Ja, nu är det så att jag efter husköp äntligen fått ett rum som jag kan använda till vad jag vill. Problemet är dock att för tillfället är det för mig omöjligt att ens sitta still och ta det lugnt i det. Jag ska förklara varför:
Rummet ligger i källaren och väggarna består till stor del av någon form av byggblock/lättbetong som låter lite lätt ihåligt om man knackar på dem. Så långt ok. Problemet är att i det angränsande rummet sitter fjärvärmeanläggningen och sprider någon form av vidrigt pipande genom betongen. Kanske är det pumpen. Kanske är det flödet i rören. Kanske är det en onämnbar fasa som ylar från avgrunden. Vad vet jag. Störande är det i alla fall och gör det till ett lidande att vara i rummet. Jag har sänkt pumphastighet och även stängt av flödet av vatten till rummets radiator helt men utan att bli av med ljudet. Mycket svårt att lokalisera. Det låter nämligen mindre obehagligt i själva fjärrvärmerummet. Upplever dessutom ljudet olika på olika ställen i rummet, som om det förstärks vid vissa noder.
Så, det här borde väl gå att åtgärda med någon form av akustikfix tänker jag, frågan är bara vad. Känns lite overkill att klä hela rummet med bitumenmatta och lägga in heltäck + sätta upp ribbor överallt på måfå.
Finns det någon man kan anlita för sånt här? Jag tror de flesta skulle tycka att jag var lite extrem/nipprig om jag pratade med vanliga bullersanerare. Är inte säker på att alla skulle tycka det var så farligt ens....
Jahopp, tips och erfarenheter mottages tacksamt.