Vårt stora apparatintresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 17:07

ThePreTor1aN skrev:Underbar tråd! den behöver inte gömmas!. Finns apparatdyrkare så der räcker :)

?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-01-31 17:13

petersteindl skrev:
bensnake skrev:
IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?

"..."

... det tycks behövas
venn-diagram för att vissa skall förstå även de enklaste av samband! :o

Sorgligt, men tydligen sant.

Vh, iö

Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som trögtänkta och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?

Vill man skydda sin verbala eller intellektuella oförmåga så är denna företeelse förekommande. Det är som ett verbalt immunförsvar. Man går i försvarsställning genom angrepp och attack. Vanlig psykologisk företeelse. Inget konstigt alls.

Huruvida IngOehman ingår i den mängden av intellektuell eller verbal oförmåga är inte min sak att bedöma. IngOehman skriver ju själv att han vill att man håller sig till sakfrågan. Jag vet inte om IngOehman räknar in sig själv i detta eller om det bara gäller andra.

Mvh
Peter
Frågan är om 20000+klubben med långa inlägg har svårt att hålla sig till ämnet eller bara gillar att läsa sin egen text väldigt mycket. :wink:

Tycket det är ett stort problem faktiskt att folk tenderar att gå i angrepp på person och skriva nedlåtande kommentarer (oavsett om de bara är olycksamt välmenade, men klumpiga pga brist på känsla för hur de kommer tas emot eller om de verkligen önskar klanka ner på andra). Ett större mått av självinsikt och självdistans vore inte helt fel i diskussionerna.
MEK - MetallElementKlubben

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 17:26

Vad är 20000+klubben för nåt?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-31 17:31

Jansson skrev:Vad är 20000+klubben för nåt?

Det är väl de som gjort oändligt många inlägg.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 17:33

Objektivisten skrev:

Tack O.

Då förstår jag.
:)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 17:34

Objektivisten skrev:

+1
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:00

bensnake skrev:
Objektivisten skrev:

+1

Tack bensnake.

Det bekräftar saken.
Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 18:03

Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.

Aha... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 18:03

20000+ klubben är för dem som gjort 20000 "+1"-inlägg.
/J

Cygnus resurectum

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:09

bensnake skrev:
Jansson skrev:Jag blev lite fundersam där. Hade det varit 10000 metersklubben hade jag inte behövt fråga men den här klubben var ny för mig.

Se där ja!
Tror visst att du också är medlem.
Va trevligt!

Senast redigerad av Jansson 2013-01-31 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:12

tvett skrev:20000+ klubben är för dem som gjort 20000 "+1"-inlägg.

Det måste krävas en rejäl karaktär för sånt.
Jobba sig upp till 20000 inlägg sen ett sista ett och sen bara lägga av.

Respekt!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 18:15

tvett skrev:20000+ klubben är för dem som gjort 20000 "+1"-inlägg.

Skönt. Då har man bara 19 989 kvar...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 18:16

Jansson skrev:
bensnake skrev:

Se där ja!
Va trevligt!

Det är lite som med ordensällskap; man talar inte högt om det utan ler bara i största samförstånd.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:22

bensnake skrev:
Jansson skrev:
bensnake skrev:

Se där ja!
Va trevligt!

Det är lite som med ordensällskap; man talar inte högt om det utan ler bara i största samförstånd.

Jo jag såg allt den där lilla :wink: en.

Broder!

Oj förlåt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-01-31 18:26

I sedvanlig Faktiskt-anda är det upp till er att bevisa era uttalanden. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-31 18:30

Johan_Lindroos skrev:I sedvanlig Faktiskt-anda är det upp till er att bevisa era uttalanden. :wink:

Källa på det?!

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 18:41

Jag glömde Instamatiken i stolsfickan den gången.
Typiskt. Nåväl det får bli bot och bättring på den punkten. Nästa långflygning så.

Allt annat räknas väl som hörsägen kan jag tro?
Jag vet att det finns många här som är mycket källkritiska när bevisen ska upp på bordet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 18:47

Johan_Lindroos skrev:I sedvanlig Faktiskt-anda är det upp till er att bevisa era uttalanden. :wink:

Du menar typ "pick, f'låt pic's or it didn't happen...? :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 18:52

Jansson skrev:
bensnake skrev:
Jansson skrev:
bensnake skrev:

Se där ja!
Va trevligt!

Jo jag såg allt den där lilla :wink: en.

Broder!

Oj förlåt!

Vid nästa middag är det du som viker servetterna! :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-31 18:54

bensnake skrev:Jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som hårdnackat hävdar sitt i princip totala ointresse för apparaterna/objekten/utrustningen/kringutrustningen som ju de facto möjliggör det som dessa individer hävdar att de har ett passionerat intresse/förhållningssätt inför.

Jag är en passionerad utförsåkare. För mig ter det sig helt naturligt att jag då även hyser ett genuint intresse för den utrustning som möjliggör just utförsåkning. Således gillar jag mina skidor, pjäxor och övrig kringutrustning som priämärt gör mitt utövande möjligt men även gör åkandet till en positiv helhetsupplevelse. För närvarande äger jag två par Völkl RaceTiger Speedwall (samt ett otal gamla fullängdsmodeller som blivit liggande efter ca 35 års utövande...). Jag tycker att Völkl-lagsen är snygga, läckra och prestandamässigt helt fantastiska skidor som ger mig exakt den upplevelse av feelgood som jag eftersträvar, oavsett underlag och pistförhållanden.

Jag gillar även att köra snabba bilar. Lika naturligt som i skidanalogin ovan, är jag således jävligt intresserad av just mina bilar som objekt samt av fina bilar i största allmänhet.

Detsamma gäller mitt förhållningssätt till att köra båt och mitt förhållningssätt till fina båtar. Det primära att alltså själva båtkörandet men lika naturligt för mig är även att ha ett passionerat förhållningssätt till båtar som fenomen och objekt.

Jag pratar i exemplen ovan om PASSIONERADE intressen, alltså inte rena "bruksutövanden" som att stryka tvätt eller att sitta vid datorn och surfa eller skapa excel-ark, som t.ex. IngOehman använder som jämförbara analogier. Då håller jag med om att själva strykjärnet eller datorn endast kan ses som just bruksföremål för att möjliggöra utövandet men kanske inte nödvändigtvis behöver innebära något större intresse för objektet ifråga (även om jag iofs tycker att mina Appleprodukter är jävligt läckra...).

När det kommer till musiklyssning är mitt förhållande till detta passionerat, liksom till musik och musicerande i största allmänhet, då jag själv är gammal rockmusiker (nu är jag dock någorlunda klippt och har ett riktigt arbete...). För mig är det således självklart att känna ett passionerat förhållande även till min hifi-utrustning liksom till mina gitarrer, förstärkare, pedaler o.s.v.

Hallå kompis! :D
Du glömde en sak som du måste ägna dig åt ytterligare, flugfiske och specialbyggda Sage-spön!
Mina nya skidor står i vardagsrummet, en dryg vecka kvar sedan är de en förlängd del av min kropp. Om jag tycker de är fina? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-31 19:09

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:
Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.

Inte om man är oändligt rik och lever ett liv som innehåller en massa tristess
som med fördel kan fyllas utan att det går ut över något annat.

Så oerhört väl du beskriver din subjektiva syn IÖ, men du gör det på ett sätt som gör att det ser ut som ett objektivt inlägg.

Man behöver ju inte vara oändligt rik för att gilla apparater. Man kan faktiskt gilla apparater utan att behöva äga dom.

Det går t o m att gilla saker och samtidigt inte vilja äga dom. Jag själv uppskattar exempelvis Citroën Xantia Activa men vill helst numera undvika att äga en dylik. 8)

Plus ett
Bikinitider

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 19:17

@bensnake. Ja jag vet. Förtjänar det. Jag vet.

@sprudel. Nu är du faktiskt väldigt mycket OT. Tråden handlar faktiskt om apparatintresse. Skidor och fiskespön är faktiskt inga apparater.
Vilka skidor har du köpt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-31 21:25

Åter lite erinran:

Jag hade faktiskt - under en massa år - ett lätt narkotiskt beroende (kan man skriva så? Ja, det gick...) av att konsumera nya hifi-prylar. In med det nya och ut med det gamla.

Jag hamstrade inte på mig mer och mer saker, men hade ovanan att vilja byta ut grejor titt som tätt.
Och det handlade egentligen inte så mycket om att "byta upp sig" till dyrare grejor varje gång, snarare att överhuvudtaget BYTA.

Man kan väl säga att det liksom gick inflation i bytandet, så till vida att bytandet blev ett slags självändamål snarare än något slags strukturerad utveckling av ljudåtergivningen.

Jag har inget problem med att erkänna (berätta för er) att jag egentligen inte trivdes med det beteendet, men likafullt höll på på det viset.
Sladdrig självdisciplin kanske man kan klassa det som?

Jag tror att detta beteende handlade om ett substitut, eller liksom sidospår som skulle kompensera för mina dåvarande svårigheter att hitta musik som VERKLIGEN engagerade mig.
Jag hade svårt att bara ta till mig musiken på skivorna och föll nästan alltid in i uppmärksamhet på ljudet istället. Det vill säga: Det lät ur anläggningen på ett sätt som distraherade mig.

Samma sak var det med fotografering under en period för länge sedan: Själva bildskapandet och idéerna låg lite lågt, så jag funderade mer på vilket objektiv jag skulle skaffa härnäst än på vilka bilder jag skulle skapa.

Jag saknar INTE den tiden. Men det betyder inte att prylarna är HELT ointressanta, det handlar mer om att hitta en harmonisk balanspunkt än att välja antingen eller.

---

Nu har jag (tydligen) en anläggning och en rumslösning som är SÅPASS väl fungerande att jag egentligen INTE ALLS tänker på dess beteende när jag lyssnar på musiken.
För egen del så tycker jag därmed att jag kan (borde kunna) stanna på den "nivån".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 21:45

Strmbrg skrev:Åter lite erinran:

Jag hade faktiskt - under en massa år - ett lätt narkotiskt beroende (kan man skriva så? Ja, det gick...) av att konsumera nya hifi-prylar. In med det nya och ut med det gamla.

Jag hamstrade inte på mig mer och mer saker, men hade ovanan att vilja byta ut grejor titt som tätt.
Och det handlade egentligen inte så mycket om att "byta upp sig" till dyrare grejor varje gång, snarare att överhuvudtaget BYTA.

Men detta har ju egentligen inget att göra med att älska olika apparater som del av en hobby?

Som jag var inne på i svaret till tvett förut, bytandet har nog mer att göra med andra mekanismer, andra behov.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-31 21:51

I love the smell of circuitboards in the morning! ;-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-31 22:09

phloam skrev:Men detta har ju egentligen inget att göra med att älska olika apparater som del av en hobby?
...

Näe, det tror inte jag heller att det har.
Men jag tror samtidigt att jag understundom fick för mig att det var en del av hobbyn.

phloam skrev:...
Som jag var inne på i svaret till tvett förut, bytandet har nog mer att göra med andra mekanismer, andra behov.

Det tror jag också.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-31 22:18

Strmbrg skrev:....
Jag har inget problem med att erkänna (berätta för er) att jag egentligen inte trivdes med det beteendet, men likafullt höll på på det viset.
....

Låter som ett "uttalande/deklarerande" på ett "AA-möte"* . . . typ :wink:

*Anonyma Audiofiler
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-31 22:35

Jansson skrev:@bensnake. Ja jag vet. Förtjänar det. Jag vet.

@sprudel. Nu är du faktiskt väldigt mycket OT. Tråden handlar faktiskt om apparatintresse. Skidor och fiskespön är faktiskt inga apparater.
Vilka skidor har du köpt?

Rätt Jansson, det blev lite Offpiste där. :)

Rossignol igen, nu har jag hela garaget fullt av dem förutom mina Stöckli Laser. Rossignol Experience 88 närmare bestämt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-01-31 22:48

Laila skrev:
Strmbrg skrev:....
....

Låter som ett "uttalande/deklarerande" på ett "AA-möte"* . . . typ :wink:

*Anonyma Audiofiler

Ja, det tänkte jag också.

Man håller på med så mycket dumheter emellanåt.
Åtminstone undertecknad.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 23:16

sprudel skrev:Hallå kompis! :D
Du glömde en sak som du måste ägna dig åt ytterligare, flugfiske och specialbyggda Sage-spön!
Mina nya skidor står i vardagsrummet, en dryg vecka kvar sedan är de en förlängd del av min kropp. Om jag tycker de är fina? :D

Hallå, kompis! Låter härligt! Långa fötter är aldrig fel... :wink:

Åkte på Rossignol i tonåren (SL Competition) men bytte till Spalding 450 SC. Lite styvare, tyngre och mer stabila tyckte jag då. Fiskat har jag också gjort (på den tiden det fanns gott om abborre och gädda i mina farvatten). Flugfiske har jag dessvärre (eller kanske tack och lov) aldrig testat. Det var mest trolling som gällde, helst på förbjudet vatten... Mer sport då, ju. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi