Hifi-världens myter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-09 14:47

Jodå, visst har de det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-09 15:08

IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.

Vh, iö

Min information kommer från ICA Maxi i Haninge, där jag bad att få högrev uppmald.

Var kommer din info från?
Eller brukar de mala åt dig rentav?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-09 17:18

IngOehman skrev:
PD95 däremot var en LagatoLink-maskin som på riktigt gjorde hamburgare av
oxfilen, det vill säga som INTE längre hanterade signalen tidskontinuerligt.

Vh, iö

Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-02-09 17:54

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Jodå, visst har de det.

Vh, iö

Min information kommer från ICA Maxi i Haninge, där jag bad att få högrev uppmald.

Var kommer din info från?
Eller brukar de mala åt dig rentav?

Visst har de kvarn. Det har min ICA-butik också.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-09 17:55

Ja, att påstå att man behöver mera processorkraft för att räkna med avsevärt
mycket färre (läs superfå) termer var kanske lite magstarkt. ;)

Men samtidigt kan jag bara säga all heder till Pioneer. Har nog aldrig fått se en
i det stora hela rätt kritisk recension (mera av konceptet LL än av spelaren) av
en apparat blir mera vänligt mottagen av tillverkaren.

De intresserade sig genuint för artikeln och den översattes till japanska och de
kontaktade mig även när LL av den typen förpassades till historien. Hur illa jag
än tyckte av LL måste jag säga att märket Pioneer ser jag som ett av de mest
seriösa hifi-tillverkare som vi har.

Att ha gjort en dålig produkt är inget unikt, men att acceptera saklig kritik som
riktas mot det är inte allom givet. Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna
DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i
kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång
tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-09 18:12

Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-09 19:27

penke62 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag minns fortfarande din test/recension av spelaren. Det är bland det bästa jag läst någonsin, mycket underhållande. Jag minns särskilt din bekant med hörselskada som ratade den, och din uträkning av hur mycket processorkraft som skulle behövas för att den skulle kunna beräkna vad den sades kunna göra. Hatten av för sådana recensioner, när HiFi-musik samtidigt dreglade som en förkyld boxer över den.

Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-09 22:43

Min ICA har också börjat mala färs igen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-10 01:23

hifikg skrev:
penke62 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag minns också artiklarna om Legato Link och sprang genast och inhandlade ett exemplar. Visserligen av den något enklare modellen PD77, men ändå. Den gav mycket nöje i många år. Testade den för inte så längesedan och den låter inte sämre än något annat än idag, fast då använde jag förstås en extern DAC, då kanske man går förbi Legato Link?

Ja, då slipper du LL.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-10 02:38

Alexi skrev:Min ICA har också börjat mala färs igen.

Utan Legato Link, antar jag . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-11 09:14

Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.

På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-11 09:45

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Ingvar har skrivit om härdning av lim tack vare lokal upphettning som inspelningskomponent.

På tal om myter igen. Den här gången att härdningen skulle påverka ljudet så att det märks.

Om det har med hållfastheten vid kraftiga belastningar så kan det väl ha en stor betydelse för ljudet. Ett element som gått sönder låter inte så bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-11 09:55

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Om det har med hållfastheten vid kraftiga belastningar så kan det väl ha en stor betydelse för ljudet. Ett element som gått sönder låter inte så bra.

Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-11 10:06

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
penke62 skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Ja, då slipper du LL.

Vh, iö

Förklarar varför jag inte hörde skillnad kanske. På PD77 och CD-fix
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-11 10:06

Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.

Du har verkligen ett horn i sidan...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-11 10:30

IngOehman skrev:Och frågan är om inte jag skulle vilja utnämna
DV-668AV (mest känd som 6-6-8:an) till den bästa hifi-produkten någonsin, i
kategorin avspelare. Jag har försökt ersätta min många gånger, men varje gång
tvingats finna att det inte finns någon värdig ersättare.

Vh, iö

En vanlig PC med ett Asus Xonar Essence ST/STX lär stå sig väl, och då får man hela fördelen med nätverkströmning, oändligt antal format osv på köpet istället för att hålla på med utrymmeskrävande plastskivor. Jag har gett upp "CD-spelare" helt.

DV668AV har Burr Brown PCM1738 vilket är ett ovanligt bra DAC-chip för en mid-fi spelare, men ett Asus Xonar ST/STX har Burr Brown PCM1792A som är bättre än 1738 på alla parametrar och har dessutom en i övrigt sund konstruktion.

En motsvarande konstruerad fristående DAC eller nätverksspelare borde vara jämförbart bra, bara att de brukar kosta mångdubbelt mer än ovanstående ljudkort för samma prestanda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-11 10:44

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Ingvar borde kanske överväga att byta elementleverantör. Element som rasar i småbitar och hamnar i en hög på golvet när dom spelas på för första gången är inte bra. Bara humor.

Vad menar du? Vi snackar väl om myter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-11 10:45

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Vad menar du? Vi snackar väl om myter?

Touché! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-11 10:45

Ja precis. Inte nytt hitte-på. Finns varken myt eller realitet om att Ino-element rasar ihop.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-11 12:36

Visst kan man rabbla gamla myter men allt har sin tid och jag kan tänka mig att en del uttalande är gjorda efter att ha lyssnat till undermålig utrustning med dagen mått även om det var det senaste då det myntades.

Finns det inga som har några mer moderna myter att komma med?
Är kanske alla undersökningar utan dokumentation något som gör att myter frodas?
Den myt jag kan komma på är att är det bitperfect så går det inte att höra skillnad på olika uppspelningar. Då har man glömt hela A-delen i DAC-'n och jag ser inte att man kan dra sådana slutsater alls.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-11 12:51

penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...

Jag kom osökt att tänka på Mercedes och deras A-klasse. Även kallad
Vält-klasse. :)

Dom satsade ju först på att stenhårt förneka att bilen kunde välta. :)
Ett dumt och dyrt misstag kan jag tänka.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-11 12:58

Nattlorden skrev:Ja precis. Inte nytt hitte-på. Finns varken myt eller realitet om att Ino-element rasar ihop.

Det var du som så fint kläckte fjädern som sen blev ett ägg. Du får vakta ditt tangentbord bättre. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-11 13:02

För saken skulle så tillverkades det väl om jag minns rätt LegatoLink-spelare även efter 668 så bara för att man fick artikeln översatt så påverkade det kanske inte precis hur mycket som helst.

Avbön? nja

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-11 13:04

aisopos skrev:
penke62 skrev:Om alla tillverkare kunde ta till sig kritik på det viset, i stället för att direkt gå i försvarsposition och börja hacka...

Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!

Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...

:wink:
Senast redigerad av xeizo 2013-02-11 13:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-11 13:05

Harryup skrev:För saken skulle så tillverkades det väl om jag minns rätt LegatoLink-spelare även efter 668 så bara för att man fick artikeln översatt så påverkade det kanske inte precis hur mycket som helst.

Avbön? nja

mvh/Harryup

Och storebror 868, med ännu lägre dist, hade LL ...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-11 17:32

LL användes ett bra tag efter 668 innan Pioneer hörde av sig till mig för att
berätta att de skulle sluta göra det, och sedan kom själva varumärket tillbaka
i bruk med pro-tillägg, men det var inte längre en beteckning på samma puls-
svarsfunktion.

Varifrån kommer uppgiften att 868 skulle ha lägre dist än 668? Jag har mätt
på båda och med reservation för att det kan finnas exemplarsskillnader så är
nog uppgiften felaktig. Distorsionen är väldigt snarlik, men störnivån i 868 är
högre. Orsaken befanns vara att videokretserna i 868 verkade smutsa audio-
kretsarna lite.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-02-11 19:44

xeizo skrev:
aisopos skrev:

Kanske långsökt, men påminner i alla fall lite om en högtalare som inte kan låta dåligt för om den gör det beror det på att rummet inte är akustikkompenserat, att slutstegen är för klena, att källan inte är transparent, att man spelar för högt för den modellen och behöver byta upp till en större modell, eller för att man behöver minst 8 st. basstöd som man måste dela högre, att man spelar upp förfärligt inspelat material osv osv men högtalaren låter minsann helt perfekt!

Frågan är om man inte kan få nästan vilken högtalare som helst att spela hänförande om man vidtar alla ovanstående åtgärder ...

Just det fetade, skulle nog de flesta högtalare tjäna på, jag har hört dipoler spela riktigt bra, i modernt kalt vardagsrum, men då fick man verkligen sitta i sweetspot, vilket kanske ofta är fallet med dipoler.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-11 20:08

Tengil skrev:
xeizo skrev:
aisopos skrev:

Just det fetade, skulle nog de flesta högtalare tjäna på, jag har hört dipoler spela riktigt bra, i modernt kalt vardagsrum, men då fick man verkligen sitta i sweetspot, vilket kanske ofta är fallet med dipoler.

Vh Christer

Medhåll, det reflekterade ljudet från många högtalare bidrar tyvärr inte positivt till lyssningen!

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-02-13 16:34

Hifivetenskapens första tes är som alla vet att om man inte har någon realistisk teori, inga mätdata och inga resultat från blinda lyssningar, så pratar man strunt.

Om man pratar strunt och lyckas få en stor andel medintresserade att inte bara tro på det, utan också lägga det till grund för ytterligare påståenden i dess förlängning så har man skapat en myt, liksom bibelns skapelseberättelse.

På en träff på Hifiklubben för en tid sedan slogs exempelvis fast att NAD-förstärkare ger en fastare och djupare styrka i ljudet, medan Cambridge ger ett tunnare och mer detaljerat ljud. Därför är det viktigt att man kombinerar dem med högtalare som svarar mot den karaktären (oklart hur dock). Det är inte en myt i klass med skapelseberättelsen men ändå ett näpet försök till mytskapande.

Jag började med att påstå att föreställningen att högtalare låter bättre efter inspelning är en myt. Jag har enbart kunnat konstatera en mindre ändring av resonansfrekvensen, och den kan inte allmänt sägas låta bättre.

Om man nu läser alla inlägg och sållar bort de som handlar om köttfärs eller om vetenskapliga teser på tjugofemöresnivå så återstår några som säger att det är jag som pratar strunt, eller att jag bara försöker göra mig märkvärdig. Det är inte mycket att dra några slutsatser av.

Sista ordet är väl inte sagt, men så här långt tyder allt på att påståendena om inspelningens välgörande effekter är en myt.

De övriga myter som föreslagits är väl ofta inte riktigt kandidater för mytstatus. Spikfötter, exempelvis, är visserligen sannolikt stolligt men ändå inte något alldeles vedertaget. "Strömstarka" förstärkare tror jag det finns en hel del mytbildning kring men det blir lite svårt att dra gräns mellan myt och verklighet där. Någon som vågar definiera var den går?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-13 17:59

grafpro skrev:Jag började med att påstå att föreställningen att högtalare låter bättre efter inspelning är en myt. Jag har enbart kunnat konstatera en mindre ändring av resonansfrekvensen, och den kan inte allmänt sägas låta bättre.

"Strömstarka" förstärkare tror jag det finns en hel del mytbildning kring men det blir lite svårt att dra gräns mellan myt och verklighet där.

Tror? Vet inte alltså?

För länge sedan var antal watt det enda (lite hårdraget) man sålde förstärkare på. På den tiden excellerade japanerna (inte alla förstås, det finns/fanns seriösa företag där också) i förstärkare som var optimerade för att ge så hög effekt som möjligt i 8 ohm. Dessa hade en viss tendens att krokna totalt om den använda högtalaren hade lägre impedans än så. En 25W strömstark förstärkare kunde spela såväl högre som med mer pondus än en vanlig japansk 50-wattare. Men vad menar du med strömstark förstärkare? En som kallas så eller en som helt enkelt klarar låga impedanser (tex "svåra" eller parallell-kopplade högtalare)?

Högtalare ja, även Ingenjörn (IÖ) menar ju att vissa element mycket väl kan behöva inspelning. Menar du att det är en myt?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum