den? osv osv..

OK hoppas jag. Då släpper vi tråden loss...

Tyvärr lämnar jag hemmet för en hifiresa. Så resultatet av tråden får jag se söndag kväll i bästa fall.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-09-16 12:58

8O

Tror du det funkar bättre på det här forat :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:05

Klart den inte är high end... den är inte dyr nog för det. :wink:

Alltid roligt att höra att någon hittat något ok i de lägre prisklasserna också. :)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:05

Sanoj skrev:8O

Tror du det funkar bättre på det här forat :?:

// Jonas

det lustiga var förut då det var diskutioner om att göra en kabeltest så vart HÄR gensvar. och på hf.nu blev den enbart skit av frågan.. Och detta fast här inte ens tråden fanns- Ändå blev här fint resultat.. :) ..

Så faktiskt så kan här intresse säkert finns.

Sedan sanoj så skiljer jag inte på detta forum eller hf.nu. Utan jag går in med samma utgångsläge oavsett vad man kan anta om olika deltagare på olika fora..

Jag bedömmer inte folk efter forum eller åsikter. Jag bedömmer dom efter visat intresse för vår härliga hobby.

Så förstår du mitt sätt att se detta med olika forum. :)
det är enbart enligt mig namnen som skiljer forumen. Deltagarna bestämmer värdet av forumet.

Inte vilka "falanger" osv.

Så visst tror jag på medlemmarna här lika mycket som dom på andra forum. Motsattsen får medlemmarna själva påvisa. Jag har ingen förutfattad mening i detta..

Annars blir mitt ev trådskapande här efter helgens hifiresa rätt onödig också.. Det förutsätter jag inte det skall vara så. eller bli så.

MVH
Tobbe
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-09-16 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:11

Nattlorden skrev:Klart den inte är high end... den är inte dyr nog för det. :wink:

Alltid roligt att höra att någon hittat något ok i de lägre prisklasserna också. :)

OBS!!!

Jag har INTE hittat en kanonkabel eller ens påstått så.. :) Jag frågar om flera hört dessa? Samt om nån fler kan skaffa en och prova.. 119 kr och delta med utprovande...

Eventuellt KAN det utmynna i ett billigt tips OM flera anser den vara rätt ok för dessa 119 kr.. Får flera dåliga resultat osv.. Ja då går den ju bort direkt..

Men vad skoj OM den visar sig rätt ok! Då kan folk med typ hemmabio med massa sladdar ha ett billigt bra alternativ..

Ingen säger ju att man skall sälja sina (ev bra) kablar o skaffa dessa :)

men kanske kan det utmynna i ett blivande tips.

Jag har inte tid eller ork att bränna hifiresor för 119 kr kable. Men utnytjar forumens mångfald i att kanske få mer info från flera...

Har ju redan sett att en hel del testat i biosar med gott resultat..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:15

Har du någon bild på den? För 120 spänn sitter inte jag och löder kontakter. ELFA har ju en färdiglödd RG-62 för 70 spänn eller nåt. Men jag vill helst ha kontakter där jorden och INTE mittstifftet tar först.

(Hur *** kunde RCA-kontakten bli så populär? Varför ser den ut som den gör (stiftet tar först)? Skruttkonstruktion tycker Max.)

Föresten kommer denna tråd att urarta å det grövsta. Inte för att kabeln skulle vara dålig eller så. Den är nog varken så värst mycket bättre eller smäre än någon annan rimligt byggd kabel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:20

Föresten kommer denna tråd att urarta å det grövsta. Inte för att kabeln skulle vara dålig eller så. Den är nog varken så värst mycket bättre eller smäre än någon annan rimligt byggd kabel.

det hoppas vi den INTE gör. Den torde vara lätt att hålla på linjen. Vi talar om en 119 kr kabel. Inte en 119000 kr kabel..

Och dessutom torde man få prova eller skriva om vilket som utan att det skall haverera ju. Vi är väl vuxna nog att faktiskt låta bli att skriva i trådan OM vi ser redan från start att syftet INTE är debatt. Utan mer en öppen test av en produkt. där flera kan delta helt frivilligt också om man vill.. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-16 13:21

Åk iväg nu Mayro! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:23

här är länk till denna kabel :lol:

garvar då man ändå ser detta med humor...

http://www.clicktronic.de/home1024.php?language=sw

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:26

Hetsporren skrev:Åk iväg nu Mayro! :mrgreen:

jag ska.... i kväll.. 8)

sedan får ni ha en hel helg aldeles för er själva...och bara gotta er o ha skoj.

för mig själv är det en "liten önskan" som ska går i uppfyllellse med denna resa.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:29

Det är nog helt OK kablar. Undrar dock bara var dom får tag i "99,9 % syrefri koppar " som dom skriver om på hemsidan. Jag trodde det var mycket mindre syre i alla koppar som finns att köpa, men jag trodde väl fel då.

OK, vanliga RCAer. Synd. Finns inget färdigt att köpa med RCAer som tar på hylsan före stiftet? Sånna vill jag ha.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-16 13:46

Mayro - testa att jämföra med en RG62 kabel.
Om din nya kabel låter annorlunda kan du förutsätta att den inte är ett bra köp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:49

Max_Headroom skrev:Det är nog helt OK kablar. Undrar dock bara var dom får tag i "99,9 % syrefri koppar " som dom skriver om på hemsidan. Jag trodde det var mycket mindre syre i alla koppar som finns att köpa, men jag trodde väl fel då.

De är kanske handblåsta? :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:55

Ljudkrav skrev:Mayro - testa att jämföra med en RG62 kabel.
Om din nya kabel låter annorlunda kan du förutsätta att den inte är ett bra köp.

Jag har ingen sådan. Och jag skriver inte för diy folk.. utan för dom som ev INTE kan löda själva osv...

Så det går bort...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 13:59

Mayro:
Max_Headroom skrev:ELFA har ju en färdiglödd RG-62 för 70 spänn eller nåt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-16 14:04

Mayro

Eftersom jag går på linjen att alla kablar o sånt är ormolja, säger jag såhär;

Din kabel som du hittat billigt, är säkert så bra som en kabel kan bli, säkert totaltransparent och en mycket hög bandbredd. Kabelns kontakter är säkerligen också MYCKET bra pressade på kabeln, och med rejäla dragavlastningar. Den lägger varken till eller tar bort av signalen.

Om kablar säger jag såhär, välj en sund kabel som tilltalar dig vad det gäller det estetiska, och det praktiska :D

Din kabel, du hittat där är säkert hur bra som helst ! :D Själv skulle jag inte välja den, jag vill ha en svart kabel, och jag vill löda själv för att det är roligt :wink:
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 14:18

NN

förstår ditt inlägg.. Men nu handlar topic inte om du samt andra löder era själva.. 8)

faktiskt inte ett ord om det handlkar topic om.. Så alternativen får ni starta egna trådar om.. fast jag gissar det är rätt onödigt. dom flesta vet ändå..

Nu handlar det om en enda produkt här o inget annat.. Och tills nu har tråden överlevt i alla fall. Men ingen som använder en dylig har ännu kommit in i snacket.. Men men. Det finns mycket tid ännu... :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-09-16 14:54

Denver i repris? :wink:

Dags för en ny sekt kanske? :)

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-16 14:59

Det va ju inte det jag skrev heller, jag skrev mer än att bara löda kabeln. vad är meningen med tråden ingentligen? vad är din fråga typ :wink:

Undrar du om det är fler som använder denna kabel?

O typ med lite humor :D
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 15:28

Men NN... Frågar du det verkligen 8O

Vad som är meningen måste anses MYCKET svårt att INTE se ju :)

Och angående denver o sekt... Ja gud va skoj en sådan skulle vara att ha. En egen liten samanslutning.... :lol: :lol:

MEN.
OBS. Dessa denvers osv har ALDRIG varit menat som sektbildande iofs... 8) utan endast först FRÅGA hur det kunde komma sig den ändå lät så bra.. Sedan utmynnade det till tips för en del som moddar själva att få en rätt trevlig spelare för ynkliga kr...

Men den har aldrig påståtts vara den ultimata cd spelaren.. Där finns helt andra som upptar dom platserna enligt mina öron..

det står för övrigt på flera ställen denna info genom tid. För den som läser dom delarna iofs...

Vem vet. En dag byts denvern ut. Men den dan görs det för en spelare uppvisar så många parametrar SAMTIDIGT som är bättre. Jag byter INTE cd för en parameter ensam är bättre eller så. Att flytta sig i "sidledd" är INTE min stil...
Samt att då den byts är det klart övervägt byte under längre tid.

Jag byter INTE PGA det impat via imponatoreffekt.

Vem vet. Kanske är den redan utbytt i huvudet fast det inte står i text.

Ekonomin kanske hindrar osv...
8)

Nej. Denna tråd handlar NOLL om någon sekt. Den handlar om EV att detta kan vara ett billigt bra alternativ för en del. Men att jag själv inte har tiden att utprova själv. Inte lust heller. Att "marknadsföra" en clicktronic" för 119 kr är inte vad jag är ute efter. Vad jag är ute efter är att finna ut OM den kan vara så ok som den verkar.

Och som topic frågar så kollar jag om andra har nåt att tillföra i frågan. ELLER om någon kan tycka det är värt 119 kr att köpa en o prova. OM man sedan har en reservplats ev för den i annat ställe osv...

At andra kablar ifrån detta märke har fått rätt bra kritik har jag sett redan. Och INNAN jag frågade öppet fick jag nåt tips där man provat scart osv med väldigt bra resultat.

Då finner jag den intresant kanske för folk som EJ kan eller vill löda billiga själva.. Så ingen tävling i vem som är bäst osv..

sedan OM den skulle visa sig så bra att den till o med kan konkurera med prismässigt dyrare grejor så.. Why not.. Kanonkul. Då har flera fått tips gratis genom deltagarnas inlägg här..

Ok hoppas jag?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 15:44

Vad är det för märkvärdigt med att en kabel är bra? Jag känner inte till Klicktronic, men de allra flesta kablar är så bra att de är svåra att höra när man bara har sina öron till hjälp (blindtest). Jag har gjort hundratals sådana hemma hos folk som ansett sig höra skillnader, och nästan undantagslöst har de försvunnit när lyssnaren inte fått facit i handen.

De flesta "hörbarheter" som jag sett rapporteras har alltså varit beroende av att den som lyssnar vet vilken kabel som spelar, så passande ljudupplevelse kan projiceras på den. 8)

Klart mera förvånande finner jag det att du uppfattat den där biltemakabeln som så annorlunda.

Du skriver: "...biltemas "låter" inte alls liknande ens"

Jag har svårt att avgöra hur stor skillnad du menar att det är när du formulerar "inte alls liknande ens". Jag skulle använda en sådan dramatisk formulering om kanske två olika låtar, eller möjligen två olika musikinstrument med mycket olika karaktär.

Men två gissningar (inte påståenden! :wink: ) vågar jag mig på:

1. Jag gissar att du inte har blindtestat! :wink:

2. Jag gissar att du utan ögonens hjälp (blindtest) skulle ha svårt att skilja kabalarna åt. I varje fall om den apparat som driver kablarna är av hög kvalitet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 17:25

Iö. har inte tid med långa svar.
Jag skulle omgående höra skillnad OMGÅENDE.. I alla fall i mitt system där jag "känner" till varje liten tonal skillnad.. Inget snack om saken ens... :)

Men via en okänd anläggning gåe jag som dom flesta bet direkt oavsett vad man sätter in troligen. Så du har delad uppfattning med mig där..

Nu måste vi iväg... Ses sen grabbar. Och försök om möjligt att ÄVEN göra lite inlägg som möter topic. 8O :lol:

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-09-16 17:49

Jag har en 10m Clicktronic Scart som jag är mycket nöjd med. Mycket bra kontakter som sitter ordentligt. Kabeln är platt och smidig också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-16 17:53

Jag har två tycken olika sorter av Kjell & Companys olika Highendkablar. En är 10 m, och den andra ficka jag bara EN sladd av, jag trodde det skulle ingå två såklart. Men jag hinner inte skriva mer nu för jag ska också ut och åka.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:14

Bild

Är det den? Vad roligt att du hittat en kabel du är nöjd med Mayro! Den verkar ansluta ledaren före jorden, den verkar vara oskärmad. Är den oskärmad?
Som sagt, kul att du gillar den! Själv så är jag fasligt nöjd med ett par kablar jag köpt av Naqref (Darkrange), de är lagom snygga och sitter benhårt på plats -allt man behöver i mitt hem! Dock vore det roligt med en kontakt som anslöt jorden före ledaren...

IngOehman skrev:2. Jag gissar att du utan ögonens hjälp (blindtest) skulle ha svårt att skilja kabalarna åt. I varje fall om den apparat som driver kablarna är av hög kvalitet.

Vh, iö

Jag tror jag skulle kunna märka ut den där mot många andra kablar.. utan att varken höra eller se! Den verkar vara väldigt gummerad och smakar nog helt anorlunda mot gummit jag är van vid..*

Mvh Jocke

*Kunde bara inte hålla mig, när du nu inte skrivit så otroligt utförligt som du annars gör, Ingvar, så kunde jag inte...
admin

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-09-16 18:17

jag är inte med på hur det inte ska kunna bli en kabeldebatt när man postar om en kabelprodukt, menar du bara att alla ska skriva.
"jaha, vad bra med en ny kabel som låter näääästan lika bra som en dyr kabel å bättre än en biltemakabel" :)

Sen detta eviga om att man bara kan höra skillnad på kablar i riktiga high end utrustningar eller varför inte den här klassikern:

"jag hör bara skillnad om jag lyssnar på en låt 2 gånger med olika karraktär i min egen anläggning, i andras anläggningar så hör jag inte skillnaden" ...
men med handen på hjärtat så borde skillnaden rimligtvis vara lika stor i andra anläggningar som fungerar tillfredställande.

Om biltemas kabel verkligen är så undermålig som du säger (så du inte far med förtal) så skulle jag gärna vara med när du blindtestar den och med signifikans skiljer den från dina highend eller kjell kabeln. :)

Kan man inte få se detta efterlängtade test snart, sist jag såg dig skriva om detta så lovade du ju att du kunde höra den skillnaden hos knoppen men du kanske ändrat dig till att du bara kan höra skillnad hos dig nu, och vid fullmåne kanske :) 8)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-16 18:20

Men Slarten, vad är "gummerad"? :) Roligt ord som jag nog aldrig stött på tidigare. Ungefär som "förgummad" men mindre tvetydigt kanske?

Har även jag Naqrefs slass och den diggar jag. Funkar varje gång jag skal lyssna på musik :wink:

Fö. är jag inte förvånad över att en sladd är bra även om(trots att?) den kommer fråna Classe, Kjell eller Elfa.

Mvh / Christan

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-16 18:23

Till Max_Headroom

Brystons RCA-kablage är konstruerat så att jordskärm får kontakt först och sist. Verkar vara den enda kabel spm är rätt konstruerad i det avseendet.

Mvh

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-09-16 18:42

Troligen hade ståltråd från verktygslådan fungerat lika bra men härligt att du fick starta helgen med en bubblande fyndkänsla.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-16 18:48

Baltazar skrev:Men Slarten, vad är "gummerad"? :) Roligt ord som jag nog aldrig stött på tidigare. Ungefär som "förgummad" men mindre tvetydigt kanske?

Men Balten, 8O, vad är förgummad? Är det en flicka som blivit mkt äldre eller? Gummerad har samma betydelse som vadderad eller lammelerad. Något som aderats till. Kan du inte svenskan bättre än så? :P

Mvh Jocke
admin

Nästa

Återgå till Generellt om hifi