Strmbrg skrev:steveo1234 skrev:...
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...
Vad innebär det?
Att jag gick från 4 till 6 baselement.
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:steveo1234 skrev:...
Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...
Vad innebär det?
Alexi skrev:För fem år sedan startade jag en tråd om vad som behövs för att realistiskt återge ett trumset live (ca 5 meter ifrån) och kom fram till att minimum för att återge en 24" baskagge som ger en SD på ~2919cm2.
Så om man räknar bara konarea så är det
> 8 st 10"are eller > 6 st 12"are. Men att minst ha samma konarea som en bastrumma känns helt naturligt om man ska lyssna på musik med trummor i.
Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.
sprudel skrev:Flint skrev:roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka![]()
Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.
Ja, det håller jag med om. Men ljuvliga instrument är det.
Flint skrev:Helt klart. Och ett effektivt kompinstrument. Går att (samtidigt) spela både rytm/trummor, bas och solo på beroende på vald spelstil och teknik.
bakerman22 skrev:Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare.
för att förenkla så kan vi utesluta alla skit element som distar hörbart direkt. Om vi enbart tittar på de absolut bästa elementen, så distar även de mer desto mer konen rör sig.KarlXII skrev:Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.
Men stämmer det där verkligen?
Ett riktigt skitelement som slår +/- 1 mm kan ju ha högre distorsion än ett välbyggt element som slår +/- 10 mm?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster