Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.
Vh, iö
IngOehman skrev:
PD95 däremot var en LagatoLink-maskin som på riktigt gjorde hamburgare av
oxfilen, det vill säga som INTE längre hanterade signalen tidskontinuerligt.
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.
Vh, iö
Min information kommer från ICA Maxi i Haninge, där jag bad att få högrev uppmald.
Var kommer din info från?
Eller brukar de mala åt dig rentav?
penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.
hifikg skrev:penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.
Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.
På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.
På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.
Om det har med hållfastheten vid kraftiga belastningar så kan det väl ha en stor betydelse för ljudet. Ett element som gått sönder låter inte så bra.
IngOehman skrev:hifikg skrev:penke62 skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?
Ja, då slipper du LL.
Vh, iö
Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
IngOehman skrev:Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna
DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i
kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång
tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
Du har verkligen ett horn i sidan...
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.
Du har verkligen ett horn i sidan...
Vad menar du? Vi snackar väl om myter?
penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Jag kom osökt att tänka på Mercedes och deras A-klasse. Även kallad
Vält-klasse.
Dom satsade ju först på att stenhårt förneka att bilen kunde välta.
Ett dumt och dyrt misstag kan jag tänka.
Harryup skrev:För saken skulle så tillverkades det väl om jag minns rätt LegatoLink-spelare även efter 668 så bara för att man fick artikeln översatt så påverkade det kanske inte precis hur mycket som helst.
Avbön? nja
mvh/Harryup
xeizo skrev:aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Vält-klasse.
Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!
Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...
Tengil skrev:xeizo skrev:aisopos skrev:penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Vält-klasse.
Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!
Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...
Just det fetade, skulle nog de flesta högtalare tjäna på, jag har hört dipoler spela riktigt bra, i modernt kalt vardagsrum, men då fick man verkligen sitta i sweetspot, vilket kanske ofta är fallet med dipoler.
Vh Christer
grafpro skrev:Jag började med att påstå att föreställningen att högtalare låter bättre efter inspelning är en myt. Jag har enbart kunnat konstatera en mindre ändring av resonansfrekvensen, och den kan inte allmänt sägas låta bättre.
"Strömstarka" förstärkare tror jag det finns en hel del mytbildning kring men det blir lite svårt att dra gräns mellan myt och verklighet där.
Användare som besöker denna kategori: Rockdude och 3 gäster