Jag har inte krav på så stor exakthet, men en hygglig bild av mina ESL-63:or vore fint. QUAD:arna har lite dynamiska impedanshyss för sig, men det får vi rationalisera bort.
Så här ser impedanskurvan ut:
Per.
Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:dum fråga kanske, men vad har man en konstlast till i f/e lyssning?
konstlasten låter väl inte?
/rickard
Morello skrev:Bör tilläggas att den last som LTS nyttjar inte bara är komplex till impedans, utan är olinjär. Olinjäriteten sitter i en spole(kärnan mättar), vilken motsvarar baselementets lätt olinjära komplians.
perstromgren skrev:Tjusigt, Svante!
Hur bär man sig åt för att lista ut hur god komponentnoggrannhet som behövs? Kirschoff et al + algebrakursen i optimering? Eller finns lite erfarenhet att hämta, kanske?
rikkitikkitavi skrev:dum fråga kanske, men vad har man en konstlast till i f/e lyssning?
konstlasten låter väl inte?
/rickard
Svante skrev:Inser just att det är jobbigt att göra en spole på 14 mH utan serieresistans. Inser att det vore bra med en järnkärnespole där. Inser dessutom att de gärna blir lite olinjära. Inser dessutom att just den spolen motsvarar upphängningens fjädring i baselementet. Inser dessutom att just den komponenten är olinjär i LTS konstlast. Hmm, lyckligt sammanträffande?
perstromgren skrev:Svante skrev:Inser just att det är jobbigt att göra en spole på 14 mH utan serieresistans. Inser att det vore bra med en järnkärnespole där. Inser dessutom att de gärna blir lite olinjära. Inser dessutom att just den spolen motsvarar upphängningens fjädring i baselementet. Inser dessutom att just den komponenten är olinjär i LTS konstlast. Hmm, lyckligt sammanträffande?
Så, allt imponerande prat om "Vi, fårstår du, har inte stannat bara vid att efterlikna impedanskurvan. No, Sir, vi har också simulerat olinjäriteterna i baselementes upphängning också!" bara är en (snygg) efterhandkonstruktion?Vow!
Harryup skrev:Och hur simuleras den spänning som kommer ifrån högtalaren som inte är alstrad av musiksignalen?
Svante skrev:Mm...
Så här är det. Man kan välja att se på talspolens rörelse i magnetfältet på åtminstone två sätt. ...
Harryup skrev:Svante:
Om konstlasten motsvarar den belastning som exempelvis högtalaren man använder så borde väl förstärkaren mäta exakt lika med högtalaren eller konstlasten som last.
Harryup skrev:Har detta undersökts?
Harryup skrev:Mäts båda förstärkarna över exempelvis konstlasten någon gång för att se om det excisterar någon skillnad? Byter man plats på förstärkarna någon gång i testerna?
Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
silvervarg skrev:Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
Fast det är bara en av förstärkarna som F/E testas. Den andra är bara med för att vi vill kunna höra ljudet. Att byta plats på förstärkarna vore ganska likvärdigt med att byta ut någon annan del i kedjan.
Vitsen med F/E testning är att blanda in så liten delar som möjligt i just före/efter delen.
Personligen är jag lite undrande till varför man inte lyssnar på diff-signalen också. Dvs på skillnaden mellan före och efter. Helt tyst diff-signal = ej hörbart färgande.
Tanken vore att man lättare kan uppfatta små fel än man gör i klassiskt F/E test. Nackdelen är att det nog är väldigt tråkigt att lyssna på diff-signalen, som troligen bli tystnad med lite brus på i de flesta fall (fram tills klippningen börjar).
Harryup skrev:Svante:
Ja, båda apparaterna. Om man F/E-lyssnar en förstärkare lär ju 2 olika vara inblandade i testuppställningen.
silvervarg skrev:Personligen är jag lite undrande till varför man inte lyssnar på diff-signalen också. Dvs på skillnaden mellan före och efter. Helt tyst diff-signal = ej hörbart färgande.
Tanken vore att man lättare kan uppfatta små fel än man gör i klassiskt F/E test. Nackdelen är att det nog är väldigt tråkigt att lyssna på diff-signalen, som troligen bli tystnad med lite brus på i de flesta fall (fram tills klippningen börjar).
Harryup skrev:Tack för svaren Svante,
Skulle du om du gjorde testen "riktigt" vetenskapligt ha någon slags utvärdering av varje test. Typ testa 2 individer av samma sort, kanske ha olika konstlaster för att få en uppfattning när och om det överhuvudtaget går att höra apparaten, så att svaret blir ej färgande med konstlast 1 och 2 men konstlast 3 så kunde konstateras .......
Och på olika nivåer?
Eller?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 19 gäster