Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Statistik är för osäkra nybörjare.
Såhär ska ett kabeltest se ut.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15494
zartok skrev:eftersom det ev ska vara en del av en vetenskaplig uppsats så måste jag göra lite statestik på det iaf
hifikg skrev:Kan man, för ett test, koppla två par högtalarkablar till högtalarna samtidigt? En från utgång A på slutsteget och en från utgång B och byta via slutsteget? Svaret kanske är "om plats finnes"? Bara en fundering utifall man skulle ta sig för ett test en mörk natt.
Svante skrev:hifikg skrev:Kan man, för ett test, koppla två par högtalarkablar till högtalarna samtidigt? En från utgång A på slutsteget och en från utgång B och byta via slutsteget? Svaret kanske är "om plats finnes"? Bara en fundering utifall man skulle ta sig för ett test en mörk natt.
Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Då så. Där föll även argumentet för att bygga en switch.
Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Njae, det tycker jag inte. Det gör det som sagt enklare att "testa testutrustningen".
tvett skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Njae, det tycker jag inte. Det gör det som sagt enklare att "testa testutrustningen".
Det är nollhypotesen som ska försvaras....
tvett skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Det är nollhypotesen som ska försvaras....
tvett skrev:Att åhörarna får hålla upp höger eller vänster hand medan de blundar skulle jag föredra.
Då kan testledaren direkt se om testet ska avbrytas med, och åhöraren kan inte titta på raden och få för sig att "nu måste det väl ändå vara A efter fem B"
Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
2-ch skrev:Almen skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Det starkaste skälet är dock politiskt. Det blir svårt att argumentera emot den som påstår att skälet att ni inte hörde någon skillnad var att "sunkkabeln hängde där hela tiden och förstörde ljudet".
Visst, betydligt enklare samtidigt som man ökar chansen/risken att detektera skillnader.
Men... båda kablarna är ju anslutna i högtalaren samtidigt. Alltså kommer dyrkabeltillverkaren hävda att alla problem beror på att den andra skitkabeln inte kopplades ur.
Måste den ändå kopplas ur så försvinner ju idén om att slippa just omkopplingar.
Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
2-ch skrev:Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
Vet inte vad typ I-fel är så det kan ja inte ha menat![]()
Chans eller risk beroende på hur man ser på det menade jag.
Almen skrev:2-ch skrev:Almen skrev:Med ökad risk för detektion, menar du Typ I-fel?
Vet inte vad typ I-fel är så det kan ja inte ha menat![]()
Chans eller risk beroende på hur man ser på det menade jag.
Och hur ser du på det?
Typ I-fel är när man hör något som inte finns, typiskt i öppna lyssningar.
Typ II-fel är när man missar något som man borde ha detekterat, typiskt i mindre väl designade blindtest.
2-ch skrev:Aha, så nu vet jag vad typ I och II-fel är
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster