Hifi-världens myter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Hifi-världens myter

Inläggav grafpro » 2013-02-06 11:27

Mythbusters är ju ett kul program, det verkar finns hur många myter som helst. Hifi-världens speciella myter är heller inte så få och räcker säkert till en hyggligt lång forumtråd.

Med "myt" menas i allmänhet historier om skapelsen, naturfenomen och gudar. Typiskt är att de är gamla, har mycket liten verklighetskontakt men att många tror eller har trott på dem.

Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".

Det är en rejäl myt. Den föreställningen dominerar tidningsartiklar, forumdiskussioner, försäljarsnacket i butiker och det sociala umgänget - men går aldrig att påvisa. Det är en slags förutsättning för de flesta diskussioner (diskurs) som saknar verklighetsbakgrund. I blind lyssning får man bara utslag för de allra simplaste mätbara skillnaderna, och då måste de vara ganska stora. Myten håller branchen igång.

En diskussion om den myten skulle ju bättre passa i Generellt om Hifi, så jag hade en lite annan inriktning här: mer konkreta, tekniska hifi-myter. Alltså vedertagna föreställningar om hur hifi-utrustning fungerar, men som verkar sakna verklighetsförankring. Observera att saker som exempelvis högtalarkablars fantastiska förmågor inte är någon myt. Det är högst kontroversiellt och inte alls vedertaget. Men jag ber att få börja med en riktigt vedertagen: inspelning.

Inspelning av högtalarelement är en av de saker som alla verkar vara väl bekanta med. Man kan se annonser för begagnade högtalare som beskrivs som "knappt inspelade", på diy-forum är ordet "inspelade" ett av de allra vanligaste och det finns tusentals vittnesmål om att högtalare (högtalarelement) låter bättre efter en tids spelning. Om någon påstår något om ett högtalarelement så är den självklara frågan "är de ordentligt inspelade?".

Detta, påstår jag, är en myt. Ursprunget är antagligen det faktum att alla böcker och artiklar om mätning på högtalarelement börjar med att påpeka att elementet måste "spelas in" innan man mäter. Det är helt korrekt.

Ett baselement kan spelas in genom att man kör fullt konutslag strax under resonansfrekvensen i en kvart eller en halvtimma. Då mjukas upphängningen (mest spindeln) upp lite och resonansfrekvensen sjunker ungefär 10%. Inget annat händer och över tid händer inte heller något särskilt. En liten ändring i resonansfrekvens betyder ju inte på något sätt att elementet "låter bättre".

Om man mäter alla parametrar (inkl tonkurva och distorsion) på mycket gamla element och jämför med nytillverkade (exempelvis SS8542) är det överraskande att inga särskilda skillnader finns. Man skulle ju kunna tänka sig att konmaterial eller annat försvagades eller förstördes men det gör det normalt inte. Alltså, efter en halvtimmas inspelning förändras resonansfrekvensen lite och därefter händer över lång tid ingenting särskilt. Absolut ingenting som skulle få elementet att låta bättre.

Utifrån faktumet att mätning av resonansfrekvens måste föregås av inspelning tror jag myten att inspelning gör högtalare bättre har fötts.

Riktiga mytspridare har dessutom, lite komiskt, överfört detta till elektronik! "Det tog ett par månaders (!) inspelning men sedan var all tvekan bortblåst. Oppon är en dröm ur nästan alla aspekter." Så kan man läsa om en DVD-spelare på CarlssonPlanet. Där tas det rent av upp som en särskild egenskap hos olika apparater, att de kräver mer eller mindre inspelning. Vilket nonsens!

Invändningar välkomnas, och/eller förslag till andra myter som kan krossas!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-06 11:46

Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Hifi-världens myter

Inläggav hifikg » 2013-02-06 11:53

grafpro skrev:...Där tas det rent av upp som en särskild egenskap hos olika apparater, att de kräver mer eller mindre inspelning. Vilket nonsens!

Hur bevisar man att det är nonsens? Jag tror personligen mer att det är lyssnaren som vänjer sig (olika snabbt) vid olika nya apparater, så jag vill gärna tro att det är en myt, men är den verkligen krossad?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-06 12:03

grafpro skrev:

Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-06 12:08

KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?

Det är ingen myt. Däremot kan man definitivt misslyckas med fel mätmetod.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-06 12:09

Och även om jag själv nu tror en liten aning på "inspelning av högtalare", men jag
tror att det går fortare än många tror och har mindre påverkan.

Såååå, tycker jag att det blir smått komiskt när inspelningssnacket trillar över till
kablar och andra komponenter.
Ja det är ju självklart att man måste mjuka upp kopparn i kabeln med några hundra
timmars signal, eller ... :?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-06 12:10

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?

Det är ingen myt. Däremot kan man definitivt misslyckas med fel mätmetod.

Bevisa det. Jag och Popper väntar på svar. :wink:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-06 12:26

KarlXII skrev:
grafpro skrev:

Den där är jag lite kluven till.

Elektriska mätningar är bland de mest noggranna mätningar mänskligheten kan utföra.
Och även om hörsel är ett fint instrument så tror jag att mätupplösningen ändå
vida överstiger hörselns upplösning.

Men någonstans så tror jag att vi har en del kunskapsluckor, som gör att vi idag helt
enkelt inte vet exakt vad vi ska mäta för att få "all" kunskap.

Har ni någon gång sett en pH-mätare med 2 decimalers upplösning?
Har ni tänkt på att det är samma som att vi försöker bestämma avståndet till
månen med 4µm upplösning?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-02-06 12:51

KarlXII skrev:
grafpro skrev:

Det tror jag inte kvalar in som en myt. Det är nog tvärtom en vedertagen men obekräftad uppfattning att man inte kan mäta alla hörbara skillnader.

Att man inte kan mäta alla hörbara skillnader skulle alltså kunna anses vara en myt - och det tror jag det är!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch

Inläggav jansch » 2013-02-06 12:58

Intressanta inlägg...

Något som alltid fascinerats av är VEM som har "bevisbördan" när det gäller förmodade myter.

En religiös som säger att gud finns eller en ateist som säger motsatsen....t.ex.

Det är ju så att ju mer etablerad en myt är desto större bevisbörda faller på tvivlaren.

Hur var det nu? Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda. Det finns t.o.m gamla kartor som bevisar det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-06 12:58

KarlXII skrev:Bevisa det. Jag och Popper väntar på svar. :wink:

Glöm filosofin; vi kan detektera detta och det är långt under hörseltröskeln:
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-06 13:10

jansch skrev:Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda.

Det är en myt: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=34683&postdays=0&postorder=asc&start=0
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-02-06 13:13

Jag har hört folk som påstår att en lödning tar 2-3 månader inan den får rätt egenskaper och "låter" bra :o

Själv tror jag att det mesta rår nog det egna vänjandet för.

Men vad det gäller högtalare har jag i flera fall upplevt en förändring speciellt i högre register till det bättre. Mina Ino i14 spelar definitivt mjukare nu efter tre månader än när dom var nymonterade.

Och ett par OA51 LE1 som vi monterade lät jättekonstigt i högre register dom första timmarna! Dom fick stå och spela ett dygn på normal volym sen gick jag ner lyssnade på samma plattor och då hade mycket av det dåliga "rätat till sig"

Men man kanske bara vänjer sig :? 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-06 15:19

grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".

Jag väljer att citera det jag tycker är mest intressant och som jag själv tycker är konstigt. När jag själv hittar skillnader så är de ALDRIG av denna karaktär. Ändå är det i princip endast de man ser, mer som regel än undantag. Min bullshitmätare slår i taket. Visst vill jag inte säga att det NÅGONSIN går att beskriva på det sättet, men _varje_ gång, oavsett vad det är man trixar med? Nej, den gubben går inte.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-06 15:44

Inspelning av element är väl en av de få "myter" inom Hifi som det faktiskt ligger något mätbart fysikaliskt fenomen bakom.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Break-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.

Tror Troels har torrt på fötterna beträffande det påståendet (att Fs sjunker efter en tid). Sen hur olika element/material påverkas är en annan sak.
Senast redigerad av joakimfors 2013-02-06 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 15:45

Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-02-06 15:49

adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.

++;

Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar. :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 15:50

joakimfors skrev:
adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.

++;

Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar. :lol:

Ahh jag älskar en del människor :D

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-02-06 16:32

joakimfors skrev:Inspelning av element är väl en av de få "myter" inom Hifi som det faktiskt ligger något mätbart fysikaliskt fenomen bakom.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Break-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.

Tror Troels har torrt på fötterna beträffande det påståendet (att Fs sjunker efter en tid). Sen hur olika element/material påverkas är en annan sak.

Det har han absolut. Det var inte det som var myten. Fs sjunker, det sa jag också. Myten är att elementet skulle låta bättre.

Att Fs sjunker påverkar tonkurvan i en basreflexlåda mellan rörets resonansfrekvens och elementets resonansfrekvens (i lådan), typiskt mellan 30 och 50Hz. Beroende på hur väl låda och element är avstämda kan det bli både till det bättre och till det sämre - i mycket liten mån.

I allt övrigt påverkas ingenting. Motsatsen hävdas ofta och det är det som är myten.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-06 18:02

aisopos skrev:

Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.

Myt: Silverkablar ger klarare diskant än kopparkablar (?).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-06 21:21

Adhoc skrev:
aisopos skrev:

Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.

Har inte det med dielektrikat att göra, teflon osv?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-06 22:05

adzer skrev:
joakimfors skrev:

++;

Ahh jag älskar en del människor :D

om det nu gick, alltså fungerade så borde man väl utfört seriösa F/E tester :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-06 22:18

Absolut, många myter om vad som ger ljudmässig skillnad behöver inte vara korrekta pga. fel slutsats. Däremot kan det ju fortfarande ha funnits en ljudmässig skillnad ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-06 23:54

Adhoc skrev:
aisopos skrev:

Du kan ju räkna på vad skillnaden mellan 0,01 pH och 0,02 pH är i relation mot
0,01 pH och 14 pH.

Ja 1*10^14 ,och så två decimaler sen = 1*10^16 då ...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-07 08:13

Var det ingen annan som tyckte att det jag tyckte var intressant, var intressant? :o

:lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-07 08:35

shifts skrev:Var det ingen annan som tyckte att det jag tyckte var intressant, var intressant? :o

Jodå. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-02-07 08:39

sprudel skrev:
Adhoc skrev:
aisopos skrev:

Har inte det med dielektrikat att göra, teflon osv?

Nej, det är en annan myt. Till exempel att vatten som dielektrika ger ett "torrt, mörkt ljud" jämfört med teflon.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-07 08:58

shifts skrev:Var det ingen annan som tyckte att det jag tyckte var intressant, var intressant? :o

Mja, mjo. Men det kändes såpass självklart för mig att jag inte kommenterade det.

shifts skrev:
grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".

Jag väljer att citera det jag tycker är mest intressant och som jag själv tycker är konstigt. När jag själv hittar skillnader så är de ALDRIG av denna karaktär. Ändå är det i princip endast de man ser, mer som regel än undantag. Min bullshitmätare slår i taket. Visst vill jag inte säga att det NÅGONSIN går att beskriva på det sättet, men _varje_ gång, oavsett vad det är man trixar med? Nej, den gubben går inte.

Plus Ett.

Sådär ja ... ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-07 13:34

Aaah, nu känns det bättre. Kom på att det finns kanske inte så mycket att diskutera mer än så. Om det inte är så att man inte håller med förstås.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-07 14:29

Tycker tråden startade väldigt konstigt, med ett inlägg som vill ta upp myter
(som det ju finns en sådan fantastisk rikedom av i hifi-värden) men som sen
trampar i klaveret nästan direkt och rätt rejält dessutom, genom att rubricera
i allra högsta grad fysikaliska fenomen som varande myter. :?

Visst isolerades ordet "hörbara" förändringar, men att förneka alla hörbara för-
ändringar när man kan konstatera påtagliga mätbara förändringar blir ju bara
tokigt. Utöver att olika högtalarelement är olika och svarar olika på inkörningen
(vissa påverkas väldigt lite), så är ett påstående om icke-påverkan ju otestbart
eftersom det alltid kommer att stöta på patrull i första vetenskapliga tesen.

- - -

Kan hur som helst rapportera att det finns gott om element som man kan höra
distorsionsskillnader emellan (mellanregistret) efter inspelning (två råa element
låter väldigt lika, ett spelas in och efteråt låter de påtagligt olika rent), och om
jag får utgå ifrån egna studier på ämnet är det nästan undantagslöst så att de
vinner på inspelningen om de inte görs forcerat*. Nämnda hörbara skillnader
är synliga i mätningar också.

Vh, iö

- - - - -

*Med forcerad inkörning menar jag att elementet utsätts för effekt utan att få
vila, tills det anses vara inspelat (lämna radion på och gå hemifrån, sätta på en
speciell CD med ljud som skall spela in högtalaren...)

Jag avråder å det bestämdaste för den sortens inkörningar, det vill säga sådan
som man åstadkommer genom att spela något speciellt fonogram avsett för att
spela in högtalare.

Högtalare och mänsklig hörsel har vissa likheter därvidlag, och de behöver båda
vila mellan musikspelningarna, och att slippa en för stor och koncentrerad dos.

Av vad jag sett har jag dragit slutsatsen att de flesta högtalarelement är att
betrakta som fullt inkörda efter 40 timmars spelning på ordentlig nivå, vissa
går snabbare men få tar längre tid på sig. Uppfattar man att de tar längre tid
är så på sig så beror det nog snarare på att de inte spelats på en nivå som är
ordentlig för högtalarna.

De fyrtio timmarna gärna får fördelas på någon månad. Särskild försiktighet är
bra att iaktta i början, speciellt om högtalarelementen är väldigt nytillverkade
och inte har fått vila länge på lager.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum