joakimfors skrev:
Ja, varför ligger inte t.ex dom här bilderna i tråden sedan länge?

Moderator: Redaktörer
joakimfors skrev:
tvett skrev:ftorsell skrev:tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell:
Är det samma människor som förespråkar/säljer bilsteg som rekommenderar dig 5s?
Nu fantiserar du väl? Alt försöker göra en halmdocka?
Jag har frågat några gånger, men inte fått svar.
Ett steg ska klara minst 5 sekunder fast last i någon frekvens i bas området
Typ 40-60 och det lägsta effekt talet under dom sekunderna tycker jag man ska uppge som rms inte hålla på och fjolla med mikro sekunder
Det var inte svar på min fråga. Så jag frågar igen, de duktiga kunniga grabbarna du pratar om som säger 5 sekunder, är det samma som kränger steg som drivs av batterier? Det är en väldigt enkel fråga.
tvett skrev:ftorsell, ta det här på rätt sätt.
Snälla ansträng dig att läsa inläggen som behandlar hur det fungerar. Det skulle visa på viss respekt för dem som anstränger sig för att hjälpa.
Det känns som det du sa att du bara skummar igenom tråden stämmer rätt bra när du inte bemöter något av det tekniska som sägs, utan kommer med svar på annat oviktigt enbart, eller nya påståenden om förträffligheten med bilsteg tex.
Vi har diskuterat om 5s är ett vettigt test, både ur nätdel- och förstärkar-hänseende. Tog du till dig något av informationen om nätdelar och deras funktion? Tog du till dig något av informationen om vilken slags signal och nivå som är mer utslagsgivande för förstärkardelarna?
Jag upprepar det igen, du har all rätt till din återgivningssmak. Bastung, basrapp, vad det nu kan vara. Men snälla inse att du kanske inte har helt greppat när det kommer till de tekniska bitarna. Och om du har problem med att läsa de långa inläggen, fråga istället för att hoppa över dem.
Förstod du min poäng att de som anser att 5s är ett bra test är de som rekommenderar förstärkare som presterar bäst under 5s? Vad har de att tjäna på att man testar på det sättet?
paa skrev:Nattlorden skrev:ftorsell skrev:det finns inga genvägar om man vill kunna spela 130-140 dB bas
Bygg ett bassystem med 140dB känslighet, så klarar du dig på en Watt...
Vilken känslighet blir det vid 100% verkningsgrad, eller kanske vi önskar oss mer än 100% verkningsgrad?
ftorsell skrev:tvett skrev:ftorsell skrev:tvett skrev:single_malt skrev:tvett skrev:ftorsell:
Är det samma människor som förespråkar/säljer bilsteg som rekommenderar dig 5s?
Nu fantiserar du väl? Alt försöker göra en halmdocka?
Jag har frågat några gånger, men inte fått svar.
Ett steg ska klara minst 5 sekunder fast last i någon frekvens i bas området
Typ 40-60 och det lägsta effekt talet under dom sekunderna tycker jag man ska uppge som rms inte hålla på och fjolla med mikro sekunder
Det var inte svar på min fråga. Så jag frågar igen, de duktiga kunniga grabbarna du pratar om som säger 5 sekunder, är det samma som kränger steg som drivs av batterier? Det är en väldigt enkel fråga.
Har du läst länken jag lagt upp minst lika många gånger som du bett om svar på detta? Dom mäter pa steg om du läser det?
En fråga till dig?
Drivs pa steg med batterier 1 ja
X nej
2 vet ej
Även Peter han som säljer och bygger högtalare bil steg tycker
Det är bra om stegen fixar 5 sekunder men men han har inte sagt
Just 5 sekunder utan en betydande stund och han tycker 5 sekunder är
Ok men inte kortare.
Hoppas du fått svar på det du frågat
tvett skrev:De flesta som skriver i denna tråd vill dig väl. De har ingen ekonomisk vinning i att förklara verkligheten för dig.
PappaBas skrev:@Single_malt
Vad jag kan se är det ingen som överhuvudtaget ifrågasätter hans lyssningsintryck? Varför implicerar du att så är fallet ideligen?
ftorsell skrev:Har du läst länken jag lagt upp minst lika många gånger som du bett om svar på detta? Dom mäter pa steg om du läser det?
En fråga till dig?
X nej
2 vet ej
Ok men inte kortare.
bensnake skrev:ftorsell skrev:Har du läst länken jag lagt upp minst lika många gånger som du bett om svar på detta? Dom mäter pa steg om du läser det?
En fråga till dig?
X nej
2 vet ej
Ok men inte kortare.
Får jag bara ställa en fråga i all välmening; varför börjar du varje ny rad med en versal (= stor bokstav)? Det blir lite svårt att få flyt när man läser dina inlägg.
PappaBas skrev:@Single_malt
Vad jag kan se är det ingen som överhuvudtaget ifrågasätter hans lyssningsintryck? Varför implicerar du att så är fallet ideligen?
Problemet är väl att det hela just är baserat på enbart lyssningsintryck men att TS extrapolerar och försöker finna förklaringar till dessa i tekniska termer som han inte behärskar och inte nöjer sig med att det just är lyssningsintryck.
Hur en bas låter beror till rätt stor del på hur lådan är dimensionerad tillsammans med elementet.
Poängen är att vet man vilken sorts tonkurva man gillar i basområdet så går det att åstadkomma på flera olika sätt. En del smartare och billigare än andra.
Tonkurvan är ju en smaksak. Men TS måste inses att den är just det.
Vad jag kan se så handlar tråden om kritik av själva dimensioneringen av systemet dvs det går att åstadkomma ett liknande slutresultat på betydligt billigare, smartare och mindre farligt sätt.
RogerGustavsson skrev:Det exempel på musik som nämnts är svårt att infoga i begreppet High Fidelity då musiken i sig inte existerar utan ljudanläggning.
StefanL skrev:Oj, snygga infräsningar i bafflarna på bilden ovan! Har du gjort dem själv?
Har du kommit längre i byggandet överlag eller står det still just nu?
penke62 skrev:RogerGustavsson skrev:Det exempel på musik som nämnts är svårt att infoga i begreppet High Fidelity då musiken i sig inte existerar utan ljudanläggning.
Mycket väl formulerat, och dessutom en självklarhet som inte alla känner till.
Wolfie skrev:penke62 skrev:RogerGustavsson skrev:Det exempel på musik som nämnts är svårt att infoga i begreppet High Fidelity då musiken i sig inte existerar utan ljudanläggning.
Plussar på här, fast jag lyssnar faktiskt mycket på Skrillex...
Har aldrig upplevt att där skulle vara några som helt problem vad gäller basen...
Kan räkna upp minst 20 låtar av andra artister som påfrestar både slutsteg och basmoduler mer...
penke62 skrev:RogerGustavsson skrev:Det exempel på musik som nämnts är svårt att infoga i begreppet High Fidelity då musiken i sig inte existerar utan ljudanläggning.
Nattlorden skrev:Musiken är entydigt definierat på fonogrammet likväl på denna sortensmusik som på akustisk. I princip ingen musik är orörd från inspelning till media, så det där håller inte vatten. Fonogrammet är det enda som high fidelity kan vara troget mot.
ftorsell skrev:Här att förstå vad jag menade med att förstärkare behöver ork mer än en
Sekund om man spelar så högt att man maxar steget![]()
ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft![]()
Och där funkar pa samt hifi steg sämre en några välbyggda 12v bilsteg
tvett skrev:medan ett nätdrivet steg har oändlig.
ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft
tvett skrev:ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft![]()
Det låter nästan läskigt med att maxa ut något med oändlig kraft. Rena atombomben.
Dock måste jag skjuta in här att ett bilsteg med batteribank har ändlig kraft, medan ett nätdrivet steg har oändlig. Vad nu kraft är (?).
RuneStone skrev:tvett skrev:medan ett nätdrivet steg har oändlig.
För att spä på lite i klassisk faktiskt-anda så är väl all energi oändlig, eller ändlig.. då den varken kan skapas eller ta slut(så vitt vi kan bevisa idag), så då är både batterierna och nätelen ändlig/oändlig energi.ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft
Fast om man pratar om kontinuerlig effekt så spelar det ingen roll om det är ett bilsteg eller ett hifisteg eller ett PAsteg.. Om steget levererar säg 1000w kontinuerligt så levererar den det oavsett princip, annars har något uppgett felaktiga effektsiffror eller mätt fel..
Du pratar om bastung besvärlig musik och tycker 5 sekunder är ett bra mått för kontinuerlig effekt..
Well, min musik brukar oftast vara längre än 5 sekunder, även om jag ibland lyssnar på nån gammal punkdänga som kan vara ungefär i den längden.. Skulle jag mäta kontinuerlig effekt skulle jag nog mäta över längre tid för att se att inte steget blev överhettat osv..
Om jag inte minns fel har jag för mig NAD mätte enligt FTC. dom körde 20-20kHz i 1 timme har jag för mig..
ftorsell skrev:tvett skrev:ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft![]()
Det låter nästan läskigt med att maxa ut något med oändlig kraft. Rena atombomben.
Dock måste jag skjuta in här att ett bilsteg med batteribank har ändlig kraft, medan ett nätdrivet steg har oändlig. Vad nu kraft är (?).
Problemet här är nog tyvärr att du inte vet hur en kraftfull förstärkare låter
Så lägg ner bara vill du mot förmodan lyssna på något med tryck är det bara säga till Jag har provat så mycket steg så jag lessnat på all skit som produceras idag bara ta prakt exemplet när rotel släppte deras efterföljare
Till 1090 när vi provat 1092 vart man sjukt irriterad på att dom ersatt ett steg som jag tyckte var bra då mot ett Kalle anka steg och sedan ändå begära 25000kr
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Daad, Imperial-Blomman och 37 gäster