Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Om det hörs olika mycket mellan två spelare så kan det som sagt vara en hel del olika orsaker, allt från RIAA-stegets avrullning, pickupens frekvensomfång i basområdet, och arm/pickup-kombinationen resonans som skulle kunna interferera med det lågfrekventa ljudet och påverka hörbarheten. Vilka frekvenser handlar det om? Och är signalen i eller ur fas?
Info från CDn borde kunna avslöja detta om man analyserar frekvensinnehållet i den snutten musik.
KarlXII skrev:Kollade på min disk och inser att jag har inte mindre än 9 olika varianter på Dark Side of The Moon.
Nån dag ska jag lyssna om bussen finns på någon av dem - eller saknas.
Laila skrev:Buss, dä ä ju ena sop-biler typ . . . ju.
lennartj skrev:På tal om buss och sopbil erinrar jag mig fragment av en dialog från "Jubel i busken" då en passagerare steg på och sade något i stil med:
"att vara busschaufför måste väl vara ett fritt och trevligt jobb?"
Replik:
"Näe, dom på renhållningsverket har det möcke bättre för dom slipper å prata me' skiten dom kör."
Jansson skrev:Thomas_A skrev:Om det hörs olika mycket mellan två spelare så kan det som sagt vara en hel del olika orsaker, allt från RIAA-stegets avrullning, pickupens frekvensomfång i basområdet, och arm/pickup-kombinationen resonans som skulle kunna interferera med det lågfrekventa ljudet och påverka hörbarheten. Vilka frekvenser handlar det om? Och är signalen i eller ur fas?
Info från CDn borde kunna avslöja detta om man analyserar frekvensinnehållet i den snutten musik.
Thomas_A
Jag ska först testa med att ändra belastningen i P75an.
Lite synd känns det eftersom resten är så in i bombens bra.
Kanske måste shoppa nytt grammofonsteg?
Arm och Pu matchar fint.
Delosen ska nå ned till 20 HZ enligt spec.
Vilken frekvens det rör sig om? Lågfrekvent är det. Vet ej, kan inte mäta sånt.
Jansson skrev:@lennartj.
Jag trodde den var lägre ner än så.
Vet faktiskt inte vad det är för ljud.
Feedback?
Det har nog sannolikt inte hörts från de högtalarna de hade när de mixade annars hade de väl tagit bort detta?
Relics tidiga press på vinyl har en del sådant oxå. Fast inte så djupa frekvenser.
Har Relics även på Japan-press. Japanerna har filtrerat bort detta ordningsamma som de nog är.
Har du DSOTM på vinyl oxå?
lennartj skrev:Jansson skrev:@lennartj.
Jag trodde den var lägre ner än så.
Vet faktiskt inte vad det är för ljud.
Feedback?
Det har nog sannolikt inte hörts från de högtalarna de hade när de mixade annars hade de väl tagit bort detta?
Relics tidiga press på vinyl har en del sådant oxå. Fast inte så djupa frekvenser.
Har Relics även på Japan-press. Japanerna har filtrerat bort detta ordningsamma som de nog är.
Har du DSOTM på vinyl oxå?
25 Hz är min kvalificerade gissning, för jag upplever tonen som lägre än den (välbekanta?) 32 Hz orgeltonen i början av "Alltså sprack..." men ändå med distinkt tonhöjd, vilket jag inte brukar göra under 20 Hz, då jag snarare får förnimmelsen av tryckvågor.
Feedback av vaddå?
På vinyl också????![]()
Det ÄR min vinyl jag skriver om.![]()
Jag troddde det var uppenbart med det angivna mastringsåret 1973.
Man kan väl inte göra CD från en vinylmaster?![]()
Jag har ingen fysisk CD-utgåva av DSOTM men httade en mapp med denna beskrivning:
"this is a rip of the redbook layer of the hybrid sacd of pf-dsotm. this was the american pressing. this remaster is the only one done of the ORIGINAL tapes, even the mfsls were made off copies. anyways, a lot of people were drooling over the mfsl, but having owned both, i feel this one is sonically superior. download and find out for yourself. heres some info, incase you somehow don't know what this recording is by now.."
Money från denna mapp uppspelad med Foobar via min gamla favorit-DAC Marantz DA12 lät helt likvärdigt, inte ett dugg tydligare eller starkare djupbas från den digitala versionen. Fingertoppskänslan mot konen på en av subbarna var också densamma.
Kom just på att jag spelade via Marantz-DAC'ens transformatorbalanserade utgång, men också att jag fortfarande har kvar ett par lånade Lavry DAC'ar sedan Oppo-battlet hemma hos mig i början på veckan så jag kopplade in den omoddade
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1465427#1465427
Nu blev bastonen en aning distinktare och starkare men kanske delvis förklarar varför jag håller fast vid min gamla DA12. Digitala källor dekodade via den låter mest likt min vinylavspelning, som jag är mycket nöjd med.
lennartj skrev:Ibland borde jag lägga band på den göteborgska smittan att försöka vara skämtsam, den missföstås alltför ofta.
Bäste Jansson, det var verkligen inget du behöver be om ursäkt för.
Beträffande frekvensgången i basen misstänker jag i första hand ditt phono-steg. Försök att låna ett välrenommerat MC-steg i prisklass en bra bit över 10' och du blir en upplevlse rikare, men kanske inte ditt bankkonto.
Det du har är säkert prisvärt men i absoluta termer finns det naturligtvis betydligt bättre.
Jansson skrev:Misstänkte att ett annat grammofonsteg är lösningen.
Inga problem, då har jag ett projekt till!
Jansson skrev:lennartj skrev:Ibland borde jag lägga band på den göteborgska smittan att försöka vara skämtsam, den missföstås alltför ofta.
Bäste Jansson, det var verkligen inget du behöver be om ursäkt för.
Beträffande frekvensgången i basen misstänker jag i första hand ditt phono-steg. Försök att låna ett välrenommerat MC-steg i prisklass en bra bit över 10' och du blir en upplevlse rikare, men kanske inte ditt bankkonto.
Det du har är säkert prisvärt men i absoluta termer finns det naturligtvis betydligt bättre.
Bäste Lennart.
Du är vänligheten själv. Jag bad om ursäkt för att jag inte läste ordentligt det du skriver när du tar dig tid med detta.
Misstänkte att ett annat grammofonsteg är lösningen.
Inga problem, då har jag ett projekt till!
Bra!
Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
Hur menar du att en sådan jämförelse ska göras?
/ B
Thomas_A skrev:Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
FFT för frekvensområdet 0-100 Hz räcker bra.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Avvakta innan du sett mätningarna. Om frekvensen ligger på 25 Hz så är det sannolikt inte RIAAt. Mät och jämför innan du köper nytt. Det är inte så svårt att spela in signal eller rippa CD för att jämföra.
FFT för frekvensområdet 0-100 Hz räcker bra.
Nu menade jag; vad är det man ska göra rent praktiskt, och varför? OM jag hör det låga bullret i min cd-spelare men inte i min vinylspelare, varför ska jag rippa av vinylen och spela den i cd-spelaren?
/ B
Thomas_A skrev:Rent praktiskt är att första steget att spela in avsnittet och göra en analys i mjukvara - vilka frekvenser och nivåer det handlar om? Varför göra det? För att få ledtråd till orsakerna så man vet var man ska börja skruva eller ändra.
Bill50x skrev:Fast hur vet man vad som är riaa och pu? Eller kanske rentav tonarm eller drivverk?
Att jämföra med CD'n är väl enkelt, men analysen?
/ B
oa51 skrev:Nu sticker jag ut hakan:
Varför snöa in på detta resonemang? Lägg tid och kraft på att lyssna på musik istället!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster