Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Är det här ni debaterar ordet fonogram?
Flyttar mitt inlägg hit på begäran av annan tråds trådskapares begäran.
Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
hifikg skrev:Fonogram är ett utmärkt begrepp som omfattar allt det du räknar upp och lite till samt en del som kommer i framtiden. Helt enkelt ljudbärare av olika slag. Perfekt att ha ett universalord för saken.
phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.
Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram
/ B
sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
Men visst kan man använda ordet "inspelning" istället? I det här sammanhanget alltså, i övrigt är ju inspelning så mycket annat också. Och det kan bli olyckliga sammanblandningar.
Men varför är fonogram så elitistiskt? Det är ju bara ett samlingsbegrepp för... ja, fonogram
/ B
Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?
phon skrev:Phonogram, phonogram, phonogram ...
Almen skrev:Haha, jag tycker det är lite gulligt med oron för användandet av ett ord.Nästan så att somliga skäms å andras vägnar. Det får en ju inte att vilja använda det mindre, precis...
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Vad är skillnaden mellan inspelning och fonogram enl er som vill använda det senare?
Inspelningen föregår ett eventuellt fonogram. En helt annan sak m a o
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Torde ju framgå av sammanhanget vilket som avses!
Och i resten av välden funkar uppenbarligen ordet "recording" upperligt...
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bill50x skrev:phloam skrev:Problemet med "fonogram" (imho) är som sagt att det riskerar att bli smått elitistiskt samt så brett att det i praktiken blir oanvändbart annat än i teoretiska faktiskt-diskussioner
Mjae.
/ B
Torde ju framgå av sammanhanget vilket som avses!
Och i resten av välden funkar uppenbarligen ordet "recording" upperligt...
hifikg skrev:Och på vilket sätt skulle "inspelning" vara bättre än fonogram? På svenska.
phloam skrev:Men vänta lite här nu va
Om man använder ordet fonogram i en diskussion (jag har för svårt att föreställa mig att man använder det till sin fru, inför skivhandlare, inte ens till hifi-försäljare) så är väl ändå risken rätt stor att man avser nånting mer.... konkret? T.ex. en cd-skiva eller en mp3-fil eller nåt. Kan man inte använda ordet för det som avses istället?
Såvida man nu inte hamnat i en svår faktiskt.se-diksussion kring, eh, fonogram eller dylikt![]()
Vi kan ju testa?
"Jag har köpt ett fonogram idag (i.e. köpt ett nedladdningsbar album i mp3-format)".
"Jag har problem med speladet av fonogram på min anläggning (i.e. problem med spelande av CD-skivor)".
"Dagens fonogram har för dålig dynamik (i.e. dagens inspelningar har för dålig dynamik)".
Osv, osv, fyll gärna på med meningar där ordet fonogram inte alls går att ersätta med annat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster