Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:45

Hur många väldimensionerade baslådor med riktigt bra hifi-basar har du provat då? Eller du har bara hållit dig till konstigt dimensionerade bilbasar hela tiden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:46

Du kommer nog vara av av få i världen som planerar driva sin anläggning hemma med mer än 30 000W, batteridrift, bilstereosteg och lågimpedans.

Det är klart att du spelar i ett annat universum.

Peter förklarade att du har en förkärlek att ha en helt annan nivå på basarna än resten av systemet och att han brukade få vrida ner det rätt rejält hos dig för att få balans. Har du någon gång mätt upp hur det ser ut hemma?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-01 20:49

tvett skrev:
Snälla, skilj på Fredriks behov och den direkta jämförelsen mellan förstärkarna.

Tja, en direkt jämförelse mellan förstärkare är ju just det Fredrik har gjort!
Resten av "intelligentian" verkar helst vilja undvika det och istället lägga ner en massa möda på att förklara att Fredrik inte har förstått och så vidare.. :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:55

Han har väl konstaterat att Roteln inte gillar 2 ohm, men att bilstereosteget inte har problem med det.

Nu vet han ju bara att elementen är med 1-ohmstalspolar, han har ju ingen aning om lägstaimpedansen. Det är säkert inte omöjligt att han hamnar strax över 1,4 ohm som lägst. Fördel bilstereosteget med den impedansen och batteridrift. Känns inte konstigt alls.

Men det motsäger ju inte alls Rotelns specar.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 21:08

tvett skrev:
single_malt skrev:
tvett skrev:ftorsell, du sitter på ett forum med några av de mest kompetenta hifi-människorna i Sverige/världen. Det finns en oerhörd kunskapsreserv här, som jag gång efter gång är tacksam efter att få ta del av. Jag menar inte att du ska ha auktoritetstro, men du kanske ska fundera över om det kanske är du som har fel när det gäller förstärkartekniken?

Bättre vara tyst och låta folk tro att man är en "människa som inte kan något om förstärkare" än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Vad spelar det för roll när Fredrik har konstaterat i VERKLIGHETEN att tex Rotel 1090 är för klent för hans behov men att det finns andra, som vissa kompetenta hifimänniskor inte vet nåt om (men sågar ändå) , som klarar uppgiften bättre?

Snälla, skilj på Fredriks behov och den direkta jämförelsen mellan förstärkarna.
Det är ingen som tvivlar på att han behöver ett steg som klarar dra låga impedanser.
Men att han inte förstår sitt effektbehov är lite värre det.

(Att inte kunna plöja åkern med Ferrarin betyder inte att Ferrarin är en dålig bil, precis som traktorn är kanske är dålig på kurvtagning).

Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar :)
Det jag vill nå fram med här är att dyrt inte alltid slår mindre dyra prylar :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 21:11

ftorsell skrev:Det jag vill nå fram med här är att dyrt inte alltid slår mindre dyra prylar :wink:

Där har du i alla fall ingen avvikande uppfattning än forumet i stort. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 21:16

ftorsell skrev:Det jag vill nå fram med här är att dyrt inte alltid slår mindre dyra prylar :wink:

Jag tycker du planerar att lägga sanslöst mycket pengar på din anläggning :D

Inget fel i det, du vill använda de basarna och de kräver sin lösning för att den skall passa dig. Med andra basar, hade din drivning inte behövt kosta det den kommer göra kanske. Livet är fullt av val.

Men efter att ha pratat med Peter så vet jag att vi har olika definition på vad det menas med att spela djupt. Du kommer kunna spela mycket starkare än mig, men jag lägger 16 gånger mer slaglängd än dig på att kunna återge infratoner. Två väldigt olika koncept.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 21:16

MagnusÖstberg skrev:Du kommer nog vara av av få i världen som planerar driva sin anläggning hemma med mer än 30 000W, batteridrift, bilstereosteg och lågimpedans.

Det är klart att du spelar i ett annat universum.

Peter förklarade att du har en förkärlek att ha en helt annan nivå på basarna än resten av systemet och att han brukade få vrida ner det rätt rejält hos dig för att få balans. Har du någon gång mätt upp hur det ser ut hemma?

Ja jag har väl aldrig sagt något annat heller.
Vi har inte mätt något hemma med tanke på att det inte känts intressant
För att jag inte haft rätt balans tidigare men nu Magnus kommer det finnas
Kraft balans i harmoni så det kommer mätas ordentligt denna gång när rummet tar form ordentligt och Peter har två personer att tampas med det är jag och en vän till mig som bygger i bil där har inte Peter gnällt för då finns balansen i systemet och det lirar en bit över 140 dB utan att Peter vrider vrider ner men lugn det kommer mätningar inom sin tid :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 21:17

Ja, lycka till med husbyggandet! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2013-02-01 22:20

ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva
Att du kan eller att jag inte kan?

Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.

Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?

Få in? Värkar leder väl till att något (någon) kommer ut?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-01 22:24

Driv inte med hans dyslexi.
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-02 00:36

miaber skrev:
ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva
Att du kan eller att jag inte kan?

Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.

Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?

Få in? Värkar leder väl till att något (någon) kommer ut?

Du jag stavar illa det håller jag med om
Och har du gått i skolan och läser i denna tråd borde nog du med kunna förstå vad jag menar :D

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 00:42

Ok med dyslexi, men att kräva att folk ska förstå, det visar på viss nonchalans.

Jag frågar igen, läser du de grundliga tekniska förklaringarna som görs i denna tråd?
Eller skummar du bara för att snabbt svara på någonting annat?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-02-02 00:44

RMS betyder bara root mean square, dvs toppvärdet genom roten ur två, det betyder ju inte att man mäter en lång tid. Precis som Nattlorden säger kan slutsteget momentant lämna mer än vad det drar ur nätuttaget.
Class only looks like arrogance from below.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-02 00:57

MagnusÖstberg skrev:Han har väl konstaterat att Roteln inte gillar 2 ohm, men att bilstereosteget inte har problem med det.

Nu vet han ju bara att elementen är med 1-ohmstalspolar, han har ju ingen aning om lägstaimpedansen. Det är säkert inte omöjligt att han hamnar strax över 1,4 ohm som lägst. Fördel bilstereosteget med den impedansen och batteridrift. Känns inte konstigt alls.

Men det motsäger ju inte alls Rotelns specar.

Nej det är sant om min impedans på högtalarna?
Men du verkar förträngt att vi testa rotel steget i fast last 2ohm va?
Samt 4 ohm bra steg viker sig inte som många steg gör
Och även där visa rotel steget pinsamt resultat.
Men du Magnus om jag förstår rätt så gillar du infra bas
Hur tänkte du själv när du valde dina basar som du måste elektroniskt
Tvinga ner i infra bas området?
Minns jag rätt hade du sagt att dina basar inte självmant går lägre
En 50 hz känns som du valt stora middelement som totalt saknar kontroll under 50hz Känns ju inte speciellt genomtänkt
Jag skiter i infra bas och kommer ändå spela betydligt mer bas en dig.
Men du vart väl lika lurad som mig om att tro dina steg lämna lika mycket som dom gör i 1khz området i basområdet :D
Hoppas du ger ett Kove steg chansen att lira lite för dig så kommer du göra som mig kasta allt hifi steg trams i soptunnan och välja ren urkraft från
Bilstereo världen :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-02 00:59

tvett skrev:Ok med dyslexi, men att kräva att folk ska förstå, det visar på viss nonchalans.

Jag frågar igen, läser du de grundliga tekniska förklaringarna som görs i denna tråd?

Finns inget grundligt här att läsa då lär jag behöva byta forum :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-02 01:05

Gör gärna det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-02 01:08

ftorsell skrev:
tvett skrev:Ok med dyslexi, men att kräva att folk ska förstå, det visar på viss nonchalans.

Finns inget grundligt här att läsa då lär jag behöva byta forum :lol:

:mrgreen: . . . typ :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 01:09

Otacksam var ordet sa Bill. Nonchalant sa Bull.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-02 01:26

Fredrik:

1. Varför vill man mäta effekten ett steg kan leverera konstant i 5 sekunder?
2. När är det relevant att ha ett slutsteg som kan leverera en massa effekt i 5 sekunder?
3. Ge gärna exempel på musik eller film som kräver att stegen måste klara av att leverera jättemycket effekt kontinuerligt i 5 sekunder.
4. Förklara varför det inte duger med ett steg med rimligt hög kontinuerlig uteffekt som klarar av leverera bra med effekt dynamiskt under en kort period?

