Moderator: Redaktörer
tvett skrev:
Snälla, skilj på Fredriks behov och den direkta jämförelsen mellan förstärkarna.
tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell, du sitter på ett forum med några av de mest kompetenta hifi-människorna i Sverige/världen. Det finns en oerhörd kunskapsreserv här, som jag gång efter gång är tacksam efter att få ta del av. Jag menar inte att du ska ha auktoritetstro, men du kanske ska fundera över om det kanske är du som har fel när det gäller förstärkartekniken?
Bättre vara tyst och låta folk tro att man är en "människa som inte kan något om förstärkare" än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Vad spelar det för roll när Fredrik har konstaterat i VERKLIGHETEN att tex Rotel 1090 är för klent för hans behov men att det finns andra, som vissa kompetenta hifimänniskor inte vet nåt om (men sågar ändå) , som klarar uppgiften bättre?
Snälla, skilj på Fredriks behov och den direkta jämförelsen mellan förstärkarna.
Det är ingen som tvivlar på att han behöver ett steg som klarar dra låga impedanser.
Men att han inte förstår sitt effektbehov är lite värre det.
(Att inte kunna plöja åkern med Ferrarin betyder inte att Ferrarin är en dålig bil, precis som traktorn är kanske är dålig på kurvtagning).
ftorsell skrev:Det jag vill nå fram med här är att dyrt inte alltid slår mindre dyra prylar
ftorsell skrev:Det jag vill nå fram med här är att dyrt inte alltid slår mindre dyra prylar
MagnusÖstberg skrev:Du kommer nog vara av av få i världen som planerar driva sin anläggning hemma med mer än 30 000W, batteridrift, bilstereosteg och lågimpedans.
Det är klart att du spelar i ett annat universum.
Peter förklarade att du har en förkärlek att ha en helt annan nivå på basarna än resten av systemet och att han brukade få vrida ner det rätt rejält hos dig för att få balans. Har du någon gång mätt upp hur det ser ut hemma?
ftorsell skrev:Nattlorden skrev:ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva
Att du kan eller att jag inte kan?
Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.
Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?
miaber skrev:ftorsell skrev:Nattlorden skrev:ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva
Att du kan eller att jag inte kan?
Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.
Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?
Få in? Värkar leder väl till att något (någon) kommer ut?
MagnusÖstberg skrev:Han har väl konstaterat att Roteln inte gillar 2 ohm, men att bilstereosteget inte har problem med det.
Nu vet han ju bara att elementen är med 1-ohmstalspolar, han har ju ingen aning om lägstaimpedansen. Det är säkert inte omöjligt att han hamnar strax över 1,4 ohm som lägst. Fördel bilstereosteget med den impedansen och batteridrift. Känns inte konstigt alls.
Men det motsäger ju inte alls Rotelns specar.
tvett skrev:Ok med dyslexi, men att kräva att folk ska förstå, det visar på viss nonchalans.
Jag frågar igen, läser du de grundliga tekniska förklaringarna som görs i denna tråd?
Eller skummar du bara för att snabbt svara på någonting annat?
ftorsell skrev:tvett skrev:Ok med dyslexi, men att kräva att folk ska förstå, det visar på viss nonchalans.
Jag frågar igen, läser du de grundliga tekniska förklaringarna som görs i denna tråd?
Eller skummar du bara för att snabbt svara på någonting annat?
Finns inget grundligt här att läsa då lär jag behöva byta forum
Laila skrev:Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på
med låga basar under kontinuerliga 5 sekunder, eller mera . . . Fredrik är kanske(bara) en rektiger orgelkonässör, men vad vet ja . . . typ ?
-Palle- skrev:Fredrik:
1. Varför vill man mäta effekten ett steg kan leverera konstant i 5 sekunder?
2. När är det relevant att ha ett slutsteg som kan leverera en massa effekt i 5 sekunder?
3. Ge gärna exempel på musik eller film som kräver att stegen måste klara av att leverera jättemycket effekt kontinuerligt i 5 sekunder.
4. Förklara varför det inte duger med ett steg med rimligt hög kontinuerlig uteffekt som klarar av leverera bra med effekt dynamiskt under en kort period?
För min egen del är det högst ointressant att se vad kove och RS2000 kan leverera i 5 sekunder då det inte finns någon praktisk tillämpning där det är intressant med sådan info. Det är ungefär lika intressant som att veta vilken bil som kan backa snabbast uppför åreskutan...![]()
Det som däremot SKULLE vara intressant är att se är distmätningar vid höga effektuttag på kove och RS2000 i 8, 4 samt 2 ohm och även i bryggade lägen.
Så varför tar du inte och gör slag i saken och kontaktar Morello och får det gjort? Ni kan säkert göra ett 5 sekunderstest också om du är snäll.
Laila skrev:Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på
med låga basar under kontinuerliga 5 sekunder, eller mera . . . Fredrik är kanske(bara) en rektiger orgelkonässör, men vad vet ja . . . typ ?
-Palle- skrev:För min egen del är det högst ointressant att se vad kove och RS2000 kan leverera i 5 sekunder då det inte finns någon praktisk tillämpning där det är intressant med sådan info. Det är ungefär lika intressant som att veta vilken bil som kan backa snabbast uppför åreskutan...![]()
KarlXII skrev:Laila skrev:Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på
Whoops
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster