Hur mycket bas behövs för att det ska räcka. Egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Hur mycket bas behövs för att det ska räcka. Egentligen?

Inläggav steveo1234 » 2013-02-08 10:40

Strmbrg skrev:
steveo1234 skrev:...

Men, så, lite för skojs skull, utökade jag prestandan för nått år sen med 50%. ...

Vad innebär det?

Att jag gick från 4 till 6 baselement.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-08 11:33

För fem år sedan startade jag en tråd om vad som behövs för att realistiskt återge ett trumset live (ca 5 meter ifrån) och kom fram till att minimum för att återge en 24" baskagge som ger en SD på ~2919cm2.

Så om man räknar bara konarea så är det
> 8 st 10"are eller > 6 st 12"are. Men att minst ha samma konarea som en bastrumma känns helt naturligt om man ska lyssna på musik med trummor i. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-08 11:45

Alexi skrev:För fem år sedan startade jag en tråd om vad som behövs för att realistiskt återge ett trumset live (ca 5 meter ifrån) och kom fram till att minimum för att återge en 24" baskagge som ger en SD på ~2919cm2.

Så om man räknar bara konarea så är det
> 8 st 10"are eller > 6 st 12"are. Men att minst ha samma konarea som en bastrumma känns helt naturligt om man ska lyssna på musik med trummor i. :)

Fast, det är inte Sd som är viktigt, utan Vd. Eftersom en trumma har skinnet fast inspänt i kanterna så kan du säkert justera ned med en faktor 2 eller 3.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-08 11:49

Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 11:53

Hmm... undrar vad det blir för symfoniska bastrummor då...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-08 11:54

Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.

Men stämmer det där verkligen?

Ett riktigt skitelement som slår +/- 1 mm kan ju ha högre distorsion än ett välbyggt element som slår +/- 10 mm?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-09 10:46

sprudel skrev:
Flint skrev:
roggaro skrev:jag lyssnade på Crosby Stills Nash & Young på en liveupptagning igår. det va helvitte va mycket bas/energi det va i deras akustiska gitarrer. sen använde de ju locket som 'taktgivare' hördes tydligt. visst va det maffigt, men tjejen drämde till väggen en gång så jag fick sänka :oops: :cry:

Det finns inte mycket lågbas i en akustisk gitarr när man hör den några meter bort i ett rum i verkligheten men närmickad kan det istället bli för mycket bas och låta luddigt. Det är svårt att spela in akustisk gitarr så att den låter vettigt.

Ja, det håller jag med om. Men ljuvliga instrument är det. :)

Helt klart. Och ett effektivt kompinstrument. Både trummor, bas och solo i ett instrument.
Senast redigerad av Flint 2013-02-09 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-02-09 11:07

Flint skrev:Helt klart. Och ett effektivt kompinstrument. Går att (samtidigt) spela både rytm/trummor, bas och solo på beroende på vald spelstil och teknik.

Diggar hårt sånt spel där man tvingas tänka till för att få grepp om huruvida det är en eller två gitarrer som spelar.

Som jag ser det helt klart det mest kompletta och underhållande instrumentet på solokvist.

Don Ross dyker spontant upp i huvudet.

/Peter

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-09 11:10

bakerman22 skrev:Det är precis dom där berättelserna man läser om dom som har köpt en Proson Rumble 8.
Tipsar som vanligt om att byta ut dom spröda gamla englasfönstren mot något rejälare. :D

Rumble 8 är alldeles perfekt som datorhögtalare - den är liten - om man bor i lägenhet och datorrummet är på 4 kvadratmeter, faktiskt overkill tom eftersom man aldrig kan/får spela så ens den bottnar ;-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-09 11:19

Piotr
Ja vissa flatpickers är duktiga att låta många. Norman Blake och Tony Rice är inte fel. Här visserligen båda två men dom låter många även en och en http://www.youtube.com/watch?v=Y36HCn4Ivws

Mer Norman Blake Länk

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-09 11:47

KarlXII skrev:
Alexi skrev:Jag vill inte att konerna ska behöva röra sig mer än de ~5mm trummskinnet rör sig. För att hålla disten låg.

Men stämmer det där verkligen?

Ett riktigt skitelement som slår +/- 1 mm kan ju ha högre distorsion än ett välbyggt element som slår +/- 10 mm?
för att förenkla så kan vi utesluta alla skit element som distar hörbart direkt. Om vi enbart tittar på de absolut bästa elementen, så distar även de mer desto mer konen rör sig.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi