Moderator: Redaktörer
tvett skrev:single_malt och ThePreTor1aN, er besatthet av IÖ är rent läskig.
KarlXII skrev:Det vore klädsamt om man redovisade sin egen syn på apparat- kontra musikintresse, istället för att i olika ordalag håna eller kommentera andra.
ThePreTor1aN skrev:Nej nej, man får inte gilla prylar och materiella ting utan då har man hamnat i ett missbruk och köpt sig ett liv.
ThePreTor1aN skrev:Samtidigt lever man någon annans liv.
ThePreTor1aN skrev:Detta kan även leda till annan form av missbruk som alkoholism och andra ohälsosamma beteenden samt ensamhet.
ThePreTor1aN skrev:Den som däremot gillar musik i första hand lever med sunt leverne. Här förekommer inte snabbmat, fester på helgerna eller andra synder som märkeskläder, dyra resor eller möbler där designen står för det viktiga.
ThePreTor1aN skrev:Samt så är det Volvo som gäller, helst en Saab. Inga tyska bilar passar in i den här ramen. Helt enkelt alla vill bli den sundes kompis!
KarlXII skrev:Det vore klädsamt om man redovisade sin egen syn på apparat- kontra musikintresse, istället för att i olika ordalag håna eller kommentera andra.
Snart blir det åtgärder. Jag gillar inte stämningen som kokar upp.
/K12
IngOehman skrev:Conan skrev:phloam skrev:...orsaken till det ointresset tror jag beror på nåt slags purist-tänk - att materiella saker "stör" det immateriella musiklyssnandet, när de i själva verket lika gärna kan sägas förmedla och understödja detsamma.
Intressant! Jag testade ganska nyligen att flytta elektroniken från den klassiska "altarplaceringen" mellan högtalarna till att ha prylarna bredvid soffan. Numer står det visuellt tilltalande rörsteget och den fina akryl-skivspelaren inte i blickfånget, utan där finns de "ointressanta" TV-boxen och centerhögtalaren.
Och jag måste säga att musiklyssningen faktiskt vunnit på omplaceringen; jag koncentrerar mig bättre på, och får mer behållning av, musiken när apparaterna inte pockar på uppmärksamhet.
Så för mig som absolut har ett apparatintresse var fina apparater i blickfånget inte understödjande själva musikupplevelsen, utan stal uppmärksamhet. Och visst var det så att både vinylspelaren och rörstärkaren till viss del köptes för det visuella intrycket. Jag kan ju fortfarande uppskatta detta men inte när jag vill njuta av musik. De är ju väldigt fina ljudåtergivare också och förtjänar att avnjutas som sådana, inte bara för att de är snygga.
Himla bra inlägg.
Vh, iö
Bongo skrev:Fö rmig lever både musikintresse och apparatintresse i en trevlig synergi; musiken ska åteges med så få kompromisser som möjligt, samtidigt som de estetiska kraven på apparater och högtalare ska uppfyllas.
Kraven som sådana grundar sig i vad vi tycker är snyggt, proportionerligt och rimligt att ha hemma i vardagsrummet. Utifrån dessa estetiska krav kan man sedan, med en ungefärlig budget för handen, sondera marknaden och identifiera möjliga lösningar och kombinationer för att sedan välja den trevligaste. Det är en långdragen process och kanske går det åt lite mer pengar än det hade gjort om man nöjt sig med det prestandamässigt bästa och gömt alla apparater, men då hade det inte varit mitt intresse längre utan någon annans. Jag vill leta hifiprylar, gärna med fler krav än att vi ska ha råd med dom för tillfället. Det är en trevlig del av hobbyn helt enkelt. Jag vill också att stereon ska finnas, synas och tillåtas ta plats som en naturlig del av ett komplett vardagsrum. Trots allt blir det ju en del tid framför stereon och tvn, och då är det naturligt att det också ges utrymme för detta. Jag skulle till och med kunna säga att den visuella delen av hifiintresset är en del som jag identifierar med mig och mitt hem. Folk som kommer hem till mig ska kunna titta i mitt vardagsrum och säga "aha, du är en sån där audiofil/hifiintresserad"
phloam skrev:För er som inte riktigt kan förmå er att älska hifi-apparater, har ni samma inställning till andra bruksföremål i hemmet?
Tycker ni att möbler, köksredskap, dammsugare, inredningsdetaljer etc också är föremål som är svåra att älska?
Upplever ni det som störande eller obehagligt att riskera att utveckla känslomässiga band till tekannan eller kaffebryggaren som används varje morgon, eller servisen som maten serveras på? Är det strikt "form följer funktion" som gäller även här?
Martin skrev:Phloam: Det är väl intressestyrt? Är man inte så intresserad av strykjärn utan bara är nöjd att det fungerar, så kanske man inte lägger ner så mycket känslomässig eller tankeenergi på det?
Och om det är ett intresse för en själv beror på hur man väljer att se det, tror jag. Därav de delade meningarna.
phloam skrev:CODY skrev:Man får verkligen hoppas att alla de som besöker hi-end mässan om några helger har tillräckligt många fonogram för att kunna slappna av och fortsätta betrakta sig själva som musikälskare trots inträde, närmare en kvarts hektar utställningslokal och 100 märken som ställer ut. Och att de kan fortsätta att betrakta sitt besök där som en bra väg att hitta fram till den musikupplevelse som de vill ha. Och inte ska behöva dras med någon tråkig etikett som apparatälskare utan kan leva kvar i föreställningen att de är i princip ointresserad av apparaterna .
Tänkvärt...! Kanske att man borde höja blicken lite och se dessa eländiga "apparater" som kraftfulla och nödvändiga symboler för det stora musikintresse vi alla delar, oavsett ålder, musiksmak, teknikintresse, val av fanér, och.... och.... ursäkta mig *klump i halsen*
micromodular skrev:Den dagen det skulle ske så skulle nog det bli ett par Brementuttar och en
i-padda högst få husera hos mig
Nattlorden skrev:micromodular skrev:Den dagen det skulle ske så skulle nog det bli ett par Brementuttar och en
i-padda högst få husera hos mig
Du får gallra bättre. Det går att ha åtta gröna baslådor och pi60s i sten i vardagsrummet även med fru.
Bongo skrev:Det kanske går att göra en lista på (tekniska) prylar som är accepterade som inredningsdetalj (och därmed "godkända" att uppskatta för sin estetik lika mycket som sin funktion) och prylar som inte är det...min tanke grundar sig i till exempel kaffebryggaren. Är det någon normal människa som tycker att det är konstigt om det står en kaffebryggare väl synlig på diskbänken hemma hos någon? Svaret är förstås nej, kaffebryggaren är så given som köksattiralj att ingen tycker den är konstig, snarare så väljer nog många en kaffebryggare som passar in i stilen i köket än den som är prestandamässigt bäst. Många skulle nog tycka att ett kök utan kaffebryggare saknade något.
Däremot strykjärnet är något man väldigt sällan ser stå framme hos någon och gör det det så är det för att någon har glömt det. Väldigt få köper nog strykjärn med utseende som huvudkriterie, eftersom det ändå inte är accepterat som inredningsdetalj.
Bongo skrev:Hifi å andra sidan balanserar på en farlig tråd i gränslandet. För en del av befolkningen är det naturligt med en stor anläggning i vardagsrummet, för andra ska det överhuvudtaget inte synas ett dugg, helst ska allt vara inbyggt.
Bongo skrev:En del människor stämplar folk som nördar utan smak om dom har stora högtalare medan andra kanske tycker att det är snyggt och lyfter inredningen i rummet.
Bongo skrev:Det går definitivt inte att säga något generellt som man kan med kaffebryggare och strykjärn.
Bongo skrev:På senaste tiden tycker jag dessutom att trenden verkar gå mot mindre hifi i svenska hem och mer plastiga takinbyggnadshögtalare, vilket jag tycker är en trist utveckling.
Bongo skrev:Så, borde vi starta en kampanj för hifins berättigande som inredning?
JA!
CODY skrev:jag har hundra reservoirpennor, men är nästan bara intresserad av att skriva eller närmare bestämt kunna få den skrivupplevelse jag vill ha; jag är i princip ointresserad av alla de hundra reservoirpennorna och de femti flaskor bläck jag har samlat på mig.
Men nu höjer jag på din inrådan blicken och låter pennorna bli kraftfulla symboler för mitt skrivintresse.
micromodular skrev:pi60 i sten? Jag bor tre våningar upp utan hiss så...
Åtta gröna baslådor? Gröna? Blåa om jag får be... Eller transparenta kanske, hmm...
Nattlorden skrev:micromodular skrev:pi60 i sten? Jag bor tre våningar upp utan hiss så...
Åtta gröna baslådor? Gröna? Blåa om jag får be... Eller transparenta kanske, hmm...
ja, gröna
phloam skrev:CODY skrev:jag har hundra reservoirpennor, men är nästan bara intresserad av att skriva eller närmare bestämt kunna få den skrivupplevelse jag vill ha; jag är i princip ointresserad av alla de hundra reservoirpennorna och de femti flaskor bläck jag har samlat på mig.
Men nu höjer jag på din inrådan blicken och låter pennorna bli kraftfulla symboler för mitt skrivintresse.
Jag lider verkligen med dig, tänker på alla dessa märken och modeller med ofta helt onödig formgivning som måste inteferera med ditt genuina skrivintresse. Har du testat kulspetspenna? Väldigt goda skrivprestanda i jämförande tester
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster