Förbereda rum för lysning, akustikfix

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Förbereda rum för lysning, akustikfix

Inläggav overture » 2013-02-06 10:39

Ja, nu är det så att jag efter husköp äntligen fått ett rum som jag kan använda till vad jag vill. Problemet är dock att för tillfället är det för mig omöjligt att ens sitta still och ta det lugnt i det. Jag ska förklara varför:

Rummet ligger i källaren och väggarna består till stor del av någon form av byggblock/lättbetong som låter lite lätt ihåligt om man knackar på dem. Så långt ok. Problemet är att i det angränsande rummet sitter fjärvärmeanläggningen och sprider någon form av vidrigt pipande genom betongen. Kanske är det pumpen. Kanske är det flödet i rören. Kanske är det en onämnbar fasa som ylar från avgrunden. Vad vet jag. Störande är det i alla fall och gör det till ett lidande att vara i rummet. Jag har sänkt pumphastighet och även stängt av flödet av vatten till rummets radiator helt men utan att bli av med ljudet. Mycket svårt att lokalisera. Det låter nämligen mindre obehagligt i själva fjärrvärmerummet. Upplever dessutom ljudet olika på olika ställen i rummet, som om det förstärks vid vissa noder.

Så, det här borde väl gå att åtgärda med någon form av akustikfix tänker jag, frågan är bara vad. Känns lite overkill att klä hela rummet med bitumenmatta och lägga in heltäck + sätta upp ribbor överallt på måfå.

Finns det någon man kan anlita för sånt här? Jag tror de flesta skulle tycka att jag var lite extrem/nipprig om jag pratade med vanliga bullersanerare. Är inte säker på att alla skulle tycka det var så farligt ens....

Jahopp, tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-02-06 11:06

Det finns ju ett flertal aktiva personer på forumet. De jag kommer att tänka på nu som jag tror är kunniga, Johan Lindroos och Ingvar Öhman. Finns säkert fler.

P.S. grattis till huset D.S.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Förbereda rum för lysning, akustikfix

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-02-06 13:46

Förmodligen är det stomljud. Bästa metoden är att vibrationsisolera vid källan. Sedan brukar det vara förhållandevis enkelt att bli av med störningen. Lekmannamässigt kan man lyssna sig fram genom att trycka örat mot väggar och olika ställen och lyssna sig fram var det kommer ifrån. Prova lite och återkom med erfarenheter.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2013-02-06 14:33

Jag har gjort en första undersökning där jag satt en skruvmejsel mot olika punkter för att höra vibrationer. Hör märkligt nog inte så mycket vid själva väggen mot fjärrvärmerummet. Radiatorn har ett tydligt vibrerande ljud vid undersökning och jag trodde inledningsvis att det var källan till störljudet då det är ett 3 meter långt element som är direkt kopplat genom väggen in till fjärrvärmerummet. Jag stängde dock ventilerna till elementet så vibrationerna i det totalt upphörde men "tjutet" i rummet fanns kvar.

Jag trodde sedan att ljudkällan var själva cirkulationspumpen men svårt att veta. Den vibrerar en del så klart men det är nog inte direktljudet från den utan snarare något rör som kommer i svängning eller så... Mycket svårt att hitta.

Om jag skulle ge mig på att dämpa pumpen, har ni något tips på hur man börjar? Tungt och geggigt tänker jag mig. Tex att baka in den i ett par kilo häftmassa blandat med sand eller liknande... Är dock tveksam till att det är en så bra idé om man ser till funktionen i övrigt :)

Om det är ett rör i väggen så sitter man ju risigt till antar jag. Såga upp betong och göra någon operation känns lite svajigt det med. Tror ni man kan prata med en VVS-firma utan att de dömer ut en som knäppgök?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-02-06 14:33

Johan_Lindroos skrev:Förmodligen är det stomljud. Bästa metoden är att vibrationsisolera vid källan. Sedan brukar det vara förhållandevis enkelt att bli av med störningen. Lekmannamässigt kan man lyssna sig fram genom att trycka örat mot väggar och olika ställen och lyssna sig fram var det kommer ifrån. Prova lite och återkom med erfarenheter.

Precis, lokalisera vad det är som låter, kan vara nästan vad som helst från cirkulationspump till reglerventil i ett element som leder ljudet neråt. Ta tid på dig. när det är tyst i huset sendan får du fälla ut parabolerna till öron gå lyssna dig fram som en spårhund. Jag tror säkert att du kan ringa in källan till oljudet.

Hittar du inget ta kontakt med en väldigt förstående rörmokare (som har hörseln i behåll) och konsultera.. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-06 14:41

Om du ska isolera pumpen så montera den med gummiisolatorer mot väggkonsoler, sedan ska du ha slang eller flexibla plaströr i stället för metallrör till och från pumpen, gärna i en S-formad slinga.
Jag vet inte vilka typer av plast- eller gummislang som skulle vara tillåtna, men skulle i alla fall gissa att PEX-rör vore användbara.
Kanske andra på forumet kan svara bättre på just detta om flexibla slangar/plaströr för värme?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-02-06 14:52

overture skrev:
Jag trodde sedan att ljudkällan var själva cirkulationspumpen men svårt att veta. Den vibrerar en del så klart men det är nog inte direktljudet från den utan snarare något rör som kommer i svängning eller så... Mycket svårt att hitta.

Sådan där oljud eller vibrationer brukar skapas vid ventiler eller liknande där det blir en förträngning, T.ex påbyggnad av befintliga rör till en mindre grovlek..

Tänk en ballong där du skapar ett tjut med att låta luften fisa ut :wink:

Jag hade lite problem strax när jag satt in värmepump vibrationer oljud och sånt. Det löstes med anslutningar med någon form av armerad slang till utgående & inkommande på Thermia-pumpen. Då slutade oljudet som leddes upp och hördes i hela kåken. Det kan vara svårt att lokalisera sådana där saker ibland.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-06 15:09

Lokalisera orsaken till oljudet kan vara jäkligt svårt ibland.
Några varianter:
Stängda ventilationskanaler eller skräp i dom som stryper luftflödet med visslande ljud som resultat.
En del belysningsarmatur för oväsen. Värst när du passerar en ljuskälla och tystare emellan dem?
Kavitation i pump eller vattenkranar som alltså inte ens behöver finnas i rummet men som hörs där. (Du har säkert stött på att en vattenkran i tex köket kan föra ett jäkla oväsen.)
Har du taskigt bockade rör som ger en lokal strypning av flödet?
Ventilationsfläktmotor i till-läge där rotationen bromsas av något.

(Det sista varianten råkade jag ut för med en skruvdragare Strömbrytaren var i låst läge mot klykan i en hammare, borret som satt i, hade snott in sig i ett skosnöre. Resultatet blev ett högfrekvent tjutande, helt omöjligt att höra varifrån det kom. Efter någon timme hittades väskan i en garderob men det var även då svårt att höra att ljudet kom från väskan med verktygen.)

Edit: Vi skrev visst samtidigt Bassman. Var det en kompensator du menade med "armerad slang"? Typ WCKT-kopplingen en bit ned på sidan här: http://www.wiro.se/CommonResources/File ... atorer.pdf

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-06 16:31

overture skrev:Jag har sänkt pumphastighet och även stängt av flödet av vatten till rummets radiator helt men utan att bli av med ljudet.

Gjorde du det genom att stänga av cirk-pumpen så kan du ju sluta leta i radiatorkretsen efter oljud.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-06 16:34

PerStromgren skrev:
overture skrev:Jag har sänkt pumphastighet och även stängt av flödet av vatten till rummets radiator helt men utan att bli av med ljudet.

Gjorde du det genom att stänga av cirk-pumpen så kan du ju sluta leta i radiatorkretsen efter oljud.

Vibrationerna går väl längs rören, även om vattentillförseln är avstängd.
Om pumpen är avstängd och det fortfarande låter så måste det dock vara något annat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-06 17:31

paa skrev:
PerStromgren skrev:

Vibrationerna går väl längs rören, även om vattentillförseln är avstängd.
Om pumpen är avstängd och det fortfarande låter så måste det dock vara något annat.

Jo, det skulle ju kunna vara något annat i huset som vibrerar mot ett rör och denna vibration fortplantar sig via rören, om det är det du menar.

Slå ifrån huvudströmbrytaren och kolla om det tystnar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-06 19:08

paa skrev:Om du ska isolera pumpen så montera den med gummiisolatorer mot väggkonsoler, sedan ska du ha slang eller flexibla plaströr i stället för metallrör till och från pumpen, gärna i en S-formad slinga.
Jag vet inte vilka typer av plast- eller gummislang som skulle vara tillåtna, men skulle i alla fall gissa att PEX-rör vore användbara.
Kanske andra på forumet kan svara bättre på just detta om flexibla slangar/plaströr för värme?

Anslutningsslangar är mjuka, långt mjukare än PEX-rör, http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang ... gsslangar/

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-02-07 00:03

Adhoc skrev:Edit: Vi skrev visst samtidigt Bassman. Var det en kompensator du menade med "armerad slang"? Typ WCKT-kopplingen en bit ned på sidan här: http://www.wiro.se/CommonResources/File ... atorer.pdf

Det är en liknade variant som RogerGustavsson länkade till Rinkabyrör.

Typ en mjukare metallomspunnen (ja eller armerad) slang, flexar något när man trycker på den.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2013-02-07 00:15

WOW! Vilken hjälp! Tackar ödmjukast för alla idéer och tips och kunskaper!

Jag har gjort en mer omfattande undersökning nu och kommit fram till att pumpens vibrationer förmodligen är huvudkällan till störljudet. Jag har lyssnat på alla rör i dess närhet och försökt följa vibrationerna vidare. Mycket av vibrationerna sprids in i radiatorn på andra sidan väggen via dess anslutande rör. Mest om flödet till dem är på men även om det är helt avstängt. Installationen verkar vara gjord av någon som inte brytt sig speciellt mycket. Väldigt slarvigt och brutalt utan vettig tätning och fula dragningar.

Nåja, vidare: Man märker tydlig skillnad även när man ändrar på termostaten på radiatorn om flödet är på.
Jag har nu satt massa skumgummi från ett liggunderlag mellan rören här och där samt försökt att fixera radiatorn med böcker och andra halvmjuka saker. Det blir aningens bättre men allt oljud försvinner inte. Jag bör nog tillägga att rummet är en så länge kalt och utan speciellt mycket inredning så det är möjligt att mycket av ljudet kommer maskeras när det väl är saker på plats.

Det känns som det kanske ska gå att klara av den här besten. Det går i alla fall lyssna på ljud med lurar på i rummet nu :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-07 00:43

Att vibrationsinsolera på det där viset duger inte alls.

Du måste kapa alla de ledningar som förmedlar ljud (ljud som för övrigt går i
både vattnet och röret som regel). Där du kapat röret sätter du en gummidel
som bryter vågorna både i vätska och rör. expanderformade mjukdelar i bäst
(ser ut som bälgarna på en motorcykelframgaffel).

Kontrollera att gummidelarna tål både temperaturen, trycket och den aktuella
vätskan.

Ljud som är flödesorsakade försvinner när man stoppar flödet, men att stoppa
flödet på ett ställe betyder ju inte att flödesorsakade ljud som skapas någon
annanstans försvinner, ej heller att de inte förmedlas även över en sluten ventil,
för som sagt - ljudet går både i vätskan och i själva rören/metalldelarna.

Och i sådana där fall så skapas ljud ofta i både pumpar, kompressorer och för-
trängningar, t ex ventiler.

Vh, iö

- - - - -

PS. Och självklart skall du ställa hela värmeaggregatet på mjuka fötter också.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-07 22:56

IngOehman skrev:Att vibrationsinsolera på det där viset duger inte alls.

Du måste kapa alla de ledningar som förmedlar ljud (ljud som för övrigt går i
både vattnet och röret som regel). Där du kapat röret sätter du en gummidel
som bryter vågorna både i vätska och rör. expanderformade mjukdelar i bäst
(ser ut som bälgarna på en motorcykelframgaffel).

Kontrollera att gummidelarna tål både temperaturen, trycket och den aktuella
vätskan. ... Snip ...

Pinalen som IÖ beskriver heter kompensator, se Wiro-länken jag lade in. Du behöver några skärringskopplingar också mot dom befintliga rören. Vilken rörpulare / VVS-butik som helst bör kunna fixa fram dom från Ahlsell VVS eller Dahl.

Återgå till Generellt om hifi