Moderator: Redaktörer
sky_eye skrev:"Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka."
"Ingen är så blind som den som inte vill se."
Det finns en del talesätt som beskriver situationen.
ftorsell skrev:darkg skrev:Jag misstänker att många skulle välja ett steg som klarar att ge xx watt i flera sekunder framför ett som inte kan det, allt annat lika. Det kan nämligen knappast vara en nackdel. Allt annat lika, jag skriver det igen.
Därifrån kan man lätt förledas att tro att denna förstärkare är att föredra även om allt annat inte är lika, som i verkligheten till exempel, då om inte annat priset är högre eftersom det är dyrare att bygga den överkapaciteten.
Då har man nämligen glömt att icke-sämre inte betyder bättre och bestämmer sig för att detta lilla oäkta bättre absolut kan vara värt den extra kostnaden! Vips så har man fått valuta för pengarna.
Kan det inte handla om en sådan logisk kullerbytta?
Äntligen någon som förstår att det inte skadar att steget klarar leverera mycket under lång tid![]()
Och eftersom det inte bara är kraft det är bättre på så är det ju jackpot
IngOehman skrev:Nu har vi ju redan rett upp att det inte är bättre på kraft (jag förmodar att
du blandar ihop kraft med effekt).
Och vi har även diskuterat värdet med att klara dynamiska toppar OCH att
klara den långvariga effekt som musikspelning kräver.
Ingendera testas på ett bra sätt genom att spela full effekt i fem sekunder.
Det enda man testar på det viset, är just det.
Så för en förstärkare som är tänkt att spela full effekt i fem sekunder ÄR det
vettigt att testa just så. För alla förstärkare på vilka man ställer högre krav
än så är det självklart bättre att testa på vettigt sätt - läs; på sätt som gör
att man verkligen veta något om förstärkarens förmåga i den praktiska verk-
ligheten.
Ett femsekunderstest på full effekt säger väldigt lite om vad en förstärkare
klarar av på riktigt, när man inte får vila efter fem sekunder och när signalen
är svårare än full effekt.
Vh, iö
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:det finns inga genvägar om man vill kunna spela 130-140 dB bas
Bygg ett bassystem med 140dB känslighet, så klarar du dig på en Watt...
paa skrev:Nattlorden skrev:ftorsell skrev:det finns inga genvägar om man vill kunna spela 130-140 dB bas
Bygg ett bassystem med 140dB känslighet, så klarar du dig på en Watt...
Vilken känslighet blir det vid 100% verkningsgrad, eller kanske vi önskar oss mer än 100% verkningsgrad?
ftorsell skrev:Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Sedan skulle jag personligen tycka att det hifi folket tycker är rms är i kove specen dynamiskt vilket skulle säga att Kove steget lätt fixar hifi rms med
4000w bryggat sedan när man till ex mejslar skrillex kommer hifi steget
Tappa minst 1000 watt mer en Kove steget efter en sekund ca![]()
Mvh mera tryck i basen
ftorsell skrev:IngOehman skrev:Nu har vi ju redan rett upp att det inte är bättre på kraft (jag förmodar att
du blandar ihop kraft med effekt).
Och vi har även diskuterat värdet med att klara dynamiska toppar OCH att
klara den långvariga effekt som musikspelning kräver.
Ingendera testas på ett bra sätt genom att spela full effekt i fem sekunder.
Det enda man testar på det viset, är just det.
Så för en förstärkare som är tänkt att spela full effekt i fem sekunder ÄR det
vettigt att testa just så. För alla förstärkare på vilka man ställer högre krav
än så är det självklart bättre att testa på vettigt sätt - läs; på sätt som gör
att man verkligen veta något om förstärkarens förmåga i den praktiska verk-
ligheten.
Ett femsekunderstest på full effekt säger väldigt lite om vad en förstärkare
klarar av på riktigt, när man inte får vila efter fem sekunder och när signalen
är svårare än full effekt.
Vh, iö
Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Sedan skulle jag personligen tycka att det hifi folket tycker är rms är i kove specen dynamiskt vilket skulle säga att Kove steget lätt fixar hifi rms med
Mvh mera tryck i basen
ftorsell skrev:Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Mvh mera tryck i basen
tvett skrev:ftorsell:
Är det samma människor som förespråkar/säljer bilsteg som rekommenderar dig 5s?
single_malt skrev:Det var det ledande i din fråga jag syftade på.
Johan_Lindroos skrev:5s, vaddå? Hör det till ämnet/sakfrågan?
tvett skrev:ftorsell skrev:Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Mvh mera tryck i basen
Det här inlägget är helt oförståerligt. Men det klargör andra saker väldigt tydligt.
tvett skrev:Johan_Lindroos skrev:5s, vaddå? Hör det till ämnet/sakfrågan?
Om bilsteg väljs med argumentet att de skulle klara ett 5 sekunders fulleffekt-test bättre än vanliga slutsteg, så tillhör det frågan. Men då det är ett helt ovidkommande test, egentligen inte.
5 sekunder fulleffekt är dock ett bra sätt att testa huruvida husets (lokalens) matning/säkringar kommer säga ifrån, tex för PA-steg, och kan därför förekomma i såna sammanhang.
LzM skrev:ftorsell skrev:Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Mvh mera tryck i basen
Nu har jag ingen aning om hur man riggar upp ett vettigt test av ett slutsteg, men om Skrillex låtar nu är så krävande, skulle man inte kunna låta Kove-steget respektive ett RS2000 driva en fast last på lämpligtvis 4 ohm, spelandes en lämplig låt av just Skrillex, och sen mäta hur mycket effekt dom puttar ut innan dom klipper?
Kanske både i topparna och nån form av genomsnittseffekt.
tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell:
Nu fantiserar du väl? Alt försöker göra en halmdocka?
Jag har frågat några gånger, men inte fått svar.
ftorsell skrev:tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell:
Ett steg ska klara minst 5 sekunder fast last i någon frekvens i bas området
Typ 40-60 och det lägsta effekt talet under dom sekunderna tycker jag man ska uppge som rms inte hålla på och fjolla med mikro sekunder
ftorsell skrev:tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell:
Ett steg ska klara minst 5 sekunder fast last i någon frekvens i bas området
Typ 40-60 och det lägsta effekt talet under dom sekunderna tycker jag man ska uppge som rms inte hålla på och fjolla med mikro sekunder
ftorsell skrev:tvett skrev:ftorsell skrev:Herr iö sätt i skrillex i skivspelarn vrid upp ditt hifi steg där det ger Max kör sedan med en dB mätare så ska du se vad jag menar![]()
![]()
Mvh mera tryck i basen
Det här inlägget är helt oförståerligt. Men det klargör andra saker väldigt tydligt.
Ja du är rolig du ska jag skriva på något annat språk åt dig