Om man tror att svårigheten är större ju mera effekt man levererar, och att
just fem sekunder är en lämplig testtid, varför inte "go all the way" och köra
fyrkantvåg då? En förstärkare som vid klippning levererar 1000 W med sinus-
ton, levererar ju nära två tusen watt med fyrkantvåg...
Men i verkligheten är som sagt inte full uteffekt med fyrkantvåg alls svårt för
förstärkaren, om man ser till upphettningen. Full uteffekt med sinusvåg är
värre, men ändå inte alls värst. Det värsta man kan göra är att i peak svinga
63,6% av klippspänningen* (det är runt 40% av max RMS-uteffekt) om man
är begränsad till sinusvåg.
Spelar man fyrkantvåg så är 1/4 av maxeffekt det värsta man kan utsätta
förstärkaren för. Allt är skrivet med utgångspunkt från att det är en KlassB-
förstärkare vi talar om (vilket approximeras skapligt väl med en KlassAB-för-
stärkare med måttligt uppskruvad tomgångsström).
KlassA-förstärkare går varmast utan signal, vad folk än tror om saken.
*Om inte mina fingrar på Windows XP-räknaren snubblade fel (jag föredrar
riktiga räknare med knappar som känns).
ftorsell skrev:IngOehman skrev:Jag menar bara att mättiden är rätt ointressant om man talar om KlassA-
slutsteg (han tog själv upp att det var ett KlassA-slutsteg).
De lider inte mer av att spela länge snarare tvärtom.
- - -
Men oavsett vilket så menar jag nog att man kan mäta både kort och länge,
alltså att det finns poänger med olika mättider, men att syftet är olika.
1. Att mäta kort (t ex 100 ms och sedan med lagom vila (900 ms?) fram till
nästan mätburst) ger bra information om slutstegets klippeffekt med en
musikliknande signal.
2. Att mäta långvarigt (inte fem sekunder utan någon timme) med någon bra
testsignal, kan ge information om huruvida steget klarar långvarig högeffekt-
leverans. En sådan test kan vara intressant, och mest du på andra slutsteg
än just KlassA-slutsteg.
Vill man göra den senare testen maximalt utslagsgivande så kan man köra
t ex fyrkantvåg på 1/4 av full uteffekt. Det är mycket värre för slutsteget
än att köra full uteffekt*.
Men frågan är om det inte är mera musik-relevant att spela en signal med
lite lagom krestfaktor?
Långtidstestets syfte är inte primärt att kolla hur mycket effekt slutsteget
ger i långtidsperspektivet, utan kanske mera att kolla att det håller. Eller
snarare att kolla det inte går sönder ELLER går i skyddsmode/överhettar.
Då duger inge 5 sekunder.
Så för mig så är den där testtiden om 5 sekunder väldigt skum. Den säger
nästan ingenting av värde till den som vill använda förstärkaren för att spela
musik.
Däremot så är det förstås en rimlig testtid för en förstärkare som är avsedd
att användas i tävlingar där man spelar just 5 sekunder.

(Duh...)
Vh, iö
- - - - -
*Notera alltså då att extremt komprimerad musik på max effekt INTE är det
värsta man kan utsätta en (icke-klassA) förstärkare för. Mera dynamisk musik
kan faktiskt vara värre, och allra värst (av musiksignaler) är extremt kompri-
merad musik som körs på en nivå som ligger 3-4 dB under full utstyrning.
Finns det dB drag race där man använder pa steg
Jag har nog aldrig läst eller sätt att man valt pa steg i bilen så
Det måste nog finnas någon mer ansedd fördel att mäta 5 sekunders Intervall på pa till ex

Är ditt inlägg ett svar på det du citerar, det vill säga mitt inlägg?
Mycket underligt i så fall.
Jag skriver inte ett ord om PA-steg.
Jag skriver om att det kan vara förnuftigt att mäta t ex 100/900 ms på/av
om man vill få information om praktisk klippeffekt vid musikspelning, och...
Jag skriver att en långtidsmätning (i varje fall någon timme) kan ge informa-
tion om huruvida steget klarar långtidsbelastningar.
Signalsituationen för den senare testen kan dock diskuteras, men fullt ös är
inte en maximalt utslagsgivande signal i det fallet. Att leverera full uteffekt är
lättare en att leverera lite mindre än full. Det inser man genom att sätta sig
in i hur verkningsgraden påverkas som funktion av utstyrningsnivå.
Så vad väljer man då? Tja, man kan välja att testa t ex den mest utslags-
givande signalen (fyrkantvåg 1/4 av uteffekten) eller kanske med en som så
mycket som möjligt liknar en musiksignal. Eller man kan välja någon annan
testsignal som man tycker verkar bra.
- - -
Jag skrev också att 5-sekunderstesten (full effekt sinus) mejkar sens för
slutsteg avsedda att användas i tävlingar där man spelar just 5 sekunder,
men att det i andra sammanhang verkar som en rätt så dum test.
Det var ett svar på tvetts fråga om testen hade någon poäng för den som
avser använda förstärkaren för musikspelning.
Mitt svar är alltså nej. En sådan test verkar rätt dum, och som sagt - den
är inte ens särskilt utslagsgivande eftersom en riktig långtidstest vid lägre
effektnivå är mycket värre för förstärkaren.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).