För min egen del är det högst ointressant att se vad kove och RS2000 kan leverera i 5 sekunder då det inte finns någon praktisk tillämpning där det är intressant med sådan info. Det är ungefär lika intressant som att veta vilken bil som kan backa snabbast uppför åreskutan... :roll:

Det som däremot SKULLE vara intressant är att se är distmätningar vid höga effektuttag på kove och RS2000 i 8, 4 samt 2 ohm och även i bryggade lägen.
Så varför tar du inte och gör slag i saken och kontaktar Morello och får det gjort? Ni kan säkert göra ett 5 sekunderstest också om du är snäll. :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-02 01:38

Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på
med låga basar under kontinuerliga 5 sekunder, eller mera . . . Fredrik är kanske(bara) en rektiger orgelkonässör, men vad vet ja . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-02 01:41

Laila skrev:Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på
med låga basar under kontinuerliga 5 sekunder, eller mera . . . Fredrik är kanske(bara) en rektiger orgelkonässör, men vad vet ja . . . typ ? :)

Whoops :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-02 02:25

-Palle- skrev:Fredrik:

1. Varför vill man mäta effekten ett steg kan leverera konstant i 5 sekunder?
2. När är det relevant att ha ett slutsteg som kan leverera en massa effekt i 5 sekunder?
3. Ge gärna exempel på musik eller film som kräver att stegen måste klara av att leverera jättemycket effekt kontinuerligt i 5 sekunder.
4. Förklara varför det inte duger med ett steg med rimligt hög kontinuerlig uteffekt som klarar av leverera bra med effekt dynamiskt under en kort period?

För min egen del är det högst ointressant att se vad kove och RS2000 kan leverera i 5 sekunder då det inte finns någon praktisk tillämpning där det är intressant med sådan info. Det är ungefär lika intressant som att veta vilken bil som kan backa snabbast uppför åreskutan... :roll:

Det som däremot SKULLE vara intressant är att se är distmätningar vid höga effektuttag på kove och RS2000 i 8, 4 samt 2 ohm och även i bryggade lägen.
Så varför tar du inte och gör slag i saken och kontaktar Morello och får det gjort? Ni kan säkert göra ett 5 sekunderstest också om du är snäll. :wink:

Ja Patrik detta med fast last 5 sekunder är inget jag hittat på utan det är
Andra duktiga killar med god ljudkunnskap som tagit fram det av någon anledning jag tror med stor säkerhet att dom steg som klarar detta är betydligt roligare att höja volymen på med andra ord tappar dom inte andan som sämre steg gör dom steg jag lyssnat på och inte klarat testet har jag innan jag sett testet faktiskt med bara min kropp och hörsel kunnat säga
Att dom inte är speciellt trevliga i att leverera djup bas
Så man kan väl säga att bara för att något mäter bra låter det inte alltid så även om det är större chans att dom gör det :wink:
Du och sunde är välkomna över när rummet är klart så kanske ni gillar ljudet från min stereo bättre en mitt skrivande :D
Dist mätningar på fullt spätt finns redan 2500w rms mono 4ohm dist
0.02 %

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-02 02:35

Kommer gärna över och lyssnar på underverket när det är färdigt!
Vem vet, jag kanske åker därifrån och kastar ut mina steg och fyller vardagsrummet med bilbatterier och kovesteg istället? ;)
Även om det är mer troligt att jag åker därifrån med ett av dina Rotelsteg... 8)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-02 02:53

Laila skrev:Ursäkta en fåvitsk, men vad är det som hindrar att en kyrkorgel brassar-på

Varför 5 sekunder? Varför inte en hel konsert? Eller en hel skiva för den delen. En enda lång sinuston. Phon kommer sitta där. Garanterat.
Snabler och grobianer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-02 09:14

ftorsell skrev:
Dist mätningar på fullt spätt finns redan 2500w rms mono 4ohm dist
0.02 %

Vid vilken frekvens är den dist mätningen mät vid.
Lägg gärna upp mätningar så du kan bevisa vad du pratar om .

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-02-02 10:41

-Palle- skrev:För min egen del är det högst ointressant att se vad kove och RS2000 kan leverera i 5 sekunder då det inte finns någon praktisk tillämpning där det är intressant med sådan info. Det är ungefär lika intressant som att veta vilken bil som kan backa snabbast uppför åreskutan... :roll:

Det är väl lite det som är pudelns kärna, att om man avser att främst lyssna på fullt utstyrda 60Hz sinus i fem sekunder eller mer i stöten så är det en bra test. Avser man däremot att använda slutsteget att förstärka någonting som i alla fall på något plan liknar musiksignaler så är det en synnerligen meningslös mätning.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-02-02 10:52

DQ-20 skrev:Men vad fan? Håller ni på än?

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-02 13:02

KarlXII skrev:

Whoops :D

För att man inte ligger speciellt högt i dB - och därmed watt.

Ino pY-4 har väl en bit över 90 dB i känslighet, en orgelstämma kan nog inte spela så mycket starkare än 75-80 dB. Det överlämnas till den intresserade att räkna ut effektåtgången.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 13:39

Ett eluttag levererar 4kW 50Hz kontinuerligt. Vem behöver en förstärkare?
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi