Nej, du är inte en transparentneurotiker. Var glad för det.
Moderator: Redaktörer
Det är din personliga uppfattning jag är intresserad av.
När du går på mässan och går in i ett rum med för dig helt nya högtalare i ett rum som för dig är helt nytt - vad händer då?
Finns det något bra skäl till varför ni måste tilldela andra människor en påhittad sjukdomsanalys?Strmbrg skrev:Flint skrev:Jag lyssnar nog bara på själva ljudet när jag hör en högtalare eller annan ljudpryl över huvud taget för första gången men jag inbillar mig nog att det är musiken som står i fokus. I alla fall om det sker på en stökig mässa eller i en butik eller liknande. För att kunna koncentrera mig på musiken krävs en helt ennan invand miljö där inte diverse störmoment får intrycken att reagera och störmoment finns det tyvärr många av. Starka förväntningar och förutfattade meningar är ett effektivt störmoment. Kan tänka mig att starkt transparentneurotiska individer bara kan bli missnöjda med nya prylar för dom har ju benårt bestämt sig för hur det ska låta, tror dom. Allt som inte stämmer med deras subjektiva uppfattning, som dom själva anser är objektivt grundad, är ju fel. Det kan inte vara lätt att avverka en HiFi-mässa då. Men det kanske räcker för dom att ännu en gång få frossa i den egna förträffligheten och gå ut med den transparenta fanan i topp. För egen del blir (blev) jag mest kaffesugen.
Hurru-du-du!
Va-fan kallar'u MEJ Transparensneurotiker för?
Va?
Och jag tar våldsamt illa vid mig av det du skriver.
Jag fokuserar nämligen mer på att bli illa berörd, än på att njuta av typsnittet, när jag läser.
MagnusÖstberg skrev:Finns det något bra skäl till varför ni måste tilldela andra människor en påhittad sjukdomsanalys?Strmbrg skrev:Flint skrev:Jag lyssnar nog bara på själva ljudet när jag hör en högtalare eller annan ljudpryl över huvud taget för första gången men jag inbillar mig nog att det är musiken som står i fokus. I alla fall om det sker på en stökig mässa eller i en butik eller liknande. För att kunna koncentrera mig på musiken krävs en helt ennan invand miljö där inte diverse störmoment får intrycken att reagera och störmoment finns det tyvärr många av. Starka förväntningar och förutfattade meningar är ett effektivt störmoment. Kan tänka mig att starkt transparentneurotiska individer bara kan bli missnöjda med nya prylar för dom har ju benårt bestämt sig för hur det ska låta, tror dom. Allt som inte stämmer med deras subjektiva uppfattning, som dom själva anser är objektivt grundad, är ju fel. Det kan inte vara lätt att avverka en HiFi-mässa då. Men det kanske räcker för dom att ännu en gång få frossa i den egna förträffligheten och gå ut med den transparenta fanan i topp. För egen del blir (blev) jag mest kaffesugen.
Hurru-du-du!
Va-fan kallar'u MEJ Transparensneurotiker för?
Va?
Och jag tar våldsamt illa vid mig av det du skriver.
Jag fokuserar nämligen mer på att bli illa berörd, än på att njuta av typsnittet, när jag läser.
KarlXII skrev:hifikg skrev:Vem vet, en vacker dag kanske jag springer på en anläggning/högtalare som levererar musiken än mer njutningsfullt än jag är van vid.
Kalla det vad du vill, men då, vid provlyssningar, är det inte musiken i sig du fokuserar på - det är ljudet.
IngOehman skrev:Lyssna nu på vad KarlXII säger!!
Det fattar'uväl att han vet bättre än du vad du tycker och beter dig på för
sätt. Han är ju för tusan allsmäktig admin. Det blir man inte om man är en
dussinmänniska.
Och att det finns sådana som KarlXII är väldigt bra, för då behövs egent-
ligen inte faktiskt.se. Han kan ju föra allas talan och faktiskt.se kan läggas
ned. Praktiskt. Fast... lägga ned faktiskt.se kan man ju inte, men man får
en massa utrymme för trolleri och bråk när delen där människor förmedlar
sina åsikter har ersätts av den enväldiges dom.
Jag tror dig dock.
Vh, iö
JM skrev:När du går på mässan och går in i ett rum med för dig helt nya högtalare i ett rum som för dig är helt nytt - vad händer då?
Flint skrev:IngOehman skrev:Lyssna nu på vad KarlXII säger!!
dussinmänniska.
Jag tror dig dock.
Vh, iö
Ujujuj, vad bitter du låter. Problem?
single_malt skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Lyssna nu på vad KarlXII säger!!
dussinmänniska.
Jag tror dig dock.
Vh, iö
Ujujuj, vad bitter du låter. Problem?
Kalles kulor vet var dom tar
CODY skrev:Nä![]()
Jga hoppas för hifikg att någon VIIL vara naken bredvid hans stereo. Om den nakne/a sedan vill vara med på internet är en annan fråga. Det är inte många som vet det, men det finns många kvinnor i 20- 30 årsåldern som drömmer om att ha bilder på sig själva på internetz bredvid sterio utan kläder.
IngOehman skrev:Lyssna nu på vad KarlXII säger!!
dussinmänniska.
Jag tror dig dock.
Vh, iö
hifikg skrev:Tack, men man ska inte ta enstaka åsikter för hårt. Det kanske är en semantisk fråga om man lyssnar på ljud eller musik, musik är ljud och har man tur så är ljud musik. Kanske t o m ljuv musik.
Flint skrev:single_malt skrev:Kalles kulor vet var dom tar
Är Kalles kulor berömda i HiFi-världen för att vara giftiga?
KarlXII skrev:hifikg skrev:Tack, men man ska inte ta enstaka åsikter för hårt. Det kanske är en semantisk fråga om man lyssnar på ljud eller musik, musik är ljud och har man tur så är ljud musik. Kanske t o m ljuv musik.
Där håller jag med.
Men för att försöka spalta upp vad jag menar:
Du skriver att alla sångarna står till höger och ylar.
Alltså, för mig låter det som det är något konstigt med ljudet.
Jag tippar att du inte längre funderar på vad sångarna sjunger och kvaliteten på lyriken, om någon sjunger extra bra, om organisten gör ett fantastiskt jobb eller om tonslingorna påminner om någon annan låt eller kanske väcker känslor i din kropp och själ.
Detta brukar innebära att man lämnat musiklyssnandet till förmån för ljudlyssnande.
Eller?
Plusett på kodapan, tror han är på samma spår!
hifikg skrev:IngOehman skrev:Lyssna nu på vad KarlXII säger!!
dussinmänniska.
Jag tror dig dock.
Vh, iö
Tack, men man ska inte ta enstaka åsikter för hårt. Det kanske är en semantisk fråga om man lyssnar på ljud eller musik, musik är ljud och har man tur så är ljud musik. Kanske t o m ljuv musik.
KarlXII skrev:Kalla det vad du vill, men då, vid provlyssningar, är det inte musiken i sig du fokuserar på - det är ljudet.
IngOehman skrev:KarlXII skrev:Kalla det vad du vill, men då, vid provlyssningar, är det inte musiken i sig du fokuserar på - det är ljudet.
Så nu vet du! (Ja, jag är ironisk, jag tror på det DU skrev, för jag tror du vet bättre.)
hifikg skrev:Eller så är det musiken som låter avig, jämfört med hur den brukar låta. Låt oss enas om att det är ljudet av musiken som det lyssnas till. En högtalare låter inte innan den bringas att utstöta någon form av ljud och då vanligtvis musik. Jag är inte sorten som lyssnar på testtoner och sinusvågor. Jag lyssnar på musik. Förmedlar högtalaren musik med tillräcklig trovärdighet är det en intressant högtalare. Annars inte. Men ibland så pekar den som sköter demonstrationen på en fet kabel och hävdar att det är den som låter. Det tror jag ännu mindre på. Oavsett om det är testtoner eller skön musik.
hifikg skrev:Spontant kan jag yttra saker som "jag tycker inte om ljudet" och då menar jag att jag inte gillar ljudet av den musik som reproduceras. Det kan bero på olika saker. Det kan vara musik som jag inte gillar. Det kan vara en högtalare/anläggning som förstör musiken eller så kan det vara en miljö som gör att musiken låter mindre trevlig än den borde göra. Riktigt illa blir det när allt sker på en och samma gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster