IngOehman skrev:Det borde inte behövas.
Detta är inga komplicerade frågor.
Vh, iö
Jag känner att du har fel

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Om man googlar på fonogram så får man 565 000 träffar, mer är en halv miljon alltså.
Jag orkade bara titta igenom de tre första sidorna, och ingen av dem har någon träff som är från faktiskt.se eller LTS/Molt...
....
T ex många här på faktiskt, och LTSare, men ändå är de en så liten del av dem att det inte kommer upp någon enda sådan träff på de tre första sidorna när jag googlade på det.
phloam skrev:Lust skrev:Bara audiofiler använder ordet fonogram?
Ingen musikälskare använder ordet fonogram?
Bara audiofiler är nördiga nog att faktiskt.se använda ord som "fonogram"?
Bara folk som säger "fonogram" är nördiga nog att vara audiofiler?
Musikälskare kan inte vara nördiga och säger därför aldrig "fonogram"?
Almen skrev:Ja, man vill ju inte att folk skall tro att man är en nörd...
Almen skrev:Ja, man vill ju inte att folk skall tro att man är en nörd...
phloam skrev:folk i gemen ska lära sig att uppskatta välljud
se sig själv som nörd, vilja bli kallad audiofil samt använda ord som "fonogram"
tvett skrev:IngOehman skrev:Det borde inte behövas.
Detta är inga komplicerade frågor.
Vh, iö
Jag känner att du har fel
Kalejdokom skrev:IngOehman skrev:Om man googlar på fonogram så får man 565 000 träffar, mer är en halv miljon alltså.
Jag orkade bara titta igenom de tre första sidorna, och ingen av dem har någon träff som är från faktiskt.se eller LTS/Molt...
....
T ex många här på faktiskt, och LTSare, men ändå är de en så liten del av dem att det inte kommer upp någon enda sådan träff på de tre första sidorna när jag googlade på det.
Hej iö. Jag brukar inte argumentera mot dina inlägg utan betraktar oftast med en förundran över all kunskap som finns. Här måste jag dock göra en kommentar.
Man kan ana att du med ovanstående citat menar att ordet fonogram används mer frekvent på andra sajter, eftersom Faktiskt inte finns med bland träffarna på de första tre sidorna. Det lilla jag vet om Google är att ranking vid sökning mest handlar om hur välbesökt sajten är och hur den är länkad från andra sajter. Det handlar inte om hur många gånger ett ord återfinns på sajten.
Däremot kan man få intressant information genom att skriva följande sökning på Google: "fonogram site:faktiskt.se". Då framgår det nämligen att ordet fonogram förekommer närmare 11.000 gånger på faktiskt.se. Vilken annan sajt kan hävda sig här?
Jag är alltså benägen att hålla med Per Strömgren om att ordet ofta förekommer på Faktiskt.se.
Slutligen kan jag inte låta bli att påminnas om salig lektor Carl Munthe och hans fonogram-hantering. Titta och njut:
http://www.svtplay.se/klipp/103334/tekn ... rammofoner
IngOehman skrev:Fast frågan är - älskar du musik?
Vh, iö
IngOehman skrev:V.S.B.
Så... Varför är det ändå så viktigt för vissa att påstå att de som är
musikälskare INTE använder ordet fonogram.![]()
![]()
Och inte bara innan de visste om hur det är, utan även efter det att
de har fått veta att det de trodde var felaktigt. Är de bara troll, ute
efter att provocera?
Vh, iö
phloam skrev:Lust skrev:Bara audiofiler använder ordet fonogram?
Ingen musikälskare använder ordet fonogram?
Bara audiofiler är nördiga nog att faktiskt.se använda ord som "fonogram"?
Bara folk som säger "fonogram" är nördiga nog att vara audiofiler?
Musikälskare kan inte vara nördiga och säger därför aldrig "fonogram"?
petersteindl skrev::) Jag är en sann musikälskareÅtminstone känner jag mig som sådan
![]()
mvh
Peter
bensnake skrev:Jag skulle vilja flytta fokus en smula från terminologitjafs till något som ju faktiskt kan sägas vara topicrelaterat, nämligen frågan om genuin passion för MUSIKEN.
Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet",
bensnake skrev:ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.
bensnake skrev:I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).
bensnake skrev:Missförstå mig rätt, en anläggning som i görligaste mån uppfyller kriteriet ovan kan vara helt rätt väg att gå och det finns säkert många genuina musikälskare som innehar en dylik, men att ha det som primärt mål blir bara så... Knas.
bensnake skrev:Men det är det kanske ingen här som har...? I alla fall ingen som gör anspråk på att kallas genuin musikälskare. Eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster