Svante skrev:Om det är så att man som lyssnare (i genomsnitt) undviker att svara tex 9 st A i rad för att man tänker sig att "han måste väl växla någon gång" då ökar du med ditt bortval av AAAAAAAAA sannolikheten för de andra alternativen. Lyssnarna behöver inte känna till vad du gör, det är lika illa att du vet vad lyssnarna (typiskt) gör. Det är korrelationen som är farlig.
Nu är felet förmodligen litet, men man kan fråga sig varför man ska införa det alls. Jag är ju av den uppfattningen att om man inför fel så bör man kunna räkna ut hur stora de är, åtminstone som störst. Och om felet är onödigt så ska man låta bli att föra in det.
Om man har en testmetodik som zartok tänkt, där man inte kan switcha mellan A och B vid varje lyssning, utan man lyssnar, avger svar, switchar, etc., så anser jag att en serie utan (eller med väldigt få) byten är olycklig.
Själv skulle jag som lyssnare gärna ha hjälpen av att det byter då och då, inte minst om skillnaderna är små. Risken finns också att lyssnarna i efterhand känner sig lurade, varvid testet tappar i validitet.
Och då spelar det ingen roll hur rätt du räknar.
P.S.
Och om någon lyssnare tröttnar, lackar ur, och fyller i BBBBBBBBB, så kan ju det bli Typ I...