Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Är det här ni debaterar ordet fonogram?
Flyttar mitt inlägg hit på begäran av annan tråds trådskapares begäran.
Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
hifikg skrev:Fonogram är ett utmärkt begrepp som omfattar allt det du räknar upp och lite till samt en del som kommer i framtiden. Helt enkelt ljudbärare av olika slag. Perfekt att ha ett universalord för saken.
phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.
Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.
Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram
/ B
Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?
phon skrev:Phonogram, phonogram, phonogram ...
Almen skrev:Haha, jag tycker det är lite gulligt med oron för användandet av ett ord.Nästan så att somliga skäms å andras vägnar. Det får en ju inte att vilja använda det mindre, precis...
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?
Inspelningen föregår ett eventuellt fonogram. En helt annan sak m a o
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Torde ju framgå av sammanhanget vilket som avses!
Och i resten av välden funkar uppenbarligen ordet "recording" upperligt...
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Torde ju framgå av sammanhanget vilket som avses!
Och i resten av välden funkar uppenbarligen ordet "recording" upperligt...
hifikg skrev:Och på vilket sätt skulle "inspelning" vara bättre än fonogram? På svenska.
phloam skrev:Men vänta lite här nu va
Om man använder ordet fonogram i en diskussion (jag har för svårt att föreställa mig att man använder det till sin fru, inför skivhandlare, inte ens till hifi-försäljare) så är väl ändå risken rätt stor att man avser nånting mer.... konkret? T.ex. en cd-skiva eller en mp3-fil eller nåt. Kan man inte använda ordet för det som avses istället?
Såvida man nu inte hamnat i en svår faktiskt.se-diksussion kring, eh, fonogram eller dylikt![]()
Vi kan ju testa?
"Jag har köpt ett fonogram idag (i.e. köpt ett nedladdningsbar album i mp3-format)".
"Jag har problem med speladet av fonogram på min anläggning (i.e. problem med spelande av CD-skivor)".
"Dagens fonogram har för dålig dynamik (i.e. dagens inspelningar har för dålig dynamik)".
Osv, osv, fyll gärna på med meningar där ordet fonogram inte alls går att ersätta med annat